Välkomna till styrd helpdesk KULTUR ANNIS
Syftet: Att genom det kollegiala lärandet fördjupa och ytterligare utveckla kulturen på din förskola Förväntat resultat: Att göra skillnad för varje barn ANNIS
Vad är kultur för er? Hur ska ni ta med er det ni lär er och reflekterar kring idag tillbaka till er verksamhet? ANNIS. Skriver också på blädderblock. (Speglar det som sägs, blädderblock, vi skapar rummets kultur)
Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet?
-Vilket utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning? -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna? Lpfö tydliggör att undervisningen inom ett visst ämnesområde ska göra det möjligt för barnen att utveckla ett antal förmågor kopplade till olika objekt. Om vi givit barnen möjlighet att göra det, bedömer vi i funktionell kvalitet
Vad säger läroplanen om kultur? ”Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund” ”Den svenska samhällets internationalisering ställer höga på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell bakgrund. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga Att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet” ”Barn med utländsk bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden. Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt modersmål” LINDA. Ber dem reflektera om vad som står i läroplanen, finns det några ord som känns diffusa/svåra att tolka? (Smågrupper diskussion, reflektera över vad som står i läroplanen)
Fyra hörnsövning I min verksamhet ger vi barnen möjlighet att känna delaktighet utifrån sin egen kultur Vi samarbetar kontinuerligt med hemmen kring kultur I kulturarbetet med barnen är en rik lärmiljö en viktig förutsättning Pedagogens förhållningssätt påverkar barnens möjligheter att utveckla sin kulturella identitet ANNIS. Rita upp för oss själva hur de väljer att ställa sig i hörnen Fyra hörns övning; sätta sig in och fundera hur de arbetar med kultur på verksamheten PAUS/BENSTRÄCKARE EFTER DENNA ÖVNING I min verksamhet arbetar vi aktivt med läroplanen
Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin identitet och känner trygghet i den” ”utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga” ”känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer” ”utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” LINDA. Strävansmål ”som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål”
Hur når vi ett förändrat kunnande hos barnen? Kunnande = förmåga + objekt SUSANNE
Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen
Förskolan ska sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga utvecklar sin identitet och känner trygghet i den
Förskolan ska sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga utvecklar sin identitet och känner trygghet i den
Förskolan ska sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga utvecklar sin identitet och känner trygghet i den
Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen Svenska Modersmål Enskilt I grupp Skyldigheter Rättigheter Gemensamma regler Egen kultur Andra kulturer Egen förmåga Identitet Kommunicera Fungera Ta ansvar Förstå Delaktighet Känsla Respekt Känna trygghet Hantera
Blooms taxonomi Olika steg i ett lärande ANNIS
Om en förmåga ska utvecklas - koppla den till flera olika objekt
Systematik LINDA
Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (skollagen, kap.1, 5§) Vetenskaplig grund innebär att kritiskt granska, pröva och sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang samt söka efter förklaringar och orsakssamband i tillgänglig relevant forskning. SUSANNE
Interkulturellt förhållningssätt Verksamheten ska präglas av ett interkulturellt förhållningssätt Interkulturellt förhållningssätt Språklig och kulturell mångfald är utgångspunkten i arbetet Olikheter ska ses som en tillgång Utgå från barnens kunskaper och erfarenheter Barnen möts av positiva attityder till sitt språk och sin kultur Föräldrarnas kunskaper och erfarenheter tas tillvara Texter, bilder och material som speglar olika kulturer och miljöer används Visa ömsesidig respekt och nyfikenhet - våga mötas Låta olika åsikter och synsätt berika varandra SUSANNE Vad tänker ni om den här bilden? Eckerbrant & Rosander, 2006
Vad säger forskningen om kultur? ”Barn utvecklar en förståelse för människors skilda bakgrunder och livsbetingelser när lärarna låter den mångkulturella förskolan återspeglas i miljön och i det pedagogiska arbetet. Det ska märkas att barn kommer från olika kulturer och länder”. (Pramling Samuelsson och Sheridan, 2006, s.95) ”Interkulturalitet innebär, enligt mitt sätt att se det, att vara öppen och finna möjligheter, att möta utmaningarna, att se lösningarna, och att genom erfarenheterna växa och utvecklas som människa. Det som krävs för att vi verkligen ska kunna möta andra människor är att vi öppnar upp för den process som interkulturalitet innebär, att vi ser på varandra med nyfiken öppenhet och att vi bemöter varandra med respekt”. (Anders Fjällhed, Interkulturalitet – att finna möjligheter!) ”Det finns många olika sätt att definiera termen interkulturell, beroende på̊ i vilket sammanhang den används. Det gemensamma för termen interkulturell är dock att den refererar till en interaktionsprocess med ömsesidig kontakt mellan personer med olika kulturella bakgrunder. Med olika kulturella bak- grunder hänsyftas vanligen i interkulturella sammanhang till olika etniska kulturer”. (Pirjo Lahdenperä̈ , Från monokulturell till interkulturell, pedagogisk forskning, 1999) SUSANNE
Tack för idag