Välkomna till styrd helpdesk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Svenska som andraspråk 3
Coaching.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Verksamhetsbeskrivning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Välkomna till styrd helpdesk KULTUR ANNIS

Syftet: Att genom det kollegiala lärandet fördjupa och ytterligare utveckla kulturen på din förskola Förväntat resultat: Att göra skillnad för varje barn ANNIS

Vad är kultur för er? Hur ska ni ta med er det ni lär er och reflekterar kring idag tillbaka till er verksamhet? ANNIS. Skriver också på blädderblock. (Speglar det som sägs, blädderblock, vi skapar rummets kultur)

Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet?

-Vilket utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning? -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna? Lpfö tydliggör att undervisningen inom ett visst ämnesområde ska göra det möjligt för barnen att utveckla ett antal förmågor kopplade till olika objekt. Om vi givit barnen möjlighet att göra det, bedömer vi i funktionell kvalitet

Vad säger läroplanen om kultur? ”Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund” ”Den svenska samhällets internationalisering ställer höga på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell bakgrund. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga Att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet” ”Barn med utländsk bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden. Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt modersmål” LINDA. Ber dem reflektera om vad som står i läroplanen, finns det några ord som känns diffusa/svåra att tolka? (Smågrupper diskussion, reflektera över vad som står i läroplanen)

Fyra hörnsövning I min verksamhet ger vi barnen möjlighet att känna delaktighet utifrån sin egen kultur Vi samarbetar kontinuerligt med hemmen kring kultur I kulturarbetet med barnen är en rik lärmiljö en viktig förutsättning Pedagogens förhållningssätt påverkar barnens möjligheter att utveckla sin kulturella identitet ANNIS. Rita upp för oss själva hur de väljer att ställa sig i hörnen Fyra hörns övning; sätta sig in och fundera hur de arbetar med kultur på verksamheten PAUS/BENSTRÄCKARE EFTER DENNA ÖVNING I min verksamhet arbetar vi aktivt med läroplanen

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin identitet och känner trygghet i den” ”utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga” ”känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer” ”utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” LINDA. Strävansmål ”som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål”

Hur når vi ett förändrat kunnande hos barnen? Kunnande = förmåga + objekt SUSANNE

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen

Förskolan ska sträva efter att varje barn   som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål  utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler  känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer  utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga  utvecklar sin identitet och känner trygghet i den

Förskolan ska sträva efter att varje barn   som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål  utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler  känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer  utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga  utvecklar sin identitet och känner trygghet i den

Förskolan ska sträva efter att varje barn   som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål  utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler  känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer  utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga  utvecklar sin identitet och känner trygghet i den

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen Svenska Modersmål Enskilt I grupp Skyldigheter Rättigheter Gemensamma regler Egen kultur Andra kulturer Egen förmåga Identitet Kommunicera Fungera Ta ansvar Förstå Delaktighet Känsla Respekt Känna trygghet Hantera

Blooms taxonomi Olika steg i ett lärande ANNIS

Om en förmåga ska utvecklas - koppla den till flera olika objekt

Systematik LINDA

Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (skollagen, kap.1, 5§) Vetenskaplig grund innebär att kritiskt granska, pröva och sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang samt söka efter förklaringar och orsakssamband i tillgänglig relevant forskning. SUSANNE

Interkulturellt förhållningssätt Verksamheten ska präglas av ett interkulturellt förhållningssätt Interkulturellt förhållningssätt Språklig och kulturell mångfald är utgångspunkten i arbetet Olikheter ska ses som en tillgång Utgå från barnens kunskaper och erfarenheter Barnen möts av positiva attityder till sitt språk och sin kultur Föräldrarnas kunskaper och erfarenheter tas tillvara Texter, bilder och material som speglar olika kulturer och miljöer används Visa ömsesidig respekt och nyfikenhet - våga mötas Låta olika åsikter och synsätt berika varandra SUSANNE Vad tänker ni om den här bilden? Eckerbrant & Rosander, 2006

Vad säger forskningen om kultur? ”Barn utvecklar en förståelse för människors skilda bakgrunder och livsbetingelser när lärarna låter den mångkulturella förskolan återspeglas i miljön och i det pedagogiska arbetet. Det ska märkas att barn kommer från olika kulturer och länder”. (Pramling Samuelsson och Sheridan, 2006, s.95) ”Interkulturalitet innebär, enligt mitt sätt att se det, att vara öppen och finna möjligheter, att möta utmaningarna, att se lösningarna, och att genom erfarenheterna växa och utvecklas som människa. Det som krävs för att vi verkligen ska kunna möta andra människor är att vi öppnar upp för den process som interkulturalitet innebär, att vi ser på varandra med nyfiken öppenhet och att vi bemöter varandra med respekt”. (Anders Fjällhed, Interkulturalitet – att finna möjligheter!) ”Det finns många olika sätt att definiera termen interkulturell, beroende på̊ i vilket sammanhang den används. Det gemensamma för termen interkulturell är dock att den refererar till en interaktionsprocess med ömsesidig kontakt mellan personer med olika kulturella bakgrunder. Med olika kulturella bak- grunder hänsyftas vanligen i interkulturella sammanhang till olika etniska kulturer”. (Pirjo Lahdenperä̈ , Från monokulturell till interkulturell, pedagogisk forskning, 1999) SUSANNE

Tack för idag