Matspjälkningssystemet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Apptips med koppling till läroplanerna
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
SVENSKA.
Från vardagskunskap till vetenskap
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Kunskapskrav och matriser
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Utmaningar i arbetet med BfL
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Nätverk kursplanepiloter
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Matspjälkningssystemet

Biologi Svenska Mål: Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet, genomföra systematiska undersökningar i biologi, och använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället. Centralt innehåll som behandlas: Människans kroppsdelar, deras namn och funktion Kunskapskrav åk 3 Eleven berättar också om några av människans kroppsdelar och sinnen, och diskuterar några faktorer som påverkar människors hälsa. Mål Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, Kunskapskrav åk 3 Eleven kan söka information ur någon anvisad källa och återger då grundläggande delar av informationen i enkla former av faktatexter. Texterna innehåller grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet klart framgår.  

Vi arbetar utifrån cirkelmodellens fyra olika faser Bygga upp kunskap Fas 4 Individuell textkonstruktion Fas 2 Modellera och dekonstruera Fas 3 Gemensam textkonstruktion

Fas 1 Kunskapsinhämtning Introduktion av arbetsområdet med hjälp av frågan Vad händer när vi äter? diskussioner enligt EPA modellen Gemensam diskussion,vi fyller i ett VÖLschema, (bilaga 1) Vi tittar på filmer som illustrerar och berättar om matspjälkningssystemet. Gemensam muntlig sekventiell förklaring av matspjälkninssystemets uppbyggnad Eleverna fyller i ett nyckelschema där återges händelseförloppet, syfte att ringa in det centrala stoffet och viktiga begrepp Eleverna arbetar i par med ett flödesschema, placerar organen i matspjälkningssystemet i rätt ordning och skriver kort om dess funktion.

VÖLschema bilaga 1

Vi tittar på film om matspjälkningssystemet Eleverna skriver stödord under filmens gång Efter filmen gör vi en gemensam sekventiell förklaring med hjälp av elevernas stödord Exempel: Tuggar – sväljer- åker ner i magen – maten smälter – går ut i tunntarmen – näringen tas upp av blodet – kommer in i tjocktarmen – vätskan sugs upp – resterna kommer ut som avföring Eleverna fyller i par i ett nyckelschema där de ringar in det centrala stoffet och det språk som för att utforska innehållet. Till sin hjälp har de, den gemensamma sekventiella förklaringen och stödorden (bilaga 2) (Hajer 2014 s.85)

Bilaga 2 Nyckelschema Matspjälkningen

Vi söker fakta kring arbetsområdet genom att läsa i vår lärobok, leta fakta i böcker från biblioteket och vi söker information på internet exempelvis på NE.Se Junior. För att bygga upp elevernas förståelse av texterna använder vi oss av textsamtal där vi läser tillsammans och delar in texten i olika segment, som vi diskuterar innan vi läser vidare. Vi tittar på ord och begrepp som behöver förklaras. (Reichenberg 2014 s.97) Eleverna fyller i ett flödesschema där de förklarar vilken funktion de olika organen i matspjälkningssytemet har och samtidigt sätts de ord och begrepp vi läst om in i ett sammanhang (se bilaga 2).

Matspjälkningssystemet Bilaga 3 Matspjälkningssystemet Flödesschema

Fas 2 Vi läser och dekonstruerar en text/texter för att få syn på ämnesområdets språkliga drag. Exempelvis: Allmänna och ofta abstrakta deltagare – matsmältning Aktionsprocesser, uttrycks ofta i passiv – svälja, bryta ner, pressas fram Relationella processer – kalls, består av, finns, är, har Nominaliseringar – matsmältningen Orsaksbindeord – när, därför att, eftersom, då Tempus oftast presens

Fas 3 Vi skriver en gemensam förklarande text där vi tränar på att använda de ord och begrepp vi lärt oss i det tidigare arbetet. Vi använder de språkliga strukturer vi lärt oss i fas 2 (Fritt efter Johansson, Sandell Ring 2015 s.140)

Fas 4 Eleverna skriver en individuellt en förklarande text om matspjälkningssystemet med stöd av den gemensamma text vi skrev i fas 3 och en skrivmall (se bilaga 4) Arbetsområdet avslutas med en sammanfattning av vad vi lärt oss, i VÖLschemat som vi inledde arbetet med

Bilaga 4

Formativ bedömning: Summativ bedömning: Den formativa bedömningen sker kontinuerligt under arbetets gång. Eleverna får feedback på de uppgifter de genomför och vi diskuterar och formulerar oss tillsammans i flera olika steg och uppgifter. Summativ bedömning: När den individuella texten har bearbetats i par används den som summativ bedömning av arbetet.

Referenslista Gear, Adrienne (2016). Att skriva faktatexter: medveten och explicit skrivundervisning. Stockholm: Natur och Kultur. Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning. En handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa (2015). Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Reichenberg, Monica (2014). Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och Kultur.