From Great To Excellent

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Varför fokus på nyanlända just nu
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Maria Appelqvist, November 2008 Malmö högskola Migrationsforskning i Sverige Framväxt och utveckling.
Systematiskt kvalitetsarbete
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldraråd
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Coaching.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Verktyget Utmärkelsen….
Forsknings- och utvecklingsprojekt med stöd från Sparbanksstiftelsen i Varberg Stefan Lönn, Docent, Med Dr FoU Halland, Regionkontoret 25 maj 2018, Tylösand.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Personen från Skolverket
Fritidslyftet år 2 läsår 16/17
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

From Great To Excellent Regionalt samarbete i Halland

Regionalt samarbete Det regionala samarbetet har som fokus att ta reda på vetenskapliga och erfarenhetsmässiga metoder och arbetssätt som gynnar en positiv resultatutveckling för barn och elevers måluppfyllelse Deltagande kommuner: Kungsbacka, Varberg, Halmstad och Laholm Samarbetspartners: Region Halland och Högskolan i Halmstad

Gemensamt mål Minska gapet mellan barns/elevers kapacitet och det vi lyckas få dem att prestera. Vi vill ge alla barn/elever möjlighet att nå sin fulla potential i syfte att åstadkomma en jämlikare skola och högre måluppfyllelse.

SKA - Systematiskt KvalitetsArbete

Kritisk vän - värdskap

Prioriterade och problematiserade områden Hur lyckas vi skapa en flexibel lärmiljö utifrån barnens behov? Vad innebär undervisning i förskolan? Förskolan i förändring – mer än mindre barngrupper? Hur genomsyras verksamheten av ett undersökande utvecklingskultur?

Prioriterade och problematiserade områden Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för att säkerställa alla elevers lärande? Formativ bedömning - hur lyckas vi levla upp till nästa nivå? Nyanländas kunskapsutveckling? Hur genomsyras verksamheten av ett undersökande utvecklingskultur?

Prioriterade och problematiserade områden Hur bidrar förstelärarorganisationen till utvecklingsarbetet? Bedömning För Lärande/Formativ praktik? Tillgänglig lärmiljö – med utgångspunkt i motivation till lärande? Kollegialt lärande – professionsamtal som leder till ökat lärande?

Kompetensutveckling okt-jan 2017 Upplägg: Utbildningen sker i de tre verksamhetsgrupperna men med gemensam introduktion Totalt antal deltagare från kommunerna 90 stycken fördelat på de olika verksamheterna Fem kurstillfällen – där teori och förberedelse inför utbytet bildar en helhet Forskare ansvarar för utbildning för att på så sätt få en vetenskaplighet i varje del. Inför – under – återkoppling.

Kompetensutveckling Kursintroduktion - praktiknära forskning: Vad innebär kvalitet i en verksamhet och vilken roll spelar forskning och utveckling i detta arbete? Hur sammanförs praktik och teori utifrån verksamheternas kontext?

Kompetensutveckling Innehåll: Att formulera en forskningsbar fråga? Vilka forskningsmetoder är lämpliga för att utveckla verksamheten? Hur genomförs och analyseras insamlad data? Hur implementerar vi forskningsresultat och utvecklar verksamheten? Att vara en kritisk vän och genomföra dialogiska samtal  Redovisning av kursdeltagarnas arbete, ett erfarenhetsutbyte.

Forskningsområden under själva utbytet, där kommunerna önskat samarbete Forskaren deltar vid vissa utbyten och ansvarar för vissa möten (forskningscirklar) med deltagare i den besökta kommunen Forskaren bidrar till att avgränsa projekten. Forskaren bidrar till en fördjupad analys och presentation av resultat efter utbytet. Forskare är ett fortsatt stöd för helhet och vetenskaplighet i varje del. Inför – under - återkoppling