Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

230/235.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "230/235."— Presentationens avskrift:

1 230/235

2 160405 ”Resan startar” Speed-dating

3 landsbygdsutveckling
Långsiktig lönsam landsbygdsutveckling i Dalarna

4 Samverkan skapar utveckling
Delägare ny Lanthandels förening Dalarna Producenter Delägare Lokal Mat Affärsnytta Profilering Erfarenhet & Utbytesmöten Kompetensutveckling Framgångsexempel Kommunikation & Opinion Framtid Service Landsbygdsutveckling

5 Citat: Joel Zackrisson, Tempo & Lanthandlare Venjan och Kläppen
”Syftet med den här föreningen är att få ett långsiktigt tänk i vårt arbete och inte fastna i vardagens problem som lätt gör att man inte hinner med något annat.” Citat: Joel Zackrisson, Tempo & Lanthandlare Venjan och Kläppen

6 Pilotprojekt: Kommersiell serviceutveckling för lanthandeln i Dalarna
Projektmål: Bilda lanthandlarförening Bidra till ökad försäljning & lönsamhet Bidra till ökat engagemang, & bestående samverkan Skapa motivation och inspiration kring framgångsfaktorer Bidra till lanthandelsutveckling i Dalarna och därmed också utökade och bättre kommersiella servicelösningar. Lanthandlarförening Samverkan Lokal Mat Profilering Affärsutveckling Effektiva mötesplatser Erfarenhets-utbyten Kommunikation Synlighet Kommersiell serviceutveckling

7 Kommersiella servicetjänster jmf projektstart
230 Kommersiell Service Dalarna Drivmedel 34 st Betaltjänst/uttag automat 21 st Resevaluta 10 st * Post & Paket 43 st Bussgods 9 st Hemsändning (Matkassar) 5+5 st* Svenska spel 35 st ATG st Apotek 40 st Systembolag 26 st Café Profilskapare för butik +10 % Kommersiella servicetjänster jmf projektstart Källa: DVH, Butiker, Regionala serviceplaner per Dalakommun

8 Utveckling hittills jmf projektstart
Jämförbara lanthandelsbutiker Dalarna Oms utv total Dalarna + 7 % DVH utv total Sverige + 7 % Lanthandel i Dalarna ek förening butiker + 13 % Källa: SCB samt allabolag.se

9 till lanthandeln i Dalarna
235 + 5 st nya arbetstillfällen till lanthandeln i Dalarna Källa: allabolag.se

10 Veta mer ? Fortsättning Klockan 16.30

11 Verksamhetsutveckling
Projekt startar LivsWäX ekonomisk förening bildas Verksamhets ledare tillsätts Utses som årets ekonomiska förening i Dalarna Utses som årets Landsbygds projekt i Sverige Namnbyte till Lokal Mat Livsmedels producenter i Dalarna & Gävleborg ek förening 2019 2017 Nästa steg Fas 4 2016 TVV beviljar stöd & satsning för Pilotprojekt Kommersiell Serviceutveckling Lanthandel i Dalarna Ek förening bildas 2015 Erhåller som första Ek förening i Sverige IP-check för att utveckla egna varumärket 2013 2012 2010 2007 2004 Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening

12 Nyckeln till ytterligare framtida utveckling
Samverkan Nyckeln till ytterligare framtida utveckling Effektiva Mötes Platser Strategiskt Samarbete Långsiktig Vision Regionalt Varumärke Ledande & Drivande företag Kompetens Utveckling & Aktiviteter Samverkan Partners Handeln Drivande "motor" Ledarskap

13 Lokal Mat - Kärnvärden Vår Affärsidé: Lokal Mat ska skapa
Samverkan Synlighet Kompetens Utveckling Tillväxt Vår Affärsidé: Lokal Mat ska skapa mervärden för sina delägare. Mervärden som bidrar till utveckling lönsam tillväxt, fler arbetstillfällen och ökad synlighet genom varumärket Lokal Mat


Ladda ner ppt "230/235."

Liknande presentationer


Google-annonser