Sex och samlevnad för nyanlända barn och unga Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan 15 november 2016
Om Uppdrag Psykisk Hälsa Uppdrag Psykisk Hälsa är resultatet av överenskommelsen mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) för 2016. Socialdepartementet finansierar arbetet som har sin organisatoriska placering på SKL Uppdrag Psykisk Hälsa leds av psykiatrisamordnare Ing-Marie Wieselgren ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)
Film om Hälsa i Sverige Filmen finns på https://vimeo.com/184823991 Du kan ladda ner filmen från Vimeo och visa den från din egen dator ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)
Översikt av talarstöd HiS10 Föreläsning 1: Kunskapsspridning Föreläsning 2: Ett stärkande bemötande (SKL, Rädda Barnen) Föreläsning 3: Föräldrastöd för utlandsfödda (SKL, Studiefrämjandet, SDF Tensta/Rinkeby) Föreläsning 4: Information om hälsa och migrationsstress (SKL, BUP Skåne) Föreläsning 5: Sexualkunskap för nyanlända (SKL, Sex och samlevnad för nyanlända) Samtliga talarstöd är utformade för att kunna användas som separat utbildningsmaterial såväl som i kombination med varandra, beroende på behov. ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)
SEX OCH SAMLEVNAD FÖR NYANLÄNDA Varför är sex och samlevnad viktigt för nyanlända barn och unga? Varför bör sex och samlevnad anpassas för gruppen nyanlända barn och unga? Hur ser skolans värdegrund och likabehandlingsplan ut? Källa: David Saleh Sex och samlevnad: mänskliga rättigheter. Det är en rättighet att veta att man har rätt till sin egen kropp, hur en graviditet sker, hur en könssjukdom sprids, det är också viktigt ur ett hälsoperspektiv och viktigt för integration. Nyanlända möter en ny kultur med nya värderingar, svårt att navigera i det. Sex och samlevnad bör anpassas efter ungdomarnas olika skolbakgrund, kulturella bakgrund och vilken språksvårighetsgrad de befinner sig i eftersom behov, kunskapsluckor, annorlunda värderingar, kan variera. Bemötandet är kärnan i arbetet- det är viktigt att kunna prata om allt, och därmed också viktigt att prata om hur, på vilket sätt. Från analfabet till stark skolbakgrund- varierande behov måste kunna tillgodoses. Viktigt med värdegrund och likabehandlingsplan. Att någon är analfabet innebär inte att personen inte ska få tillgång till Skolverkets kursplan. --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa. Se inspelad föreläsning: http://play.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?play=14207
Hur startar man en lektion om sex och samlevnad med nyanlända? Mjukstart Hur fungerar skolan i Sverige? Samhällsorientering: religion, var gifter man sig som muslim, kristen, jude, etc.? Hur startar man en lektion? Mjukstart. I vilken ålder går man i vilken klass? Vilka ämnen studeras i grundskolan? Samhällsorientering: vilka religioner finns? (Egypten läser bara om Islam, etc.). Alla har olika religionstillhörighet, hur lever vi tillsammans? Var kan man gifta sig? Vad är en särbo, sambo, kulbo? David Saleh: Leg. Behandlingspedagog och vårdlärare. David har utvecklat lektionsmaterial för fyra målgrupper, utvecklat baserat på olika lång skolbakgrund. salisali55@hotmail.com www.sexkunskap.se --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Prata om… Bryta heteronormen: vilka kan ingå i ett par Familjen: hur ser familjekonstellationer ut i Sverige? Vilka är de mänskliga rättigheterna? Vilka är par: det är en mänsklig rättighet att leva i par så som man själv väljer. En kille och en tjej, två killar, två tjejer. Låter elever göra collage över sin egen familj, hur ser den ut? Hur lever familjer i Sverige? Vad är sambo, särbo, pappbo, mammbo? Alla har mänskliga rättigheter: alla omfattas av mänskliga rättigheter, oavsett ursprung, handikapp, etc. Alla barn är lika mycket värda och ingen får diskrimineras. --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Börja sedan fråga… Vad betyder sex? Vad betyder kärlek? Hur säger man kärlek på ditt språk? När man säger sex och samlevnad, vad betyder sex? Vad betyder sex? Varför har vi sex? Finns det problem med sex? AIDS, prostitution, våldtäkt, könssjukdomar… --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Anatomi Hur ser kroppen ut? Omskärelse/könsstympning Vad händer i puberteten? Menstruation? Hur blir man gravid? Myten om mödomshinnan T.ex. det finns ingen mödomshinna, det finns en slidkrans --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Andra viktiga ämnen… Är abort rätt eller fel? Vad är prostitution? Vad betyder sexuell läggning? Vad är diskrimineringsgrundlagen? Preventivmedel, könssjukdomar Abort: är det rätt? Är det fel? Vad säger lagstiftningen? Vad är prostitution? Vilka är prostituerade? Vad säger lagen? Vad betyder sexuell läggning? Finns det fler än heterosexuell läggning? Vad är diskriminering? Vad säger diskrimineringsgrundlagen? Ingen får diskrimineras till grund av deras sexuella läggning, etniska tillhörighet, religion, ålder, etc. --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Tänk på… Svårigheter med tolken- ord som inte tolken kan, ord som inte finns på modersmålet Tolken har inte arbetat med sin egen värdegrund- obekväm med ämnet sexualkunskap Ibland kan tolken inte orden på hemspråket- då kan man t.ex. rita så att tolken förstår. Ibland har inte tolken kommit så långt i sin egna värdegrund att tolken vill förmedla informationen. Det är mycket viktigt att prata om kulturell kompetens, att tolken använder ord som homosexuell och prostituerad, inte bög, hora eller undersexuell. --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Goda tips Umo.se har mycket bra information på hemsidan RFSU har bra material på lättläst svenska Umo.se tillsammans med MUCF kommer under mars 2017 att lansera en sida framtagen för nyanlända barn och unga om hälsa, sex, relationer. RFSU har bra material på lättläst svenska och en film om sex och samlevnad. Detta material passar elever som har en relativt stark skolbakgrund, inte de mest nyanlända. Kom ihåg att bemötandet och sättet att närma sig ämnet är kärnan i arbetet! --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Reflektera över: Min roll i undervisningen? Min värdegrund? Mitt ledarskap Mina kunskaper i elevernas ursprungsländer .. Bemötande? KASAM – begriplighet, hanterbarhet , meningsfullhet Olika syn – helhetssyn Lektionens innehåll för målgruppen var lägger man fokusen på? Vilka bilder och filmer ska jag använda? Hur ska jag starta ett samtal? --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa.
Reflektera över: Hur ska jag bemöta frågor? Visa förståelse.. Förhållningssätt Motivera elevernas delaktighet hur? Att blir respekterad för den man är? Olika klass mellan eleverna .. Att se människans förutsättningar och möjligheter…. Gruppensstämning .. Eleverna är individer .. Eleven i centrum Delaktighet Nätverk och länka de vidare till samhällsresurser Ungdomsmottagning Ha ett salutogent synsätt? Se separat power point för David Salehs fullständiga presentation på utbildningssidan för HiS10 Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan på UPHs hemsida: http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/asylsokande-och-nyanlanda/om-vara-utbildningar/migration-och-psykisk-halsa-for-elevhalsan/ --------------------------------------- Källa: Saleh, D. 2016. Sex och samlevnad för nyanlända. ALMAEuropa. Se inspelad föreläsning: http://play.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?play=14207
Sex, hälsa och relationer på fyra språk (lättläst svenska, dari, arabiska, somaliska och tigrinja) Lanseras i mars 2017 Info om bl.a. kroppen, hälsa, sex, relationer, rättigheter, jämställdhet, psykisk hälsa, sociala koder och möjligheten att ta hjälp. Exempel på… UMO och MUCF http://www.umo.se/Global/Om%20UMO/umo-rapport-vad-behover-unga-nyanlanda.pdf
Länsstyrelsen Östergötland: 2005 nationella uppdrag att motverka hedersrelaterat våld och förtryck. Hedersrelaterat våld och förtryck (till skolan) Vad är hedersrelaterat våld, vad för barnen inte göra, vad säger lagen (2014 lagförstärkning, äktenskapstvång och vilseledande till tvångsäktenskapsresa, högre straffvärde än olaga hot/olaga tvång). Tar även upp könsstympning. Varningstecken: synliga skador på våld, föräldrar önskar undantag (ej vara med på idrott, musik, sexualkunskap), återkommande magvärk, huvudvärk, etc. Våga fråga, visa att du tror på dem, våga prata om detta i undervisningen. Våga stå kvar Fallbeskrivningar, hur kan skolan arbeta? Söderhamns kommun- startade utvecklingsarbete kring HRV. Viktigt att ha kompetens (Socialtjänsten inrättande en tjänst för en strateg med specifik kompetens kring HRV). Viktigt med samverkan på läns- och nationell nivå för kunskapspåfyllnad. Utbildning kring detta saknas i universitetsutbildningar, socionom, lärare, etc. Exempel på stöd och insatser i HRV-ärenden: motiverande stödsamtal, information om Svenska rättsprocessen, stöd under rättegång, i samtal med socialsekreterare etc. Informera om rättigheter och barnkonvention är en mycket viktig del. I skolan: viktigt med samverkan och våga fråga, uppmärksamma. Våga Se Våga se – En vägledning av Länsstyrelsen Östergötland för stöd, vård och skydd av flickor och kvinnor som är eller riskerar att bli utsatta för hedersrelaterat våld som bland annat tvångsäktenskap eller könsstympning. --------------------------------------- Källa: http://www.hedersfortryck.se/
--------------------------------------- Källa: http://www.hedersfortryck.se/
Fokus på unga och deras behov Kommunerna och Polismyndigheten i Stockholms län, Stockholms läns landsting. Fokus på unga och deras behov Origo är Sveriges första myndighetsgemensamma resurscenter i arbete med unga som lever i en hederskontext. De har rådgivning, mottagning, samverkan med civilsamhälsaktörer, generellt mycket bra info på hemsidan. --------------------------------------- Källa: http://origostockholm.se/
Utbildningen som Socialförvaltningen har, tar en timme och vem som helst kan skapa ett användarnamn och gå kursen. Man kan även göra den i team. Kursen tar bland annat upp vikten av att veta vilka länder det förekommer i, i vilken ålder det utförs. Då är det lättare att inte missa, att alltid fråga. Det är exempelvis inte bara vanligt i Afrika, även i andra länder som Yemen, Afghanistan etc. Pratar också om lagstiftningen kring könsstympning och hur du kan ställa frågan på ett bra sätt, vikten av att inte offerplacera. Absolut viktigast är att våga fråga. --------------------------------------- Källa: http://www.socialstyrelsen.se/valds-ochbrottsrelateradefragor/konsstympningavflickorochkvinnor
Undervisningsmaterial som passar elever som har erfarenhet av skolgång, ej passande för de mest nyligen anlända. --------------------------------------- Källa: http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Sexualundervisning-pa-lattare-svenska/