Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?"— Presentationens avskrift:

1 Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?
Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården Läkare med Gränser

2 www.viktigtpariktigt.nu Litteratur!
Wadström, Olle. Sluta grubbla och älta…Psykologinsats Törneke, N. & Ramnerö J. Beteendets ABC. Studentlitteratur Ortiz, L. När förändring är svårt Miller & Rollnick. Motiverande samtal i hälso- och sjukvård Kadowaki, Å. svensk sjukvård till vanvett… Psykologinsats Harris, Russ (3 böcker) Lyckofällan, Kärlekens ACT och ACT helt enkelt och den bästa på engelska: The confidence gap McGonigal, Kelly: The upside of stress,The willpower instinct, The neuroscience of change Fler förslag på

3  FRAMGÅNG  VARFÖR – målet måste ha värde/mening
HUR – ha färdigheter och kunskap=kompetens VAD – det här ska vi uppnå; ”produkten” OBS! Kan uppstå problem i patient-behandlarrelationen om sammanhanget ger dubbla budskap… (utvärdera kvalitet med ”nöjdhet”)

4 Motivation Är inte en medfödd egenskap utan sker i samspel med omgivningen. Har hen redan gett upp förändring för att ”det känns omöjligt”? Vem är motiverad? Du mer än hen?

5 FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå Medvetet val KIDNAPPARE HJÄLPARE
valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”

6 TRE psykologiska VERKTYG
LÄGGA MÄRKE TILL vad som gått igång – iaktta utan att värdera TILLÅTA det som gått igång/acceptans ”Hej ångest, VÄLKOMMEN !” Andas igenom reaktionerna – långsam, medveten bukandning –”expansion” VÄLJA UPPMÄRKSAMHETSFOKUS: Här vill jag vara (uppnå istället för undvika = riktning) och GÖR det som fungerar

7 Jag – en individ Vikten av att få ihop individualism med personligt ansvar
Vad vill jag fylla mitt liv med? Vad har jag för ansvar/makt att påverka? Vad är det jag vill bidra med? Vad vill jag ge mig själv? Är jag medveten om vad jag använder min energi till?

8 Vi har dålig koll på verkligheten
Vi har lättare att se och döma vad andra gör än vad vi gör själva Vi har en människosyn grundad på idén om att människan är ”god” trots upprepade experiment som visar att vi automatiskt styrs av socialt tryck Vi automatiserar beteenden och antaganden för att spara energi – ”det loja system ” Felsökning prioriterad: =0

9 Psyket när jag var ung Psyket hos unga idag
Nervös Orolig Osäker Ledsen Olycklig Myror i byxorna Ointresserad Tonåring (utvecklingskris) Stressad Panik Prestationsångest Deppig Deprimerad ADHD Koncentrations-svårigheter Utmattad ”Jag har psykisk ohälsa”

10 Utmattad – motsatsen till hållbar
Friskfaktorer/aktiv coping Riskfaktorer/passiv coping Medveten närvaro – noterar och kan betrakta såväl inåt som utåt Acceptans – det som är svårt får väcka känslor och tankar (expansion) Engagemang – det här väljer jag att delta i /gränser – tar beslut Variera mellan prestation och återhämtning Goda relationer – även till sig själv Bristande självinsikt Offer istället för aktör Otränad förmåga att sätta gränser – säga nej och avstå Springer på alla bollar Prestationsbaserad självkänsla Perfektionism Ser återhämtning som lathet - självdömande Psykiatriskt ångestsyndrom

11 kommunikation – samspel; om vad?
Agenda – öppenhet – ärlighet – fakta – riktning/mål Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri TEAMwork ;)

12 Tillsammans Gemensam agenda? Samma långsiktiga mål?
S O R Kkort sikt Klång sikt Situation Organism Reaktion konsekvenser S O R Kkort Klång Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

13 Ett annat sätt att prata
Du mår inte bra och det är inte konstigt. Vad är du beredd att göra för att få det annorlunda? Intervention: beslutskorset, ”nu-hinder-istället” Du får välja – respektera dig själv – selfcompassion …..ta en MI-kurs, eller en ACT-kurs eller gå i handledning  (du alltså)

14 4 basbeteenden Ärlighet (vad behöver sägas i förhållande till vad och varför) Autencitet (delta som man är/står för) Integritet (det här ger jag/här är min gräns) Kärlek (? medveten acceptans av den andre? – jag ser dig och du får vara som du är OCH det här kan du lära dig)

15 Chaufför eller passagerare Agera eller reagera
”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal) ”System 1(fast) och system 2 (slow)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agera eller reagera språk Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri Extrem förprogrammering att spara energi och överleva hot

16 Energisparande… ”Licence to sin” ”What the hell”

17 Rama in situationen ”Vi ses för att jag ska kunna ta ställning till vad jag kan bidra med för att du ska komma vidare”. Agenda – vad har du med, vad har jag med Kartlägg Sammanfatta Plan eller ingen åtgärd Avslut

18 Kartläggningen Vad är egentligen problemet? Exempel frågor: Beskriv situationen. Vad är det du vill klara? Vad anser du har hindrat dig? Vad har du gjort för att hantera situationen? Hur har det fungerat?

19 ”Kartan” Hinder NU Istället Historia Förut-sättningar

20 Mötet (åtagande) – empowerment - att tro på och bidra till den andres egen förmåga att utvecklas/hantera och leva sitt liv. Att förstärka den andres tillit till sin egen förmåga till förändring. Bidra till problemanalys – hjälpa den andre att hitta sina lösningar. Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

21 Empowerment/Medikalisering
Resursletare – tidigare framgångar? Bekräftande – även dysfunktionella val kan vara förståeliga Autonomistärkande – du får välja Medmänniska – stå kvar, stå fast, stå ut Felsökande – tanken om vad som måste bort först Ordinerande – tar över ansvar Obehagsundvikare – minsta motståndets lag/känslomål Förstärker dysfunktionella beteenden

22 MI (motivational interviewing), Willpower, Skillpower
Motivation till förändring – hur får man den? I want, I will, I won’t VARFÖR? Vilka värden når jag med förändringen? Vad investerar jag i? Vad får kosta (tid, energi, ansträngning, obehag)? ”Pause and Plan” Färdigheter i medveten närvaro, acceptans för sug och andra impulser, andningskontroll, fysisk träning

23 Min syn på mig själv Villig? Kapabel? Redo?
”Berätta hur du gjort tidigarenär du klarat av svårigheter?”

24 Vi har inte tidsbrist utan beslutsbrist – välja/avstå
4 livsområden att fördela sig mellan 24/7/365 Arbete/sysselsättning Intressen/Lek Relationer Hälsa

25 ”Kartan” Hinder NU Istället Åtgärda Historia
Åtagande – agera i riktningen Förut-sättningar Acceptera

26 Beslut Det här är så viktigt för mig att jag är beredd att investera den energi en förändring kommer innebära Bli medveten om problembeteendet och lägga märke till vad som triggar det (risksituationer) Avstå självdömande – aktivera nyfikenhet och acceptans för egna reaktioner/beteenden Träna färdigheter – lägga märke till, ”sugsurfa”, ”skjuta upp”, socialt stöd

27 Mötet (åtagande) – gränser Mitt – Ditt - vårt
Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

28 ABF Behandlarens Ambitioner för patientens BeteendeFörändring Kan komma i vägen genom att öka patientens motstånd till egen förändring – behandlaren måste ha koll på sig själv – ha medvetenhet och acceptans för egna reaktioner för att kunna hålla fokus på att göra det som är hjälpsamt för att bidra till patientens förändring Balansera mellan autonomi/behov av förändring

29 Räddningsaktioner ”…kan ibland vara det sämsta du kan göra, eftersom du oavsiktligt förstärker patientens roll som offer som väntar på din lösning.” (Rollnick, Miller och Butler s 198) När jag som samtalspartner, lägger märke till att jag ”hamnat snett”; tillåt det, döm inte dig själv, förankra dig i nuet – andas, ge plats och fokusera på att få till stånd en gemensam agenda utifrån var patienten befinner sig.

30 Relationer - Konfrontationer
Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

31 Konfrontation - Relationer
Öppen, rak, ärlig Kontakt – närvaro Sammanfatta – reflektera det du uppfattat Sätt ord på outsagt Avdramatisera/normalisera - Validera det valida

32 Rösten som verktyg Volym, ton Läge Tempo Melodi Tystnad

33 I samtal uppskattar vi En samtalsstil som underlättar flödet i samtalet (frågar, lyssnar) och förmedlar empati, värme, förståelse, acceptans och respekt Validering och autonomi Genuint intresse Erfarenhet

34 Samspel - validering Närvaro – ögon, öron, kroppshållning
Reflektera/sammanfatta det som den andre berättar (När jag hör dig uppfattar jag….) Sätta ord på outsagda känslor (besviken, sårad, rädd, arg, skamsen…) Normalisera och avdramatisera (inte konstigt!, vanligt, med tanke på…hur skulle det kunna kännas/vara annorlunda?) Genuin, ärlig – säg det du uppfattar (med värme och omtanke)

35 OBS kring validering ”Validera det valida”
Att lyssna, sammanfatta är inte att ”hålla med” om slutsatser eller dömanden. Man bekräftar den andres upplevelse. Att normalisera och avdramatisera är inte att nonchalera/inte ta på allvar, utan också en bekräftelse på att så här är det att vara människa

36 VI – tillsammans mitt, ditt, vårt
Sunt självhävdande – JAGbudskap som motsats till aggressivitet eller undfallenhet Säger sin mening utan att ta ifrån den andre sin; vänlig och bestämd Det här står jag för (tål granskning) Tveklöshet Självklarhet – lugn och trygg (med sitt sympaticuspåslag…;)

37 FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå Medvetet val KIDNAPPARE HJÄLPARE
valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”

38 Hälsa! Ökat välbefinnande 
Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova = återhämtning Arbete Relationer Intressen / engagemang Kasam och psykologisk flexibilitet Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att göra och fokusera på. Tacksamhet och kunna ha sina reaktioner på det som livet bjuder.

39 En ny gyllene regel Beteendena kommer först –sedan känslorna och tankarna sist. ”The actions of motivation come first, the feelings of motivation come later.” (Russ Harris) Det handlar om att ta kommandot över sina handlingar utifrån vad som är viktigt på riktigt. Det får kännas fel att göra rätt .


Ladda ner ppt "Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?"

Liknande presentationer


Google-annonser