Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening
Projektets syfte Vad ska det leda till? Lanthandel Lönsamhet Kommersiell Service Utveckling Service har olika innebörd för olika människor. Därmed blir lanthandelns betydelse för service och utveckling inte okomplicerad, men i sistnämnda ser också vår projektansökan möjligheterna framåt. Problem för många dålig lönsamhet, ofta ensamma med sikte på att överleva morgondagen. sämre framtidstro, insikt över vilka faktorer som kan vända utvecklingen till framgång och ökad lönsamhet. minskar förslag, idéer samt kreativitet för kompletterande och nya kommersiella servicelösningar. I Dalarna finns 48 st. definierade lanthandelsbutiker enligt Länsstyrelsen Dalarnas regionala serviceprogram. Med så många lanthandelsbutiker så utgör Dalarna ett av de län i Sverige som har högst andel lanthandelsbutiker. Projektet utgår från att alla invånare, företagare och besökare i Dalarna ska ha tillgång till rimlig kommersiell service. Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening
Projektets mål Lanthandlarförening Samverkan Lokal Mat Profilering Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyten Kommunikation Synlighet Ökad försäljning Nya affärsmöjligheter Fler kunder Utökade bättre servicefunktioner Landsbygdsutveckling Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening
Aktivitetsprocess - Exempel på delmål Övergripande processfaser 2017-2019 Fas 1: Etablering Fas 2: Utveckling Fas 3: Resultatmål & Spridning Skapa Lanthandlare förening Dalarna Behovsanalys Gemensam vision Delaktighet Engagemang Skapa plattform kommunikation Framtidstro Ökad lönsamhet Resultatspridning Aktivitetsprocess - Exempel på delmål Skapa organisation Laguppställning resurser Arbetssätt fördelning roller Utforma uppdrag Mål & Syfte Skapa delmål Faktainsamling Uppstartsmöten dialog intressenter Effektiva mötesplatser Bygga engagemang Tydliggöra faktorer för lokal serviceutveckling framgångsex Erfarenhetsutbyten Gemensam marknadsföring Kompetensutveckling jmf uttalade behov Utvärdering Marknadsföring projektet Insikt vad som skapar långsiktig framgång Dra nytta av olika kompetenser Ökad samverkan internt & externt Långsiktig hållbar tillväxt Projektet ska bidra till att vända en för många definierade lanthandelsbutiker i Dalarna negativ trend. Framtida inriktning ska övergripande bygga på långsiktig lönsam utveckling. Lanthandelsbutiken utgör en grundläggande förutsättning för kommersiell serviceutveckling. Sistnämnda ska ske genom att projektet ska applicera och arbeta med en beprövad samverkansmodell som bland annat skapar insikt och framtidstro över vilka framgångsfaktorer som behövs för strategisk långsiktig hållbar och lönsam utveckling. Pilotprojektet ska innehålla tre stycken insats och delmålsområden nämligen; Etablering, Utveckling samt Resultatspridning. Projektet utgår från idag lokalt varierande förutsättningar och nivåer. Osäker lönsamhetsmässig framtid, vilja, eget engagemang, framtidstro, demografiska förutsättningar samt brist på koordinerad kompetensutveckling är några exempel. Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening
Samverkan skapar utveckling Delägare ny Lanthandels Förening Dalarna Producenter Delägare Lokal Mat Samverkan Affärsnytta Utveckling Framtid Service Samverkan skapar utveckling Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening