Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Västsvensk samverkan för Miljöteknik - Workshop om utvecklingen i Västsverige efter valet.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Partnerskap för jämställdhet i Gävleborg
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Regional digital agenda för Östergötland
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Norrbotten Hållbar regional utveckling. Förutsättningar, möjligheter och hinder –Stort (98249 km²) –Glesbefolkat (2,53 inv/ km², 21,9 inv/ km² i Sverige)
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Pilotlän för grön utveckling Norrbotten Dalarna Skåne EID styrgrupp 8 oktober 2013.
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
FOSSILFRI KOMMUN 28 mars 2007 Sala kommuns klimatarbete Lisa Granström
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det regionala miljömålsuppdraget
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län Klimat- och energistrategi (år 2010)– med vision och mål till år 2050 Visionen innebär: … behovet av energi.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
1 Klimatberedningen Region Skånes klimatberedning.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Nya Landsbygdsprogrammet
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Samarbetsaktörer & projekt Länets alla 12 kommuner Från ord till handling Energibalanser Energi- effektiviserings- strategier Klimat- och energistrategier.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Hållbar konsumtion Förstudie gällande regionala och lokala aktörers möjligheter att arbeta med konsumtionsfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv Samarbete.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Projektdag 1 juni 2017 Monika Oredsson
Länsstyrelsernas energi- och klimatsamordning
Nobelmötet 2016 Ingela Valeur, Miljöstrateg
Pilotlän för grön utveckling
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Miljömålen består av tre slags mål
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016 1. Kort sammandrag av föregående möte 2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Formulera tydligt syfte för samverkan, arbetssätt och medverkande aktörers roll. 3. Revidering av åtgärdsprogram för 2017-2020 i Blekinges regionala klimat- och energistrategi. - Information om revideringsprocess - Workshop: Prioritering av viktiga åtgärdsområden för samverkan. 4. Mötet avslutas

STYRGRUPPSMÖTE 2016-06-02, anmälda Berit Andnor Bylund Länsstyrelsen Anne Andersson Trafikverket Bo Johansson NetPort Carolin Edén Affärsverken Henrik Svensson Uniper Ingrid Hermansson Region Blekinge Ulf Hansson Energikontor Sydost Magnus Lindahl Olofströmshus Fredrik Persson LRF Mikael Wigermo Södra Lars-Henrik Holgersson TitanX Engine Cooling AB

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Klimatsamverkan Blekinge – syfte Vara en samordnande och pådrivande kraft i länets klimat- och energiarbete. Arbetet utgår från målen i Blekinges regionala klimat- och energistrategi. Ledord ska vara att skapa samsyn, samverkan och samordning utan att skapa nya organisationer.

Mål Blekinge MINSKADE VÄXTHUSGASUTSLÄPP Till år 2020 ska utsläppen av växthusgaser minska med 50 % jmf med år 1990. Det innebär att växthusgasutsläppen är max 3,5 ton CO2ekv/capita (drygt 30 % lägre än år 2010). MINSKAD ENERGIANVÄNDNING Till år 2020 ska energianvändningen minska med 20 % jmf med år 1990. Det innebär att energianvändningen i Blekinge är max 5297 GWh (30 % lägre än år 2010). FÖRNYBAR ENERGI Till år 2020 ska andelen förnybar energi utgöra 80 % av energianvändningen. År 2010 var det 62 % förnybar energi. TRANSPORTER År 2020 ska transporternas energianvändning åter vara nere på 1990 års nivå. D.v.s. 1350 GWh, en minskning med 11 % jmf år 2010. ENGAGERA FLERA Till år 2020 ska medborgarna vara väl medvetna om konsumtionens påverkan på klimatet.

”Samlad strategi” Takten i omställningsarbetet måste öka om vi ska kunna nå uppsatta mål.  Det behövs särskilt stora insatser för att minska utsläppen från transporter.  Det är strategiskt viktigt att på ett hållbart sätt ta vara på den energi som kan utvinnas ur restprodukter och biomassa från närområdet, från t.ex. skogsindustri, djurhållning och hushållsavfall.  Alla åtgärder för minskad klimatpåvekan ska utformas utifrån en hållbar utveckling i ett helhetsperspektiv.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Klimatsamverkan Blekinge – syfte Vara en samordnande och pådrivande kraft i länets klimat- och energiarbete. Arbetet utgår från målen i Blekinges regionala klimat- och energistrategi. Ledord ska vara att skapa samsyn, samverkan och samordning utan att skapa nya organisationer.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Styrgrupp Samlar representanter i ledningsposition för offentliga och privata aktörer i arbetet med att minska utsläppen och hantera klimatförändringarnas effekter. Landshövdingen är ordförande. Styrgruppen är viktig för att den regionala strategin ska vara väl förankrad.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Styrgruppens uppgifter - Prioritera Klimatsamverkans insatsområden utifrån framtagna åtgärdsförslag. - Varje representant bidrar med specifik kunskap och erfarenhet från sin egen bransch eller organisation i utformning av åtgärder. - Medlemmarna medverkar till erfarenhetsutbyte och att sprida sitt eget klimatarbete som goda exempel.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Styrgruppsmöten Årligen hålls två styrgruppsmöten inom Klimatsamverkan Blekinge. Det ena styrgruppsmötet ägnas i första hand åt att diskutera och bestämma prioriterade insatsområden för Klimatsamverkan Blekinge. Det andra styrgruppsmötet kombineras med studiebesök hos någon av styrgruppsmedlemmarna, där mötet ägnas åt aktuella frågor. Utöver detta samverkar Klimatsamverkan Blekinge med aktiva klimatsamverkansforum i grannlänen för erfarenhetsutbyte.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Beredningsgrupp Består av representanter från Region Blekinge, Energikontor Sydost och Länsstyrelsen. Beredningsgruppen utför det huvudsakliga operativa arbetet inom Klimatsamverkan Blekinge. - Gruppen tar bl. a. fram faktaunderlag, föreslår verksamhetsplaner och gör uppföljningar. - Förslagen utvecklas i samverkan mellan tjänstemannagruppen och beredningsgruppen. - Gruppen administrerar och initierar styrgruppens och tjänstemannagruppens möten.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Tjänstemannagrupp Utgörs av klimat- och miljöstrateger vid länets alla kommuner och landstinget. Möten inom tjänstemannagruppen syftar till informations- och erfarenhetsutbyte, samordning och samverkan. Inom gruppen diskuteras enskilda åtgärder – utformning och planering, genomförande och resultat. Identifiera gemensamma problembilder och behov. Utbytet stödjer och stärker klimatarbetet i länet.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Projektinsatser Arbetsgrupper bildas vid samarbeten kring gemensamma frågor. Tjänstemannagruppen och styrgruppen fungerar som ingång för att hitta nyckelpersoner till arbetsgrupperna.

2. Klimatsamverkan Blekinge – arbetssätt och roller Finansiering Aktörerna som medverkar i Klimatsamverkan Blekinge betalar ingen medlemsavgift. Alla parter deltar i Klimatsamverkan med sin egen tid och arbetsinsats, vilket finansieras med medel från respektive organisation. Specifika åtgärdsinsatser kan däremot finansieras med externa medel från statliga och privata finansiärer samt EU-medel.