Verksam i primärvården i Östergötland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Läkaren och det rådgivande samtalet
Advertisements

Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
Hälsa och Kondition.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Det handlar om Kärlek Om kärlek som känsla och beteende – hur gör vi?
Mindfulness – en hjälp på vägen
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Vård.
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Läkare med Gränser - att vara tydlig i den professionella rollen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Samtalsbehandling i primärvården
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Livsstil och återhämtning
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Hälsa och Kondition.
Existentiella frågor i dödens närhet
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
VEM VÄLJER vad? Medveten professionalitet - kunna hantera JA och NEJ Att hjälpa med det jag kan stå för SFOP Tylösand Åsa Kadowaki, psykiater.
Verksam i primärvården i Östergötland
Personlighetsutveckling ACT- don’t react!
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Lära för livet!.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Psykologi Introduktion.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
”Sockerdricka trädet”
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
Samordningsförbunden
Vad vi behöver när vi kunskapar
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?
Exempel från verkligheten
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Maria Nordin Institutionen för psykologi
”Håller vi på att förvandla livet till sjukdom
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Verksam i primärvården i Östergötland BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www.viktigtpariktigt.nu Åsa Kadowaki Psykiater(leg.läkare), leg KBT-psykoterapeut och handledare, konsult på Studenthälsan Verksam i primärvården i Östergötland

”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal) ”System 1(snabbt) och system 2 (långsamt)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agerande eller reagerande Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Biologisk förprogrammering Överleva hot Spara energi

Reptilhjärna (automatiska responser) Tendens att påbörja beteenden (novelty seeking) nyfikenhet, impulsivitet, extravagans, oorganiserad Tendens att avbryta beteenden (harm avoidance) pessimism/förväntansångest, trötthet, blyghet, osäkerhet Tendens vidmakthålla beteenden (reward dependence) social känslighet, social anknytning, socialt beroende Uthållighet/prestationsförmåga oberoende av direkt belöning eller bestraffning

Härledning via språk Exempel på hur hjärnan drar slutsatser (inlärning via association) ”Ohälsa = inte ha hälsa. Att inte ha hälsa då är man inte frisk. Om man inte är frisk då är man sjuk. Ohälsa = sjuk.” Vilket inte är sant.

Språket igen Psyket när jag var ung Psyket hos unga idag Nervös Orolig Osäker Ledsen Olycklig Myror i byxorna Ointresserad Tonåring (utvecklingskris) Stressad Panik Prestationsångest Deppig Deprimerad ADHD Koncentrations-svårigheter Utmattad ”Jag har psykisk ohälsa”

FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå Medvetet val KIDNAPPARE HJÄLPARE valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”

KASam (känsla av sammanhang, Aaron Antonovsky, sociolog) Begripa vilka beteenden jag använder som inte är hjälpsamma på sikt (kamp och undvikanden) Inbegriper kunskap om att det är normalt att känna, tänka och reagera Tankar (automatiska) Emotioner/känslor Associationer Minnen Sensationer

Psykologiska verktyg Kontakt med nuet innehållande 5 sinnen, tankar, känslor, påslag : LÄGGA MÄRKE TILL Acceptans: det får kännas – på alla sätt – inget är fel = TILLÅTA responser och bli större än dem – EXPANDERA/förankra kroppen och andas igenom upplevelsen Värden/livsriktning – för att veta vad jag ska göra måste jag vet vart jag ska JAG får vara som jag är och jag kan lita på MIG : självacceptans och självtillit

Pannlober (medvetna val) eller automatiserade vardagsbeteenden Self directedness – ”jag i förhållande till mig” Ansvarstagande Målmedvetenhet Målinriktade beteenden Självacceptans Resursmognad – copingförmåga (aktiv coping = medveten närvaro, acceptans, problemlösning, beslutsfattande)

Forts Pannlober Cooperativness – ”jag i förhållande till andra” Social tolerans Empati Hjälpsamhet Medkänsla Samvete

S O R Kkort sikt Klång sikt Tillsammans – ”Allians” – VI: jag och du  Gemensam agenda? Samma långsiktiga mål? S O R Kkort sikt Klång sikt Patient Situation Organism Reaktion konsekvenser S O R Kkort Klång Jag-behandlare Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Träna på att bli medveten Det omedvetna då? Träna på att bli medveten Lägg märke till, beskriv, delta Gör en sak i taget, gör det som fungerar i förhållande till vad du vill uppnå och döm inte (och när du lägger märke till att du dömer, döm inte dig själv)

”Curling”Sverige som ohälsoskapande kontext Det är normalt att använda passiv coping – ”vänta tills det känns bra”, ”sluta om det känns för mycket”, ”undvika smärta”, ”bita ihop och köra på”, ”undvika konflikt” Inget ska behöva kännas jobbigt…(sparar energi? På kort sikt!)

Det professionella mötet i MI präglas av respekt för autonomi Vägledande SAMARBETE: kunna variera mellan att styra och följa, behandlaren tar ansvar för struktur och riktning i samtalet (agenda) Uppmärksamhet/patientcentrering: hur är situationen för den andre? Utforska och lyssna nyfiket med patientens bästa som mål Förmedla egenmakt och locka fram patientens egna goda skäl till förändring - Stimulera förändringsprat och få pat att berätta om egen förmåga (”väcka” patienten) Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri Leg KBT-psykoterapeut

Hälsa! Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta, sova, umgås = återhämtning Arbete – sammanhang, försörjning, bidra Relationer – vi är flockdjur Intressen / engagemang – få leka  Kasam och psykologisk flexibilitet Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att göra och fokusera på. Tacksamhet och kunna ha sina reaktioner på det som livet bjuder.

Bidra till sin hälsa? Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova. Fungerande relationer Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att fokusera på. Tacksamhet och RIBBAN på rätt nivå.

Relationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

Observera mera och kombinera med sunt förnuft. Det är konstigare att inte reagera än att reagera vid belastning. Man kan inte lösa en situation genom att undvika den. Allting hänger ihop. Jag kan inte må på något annat sätt än hur jag beter mig.

Avstå medicinsk åtgärd vid normala reaktioner Lära ut livskunskap www.viktigtpariktigt.nu

Alla behöver vara chaufför i sitt eget liv Begripa – se samband/analysförmåga Ha färdigheter – kunna hantera olika situationer Riktning – mening/värden i livet – det man vill UPPNÅ Ribban på rätt nivå – rimlighet/gränser Psykologiska verktyg: medveten närvaro, acceptans och engagemang (eget…)

Litteraturtips! Kelly McGonigal: The willpower instinct Rollnick, Miller och Butler: Motiverande samtal i hälso- och sjukvård Russ Harris: The confidence gap (om Acceptance and Commitment Training/therapy) Beteendets ABC, Törneke och Ramnerö På nätet: Kelly McGonigal: the willpower instinct Al Switzler: Willpower, skillpower Bill Matulich: Introduction to motivational interviewing Jeni Cross: Three myths about behavior change