Morgondagens primärvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen Patientens rätt Toivo Heinsoo, särskild utredare.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Den ojämlika hälsan i Stockhom
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Vårdval primärvård i Sydöstra sjukvårdsregionen
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Framtidens bästa primärvård
Samordnad individuell plan
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Medborgarnas primärvård
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Vårdsamverkan Fyrbodal
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Bilder för lokal utbildning
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Patientens valfrihet och andra utmaningar för hälso- och sjukvården Jonas Andersson Oppositionsråd (FP) vice ordförande hälso- och sjukvårdsutskottet.
Inledning: Vi kommer nu ta vid där Pia slutat där hon beskrivit förskjutningen av folkhälsoarbetets sätt att arbeta. . Vi har folkhälsopolicyn för Halland.
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Primärvårdscentrum Östergötland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vårdföretagarna Medlemsundersökning December 2007.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avdelningen för vård och omsorg
Emma Spak – ST i allmänmedicin – kommer närmast från läkarförbundet.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Ulrika Owen och Helena Löfgren, Folkhälsomyndigheten
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Morgondagens primärvård Gemensam Välfärd Stockholms Vårdgrupp

Gårdagens primärvård 1970 genomfördes den s.k. 7-kronorsreformen och en samtidig läkarlönereform som innebar att den öppna vården till väsentlig del blev offentligt finansierad. Detta skapade förutsättningar för att bygga ut en offentligt driven primärvård med mycket låga patientavgifter. Grunden lades till en modern primärvård med läkare och annan kvalificerad vårdpersonal som arbetade i team på en offentligt driven vårdcentral. De sociala skillnaderna i vårdutnyttjande vid samma vårdbehov minskade.

forts Gårdagens primärvård Under perioden 1985- 2006 antog riksdagen riktlinjer för den framtida hälso- och sjukvården som samtliga kraftigt betonade vikten av en kraftigt utbyggd behovsbaserad primärvård. Speciellt framhölls att resursfördelningen inom primärvården ska ” baseras på fakta om olika befolkningsgruppers hälsoförhållanden och sannolika vårdbehov. ” (Prop. 1984/85:181) Vidare framhölls betydelsen av att utveckla primärvårdens individ- och samhällsinriktade förebyggande insatser (Prop. 2002/03:35). Medborgarna hade under denna period rätt att fritt välja vårdcentral inom ett alltmer behovsstyrt vårdutbud.

forts. Gårdagens primärvård 2007 intensifierades ett marknadsorienterat systemskifte inom primärvården som inleddes under 1990-talet. Lagen om vårdvalssystem – som blev obligatorisk inom primärvården 2010 – ökade kraftigt utbudet av privata vinstdrivna vårdcentraler. Vidare infördes etableringsfrihet som ger de kommersiella vårdföretagen rätt att lokalisera sin offentligt finansierade verksamhet där det är lönsammast utan hänsyn till befolkningens behov av vård i olika områden. Inom ramen för detta alltmer vinststyrda vårdutbud har medborgarna rätt att fritt välja vårdcentral.

forts. Gårdagens primärvård Effekterna av de senaste tio årens marknadsorienterade reformer inom primärvården har enligt bl.a. Myndigheten för vårdanalys och Riksrevisionen ökat såväl de sociala som geografiska skillnaderna i vårdens tillgänglighet och kvalitet. Samtidigt har vårdutnyttjandet ökat mest bland dem med små snarare än stora vårdbehov. Denna utveckling strider mot Hälso- och sjukvårdslagens övergripande mål om en god behovsbaserad vård på lika villkor för hela befolkningen.

Primärvården – hälso- och sjukvårdens bas. ”En utbyggd primärvård är sannolikt den enskilt viktigaste åtgärden hälso- och sjukvården kan göra för en mer jämlik hälsa. Utredningen vill i sammanhanget särskilt lyfta primärvårdens betydelse för att vården ska ges på lika villkor och fördelas jämlikt över befolkningen.” ( SOU 2016:2 Effektiv vård)

1. Avveckla vinsten som ”styråra” inom primärvården Avveckla vårdvalssystemen och etableringsfriheten för de offentligt finansierade kommersiella vårdgivarna. Landstingen tvingas enligt LOV att prioritera finansieringen av privata vinstdrivna vårdcentraler i ”lönsamma” områden framför en förstärkning av den offentligt drivna primärvården där behoven är störst. Detta strider mot gällande Hälso- och sjukvårdslag. Kommersialisering av offentligt finansierad primärvård måste avvecklas och ersättas med en demokratiskt styrd utveckling av en icke vinstdriven offentlig och privat vård

2a. Utveckla en bättre och mer jämlik primärvård. Ökade finansiella och personella resurser till primärvård. Behovsbaserad resursfördelning mellan olika områden. Utveckla lokalt anpassade vårdcentraler. Fritt vårdval Avgiftsfri vård.

2b. Utveckla en bättre och mer jämlik primärvård. Inför listning och skapa förutsättningar för en fungerande samordning mellan vårdcentraler och övriga vårdgivare. Säkerställ en god samordnad vård och omsorg för äldre. Förstärk primärvårdens insatser för människor med psykiska och psyko-sociala problem Kvalitetsutveckling

3a. Förstärk primärvårdens folkhälsoinsatser genom ett uttalat områdesansvar, en speciell folkhälsobudget och kompetensutveckling. Ges ett tydligt områdesansvar som överensstämmer med kommunens områdesindelning Utveckla, genomföra och utvärdera struktur- och gruppinriktade folkhälsopolitiska aktionsprogram Erhålla en speciell folkhälsobudget som består av en fast – för alla vårdcentraler lika stor ersättning - och en rörlig del Minst en folkhälsoutbildad expert på varje vårdcentral Vidareutbildning av alla personalkategorier i folkhälsofrågor och interventionskunskap.

3b. Förstärk primärvårdens och landstingets folkhälsoinsatser genom centralt stöd Central politisk ledningsgrupp för folkhälsoarbetet Central folkhälsoenhet som bl.a. -tar fram områdesvisa redovisningar av hälsans bestämningsfaktorer som underlag för bl.a. vårdcentralernas folkhälsoinsatser - gör årliga hälso-och sjukvårds- och folkhälsorapporter - gör samhällsrelaterade hälsokonsekvensbeskrivningar

4. Det måste bli attraktivt att arbeta inom primärvården! reella möjligheter till inflytande en rimlig arbetsbelastning. en stimulerande arbetsmiljö, teamarbete vidareutbildnings- och forskningsmöjligheter god lön tidig kontakt med primärvården under utbildningen