Mina vårdkontakter blev 2015…… Jag ska informera om 1177.se och 1177 vårdguidens e-tjänster. Förra året byte e-tjänsten Mina vårdkontakter namn till 1177 vårdguidens e-tjänster men behöll namnet Mina vårdkontakter som internt tjänstenamn. Detta är ett stort och komplext verktyg och jag kommer inte att gå in på så mycket detaljer utan på sådant som jag tror ni som chefer kan vara intresserade av. Fråga hela tiden om ni undrar över ngn annan parameter som jag inte tar upp. ”1177 vårdguidens e-tjänster”
1177 vårdguiden Nationell tjänst En samverkan mellan alla landsting och regioner Sverige ledande webbplats för information och tjänster inom hälsa och vård E-tjänster (Mina vårdkontakter) Finns på webb och telefon 1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Vi erbjuder sjukvårdsrådgivning, evidensbaserad information, och e-tjänster. Vi finns på webb och telefon och har öppet dygnet runt. Webbadressen är 1177.se och telefonnumret 1177 gäller nu för sjukvårdsrådgivning i hela landet. Bakom 1177 Vårdguiden står den svenska sjukvården genom alla landsting och regioner i samverkan. E-tjänsterna är den inloggade delen som möjliggör säker krypterad information mellan befolkningen och hälso- och sjukvården
Mottagningens kontaktkort på 1177 Mottagningen presenteras på en egen sida på 1177.se. Invånare kan hitta mottagningen och jämföra vård. Mottagningen blir sökbar på Google och andra sökmotorer. Mottagningens e-tjänster finns här De mottagningsuppgifter som finns på 1177.se baseras på kvalitetssäkrad information från bland annat Katalogtjänst HSA. Som vårdgivare kan det vara värdefullt att synas på 1177.se. Med cirka sju miljoner besök i månaden är det Sveriges ledande webbplats för hälsa och sjukvård. På 1177.se finns ett unikt material med medicinskt granskade artiklar, bilder, filmer, och animationer om vård och hälsa som riktar sig till allmänheten. Det finns också en avancerad söktjänst där tusentals mottagningar inom vård och tandvård finns samlade. I söktjänsten kan besökarna söka efter mottagningar och se sökträffarna i en träfflista och på en karta. Besökaren kan sedan få fördjupad information om olika mottagningar och i vissa fall jämföra dem med varandra. Några fördelar med att synas på 1177.se är: Mottagningen blir sökbar på 1177.se. Mottagningen presenteras på en egen sida på 1177.se. Nya patienter kan hitta mottagningen. Mottagningen blir sökbar på Google och andra sökmotorer.
Basutbud av e-tjänster Egen vårdbegäran (specialistsjukvårdens öppenvård) Beställa tid Av/omboka tid Boka tid direkt Mina bokade tider, av/omboka direkt Förnya recept Förnya hjälpmedel Kontakta mig och/eller Kontakta oss Landstinget i Värmland har beslutat om en grund nivå av tjänster eller ärendetyper.
HCL har beslutat……………. att fastställa basutbudet enlig förslag att korta svarstiderna till inriktningsmål inom tre arbetsdagar och max fem arbetsdagar. att basutbudet skall införas successivt under 2016 för att vara helt infört 2016-12-31. Verksamhetscheferna inom respektive område ansvarar för att följa upp införandet av basutbudet som ska vara avslutat före utgången av 2016.
Verktyget ”Mina vårdkontakter”
Här administrerar vårdmottagningen sina inställningar och aktiverar ärendetyperna samt skriver villkorstexter. Man ställer in ex geografiskt betjäningsområde, e-post avisering när det kommer in nya ärenden, påminnelse till vårdgivare om tiden för handläggning överskridits. Antal dagar fr handläggning osv.
Här ange vi handläggningstiden i dagar Här ange vi handläggningstiden i dagar. Överskrids den tiden rödmarkeras ärendet. Om mna har ställt in e-postavisering i sin personliga inställningar får man en avisering om ärendet inte besvarats i tid
Här kan ni som mottagning styra med standardsvar hur ni vill ha möjlighet att svara patienten. Här hänvisar man t ex till webbtidboken. Så här har man gjort på gripen när det gäller Beställa tid
Vad händer nu? HSA-ansvarig gör mottagningen synlig på 1177.se Skicka mottagningens HSA-id och ett personnummer till ehalsavarmland@liv.se Kontaktkort öppnas i Mina vårdkontakter Utbildning i verktyget planeras Utsedd administratör gör samtliga inställningar för mottagningen
Frågor?
liselott.larsson@liv.se Tack för mig!