Utbildningsutskottet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nätverksträff på KTH den 6-7 maj 2014
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Hur har vi det med beredskapen idag? Utbildning och forskning som modern försvarspolitik •Militära försvaret läggs ned. •Det nya försvaret: utbildning.
Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Albin Gaunt God morgon Tack för att vi fått komma hit.
Målorienterade strategiska processer
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Befattningsutredningen Karriär för kvalitet SOU 2007:98 Befattningsutredningen och forskarmobiliteten VR:s mobilitetskonferens Stockholm 3 april 2008 Särskild.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Innovation i södra Småland
Lunds universitet / Presentation 2009 Från junior till senior lärare; lärarkategorier, befordran och rekryteringsprocesser vid LU Ingalill Rahm Hallberg.
Vägar till en jämlik hälsa
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Stephen Hwang Utbildningsutskottet, 12 maj Varför en kunskapsöversikt? Viktigt att se till internationellt gjorda erfarenheter av forskningspolitik.
Produktion2030 Strategiskt innovationsprogram för hållbar produktion i Sverige Anna Syberfeldt.
På väg mot Linnéuniversitetet
Akademiska värden - inledning till samtal
Effekten av högskolesektorns forskningsfinansiering sedan 2009
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Budget 2017 STYRELSEN Ekonomienheten (PETER TELLBERG)
Avdelningen för externa relationer
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Universitetsledningens prioriteringar Universitetsstyrelsen
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Alumnrelationer vid LNU
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Förändring för kvalitet och förnyelse
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Kunskapsmiljöer Linné
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Utbildningsutskottet Reflektioner från ett lärosätesperspektiv om förutsättningar för utveckling av god kvalitet i forskningen Lena Gustafsson Utbildningsutskottet 20160512

Frågeställningar: Ansvar: Är svensk forskning internationellt konkurrenskraftig? Har vi goda förhållanden för ”genombrottsforskning”? Är ovanstående punkt väsentlig för landets utveckling? Ansvar: Sveriges lärosäten har ett stort ansvar för goda och attraktiva förhållanden för forskningen i landet – det ligger i vårt uppdrag? Främst vilar detta ansvar på landets universitet i enlighet med resurstilldelningen till forskning via statliga anslag! Har vi förutsättningar som krävs för att fullfölja vårt uppdrag?

Problem/utmaningar: Åtgärder: Forskningens förutsättningar har blivit alltmer kortsiktiga och splittrade! Ansvaret i det svenska systemet förskjuts från lärosätets ledningsnivå(er) för forskningens förutsättningar till den enskilde forskaren! – Samt försvårar ett strategiskt ledarskap på våra lärosäten! Åtgärder: Kraftfulla förutsättningar för ett strategiskt ledarskap, men för detta behövs – Systemförändringar! – återkommer till detta!

? ? ? ? Forskningens vardagssituation i Sverige: Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa anslag 2 3 4 5 ? Forskarens ”vardagspussel”

? Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Internationalisering? Forskarens ”vardagspussel” Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Internationalisering? Mobilitet? Jämställdhet? Långsiktighet? Genombrott? KVALITET?

? Självklart inte! Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Forskarens ”vardagspussel” Främjar detta: Attraktivitet? Konkurrenskraft? Internationalisering? Mobilitet? Jämställdhet? Långsiktighet? Genombrott? KVALITET? Självklart inte!

? ? ? ? Forskningens vardagssituation i Sverige: Vad göra? Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? ? Forskarens ”vardagspussel” Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa anslag 2 3 4 5

Ett exempel på åtgärd: Stabilare och långsiktiga förhållanden för högre lärartjänster Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa 2 3 4 5 Ledningens (Prefektens) svårlagda pussel: Anställningsordning och dess implementering? Ny meriteringsbefattning föreslagen i utredning, vilket kan förenkla! Resursanvändning – komplicerad bild!

Ett exempel på åtgärd: Stabilare och långsiktiga förhållanden för högre lärartjänster Doktorand/Postdoc Meriterings-anställningar Student Lektor Professor ? ? ? Grundut- bildnings- anslag Grundutbildningsanslag Forskningsanslag Externa 2 3 4 5 Enkel förändring? NEJ!

Ledningens dilemma – systemsvaghet!: Lågt basanslag (hög andel externfinansiering – direkt till forskaren) Ökande medfinansiering till externa anslag Kraftigt (?) fördyrade kostnader för forskningens infrastruktur Ger liten frihetsgrad för långsiktig och strategisk planering, som behövs för: Stabilitet (anslagsfinansiering) av lektorat och professurer (integrerad forskning och utbildning) Internationellt attraktiva karriärvägar för unga forskare 50% finansiering av nationell forskningsinfrastruktur (100% finansiering för övrig infrastruktur) Utveckling av (uppkopplade) kunskapsmiljöer

Nuvarande system främjar inte: Långsiktighet (kortsiktighet är en farlig utveckling!) Risktagande (forskningens nödvändiga förutsättning) och genombrott i forskningen Attraktionskraft Konkurrenskraft Jämställdhet Mobilitet Internationalisering Kraftfull forskningsinfrastruktur Forskningens och utbildningens integrering Samverkan

Det behövs systemförändringar för att möjliggöra eller underlätta arbetet på landets lärosäten för att vi ska kunna arbeta långsiktigt och strategiskt!

Basfinansiering % Steen, J. v. (2012), “Modes of Public Funding of Research and Development: Towards Internationally Comparable Indicators”, OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2012/04

Från EUA:s Define rapport 2015 samlat anslag utbildning & forskning

Åtgärder – systemförändringar: Forskningsfinansiering: Basanslagets storlek och andel i det statliga forskningssystemet måste öka! Forskningsfinansiering: Behövs ett sammanhållet nationellt system för forskningsfinansiering (direkta anslag och externa anslag) Samlat/”kommunicerande” anslag för forskning och utbildning Utveckling av ett starkt kvalitetssystem – som bottnar i långsiktighet Behövs en övergripande, blocköverskridande, långsiktig och samlad utbildnings- och forskningspolitik

Tack för ordet!