Verksam i primärvården i Östergötland BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www.viktigtpariktigt.nu Åsa Kadowaki Psykiater(leg.läkare), leg KBT-psykoterapeut och handledare, konsult på Studenthälsan Verksam i primärvården i Östergötland
”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal) ”System 1(snabbt) och system 2 (långsamt)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agerande eller reagerande Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri
Biologisk förprogrammering Överleva hot Spara energi
Reptilhjärna (automatiska responser) Tendens att påbörja beteenden (novelty seeking) nyfikenhet, impulsivitet, extravagans, oorganiserad Tendens att avbryta beteenden (harm avoidance) pessimism/förväntansångest, trötthet, blyghet, osäkerhet Tendens vidmakthålla beteenden (reward dependence) social känslighet, social anknytning, socialt beroende Uthållighet/prestationsförmåga oberoende av direkt belöning eller bestraffning
Härledning via språk Exempel på hur hjärnan drar slutsatser (inlärning via association) ”Ohälsa = inte ha hälsa. Att inte ha hälsa då är man inte frisk. Om man inte är frisk då är man sjuk. Ohälsa = sjuk.” Vilket inte är sant.
Språket igen Psyket när jag var ung Psyket hos unga idag Nervös Orolig Osäker Ledsen Olycklig Myror i byxorna Ointresserad Tonåring (utvecklingskris) Stressad Panik Prestationsångest Deppig Deprimerad ADHD Koncentrations-svårigheter Utmattad ”Jag har psykisk ohälsa”
FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå Medvetet val KIDNAPPARE HJÄLPARE valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”
KASam (känsla av sammanhang, Aaron Antonovsky, sociolog) Begripa vilka beteenden jag använder som inte är hjälpsamma på sikt (kamp och undvikanden) Inbegriper kunskap om att det är normalt att känna, tänka och reagera Tankar (automatiska) Emotioner/känslor Associationer Minnen Sensationer
Psykologiska verktyg Kontakt med nuet innehållande 5 sinnen, tankar, känslor, påslag : LÄGGA MÄRKE TILL Acceptans: det får kännas – på alla sätt – inget är fel = TILLÅTA responser och bli större än dem – EXPANDERA/förankra kroppen och andas igenom upplevelsen Värden/livsriktning – för att veta vad jag ska göra måste jag vet vart jag ska JAG får vara som jag är och jag kan lita på MIG : självacceptans och självtillit
Pannlober (medvetna val) eller automatiserade vardagsbeteenden Self directedness – ”jag i förhållande till mig” Ansvarstagande Målmedvetenhet Målinriktade beteenden Självacceptans Resursmognad – copingförmåga (aktiv coping = medveten närvaro, acceptans, problemlösning, beslutsfattande)
Forts Pannlober Cooperativness – ”jag i förhållande till andra” Social tolerans Empati Hjälpsamhet Medkänsla Samvete
S O R Kkort sikt Klång sikt Tillsammans – ”Allians” – VI: jag och du Gemensam agenda? Samma långsiktiga mål? S O R Kkort sikt Klång sikt Patient Situation Organism Reaktion konsekvenser S O R Kkort Klång Jag-behandlare Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri
Träna på att bli medveten Det omedvetna då? Träna på att bli medveten Lägg märke till, beskriv, delta Gör en sak i taget, gör det som fungerar i förhållande till vad du vill uppnå och döm inte (och när du lägger märke till att du dömer, döm inte dig själv)
”Curling”Sverige som ohälsoskapande kontext Det är normalt att använda passiv coping – ”vänta tills det känns bra”, ”sluta om det känns för mycket”, ”undvika smärta”, ”bita ihop och köra på”, ”undvika konflikt” Inget ska behöva kännas jobbigt…(sparar energi? På kort sikt!)
Det professionella mötet i MI präglas av respekt för autonomi Vägledande SAMARBETE: kunna variera mellan att styra och följa, behandlaren tar ansvar för struktur och riktning i samtalet (agenda) Uppmärksamhet/patientcentrering: hur är situationen för den andre? Utforska och lyssna nyfiket med patientens bästa som mål Förmedla egenmakt och locka fram patientens egna goda skäl till förändring - Stimulera förändringsprat och få pat att berätta om egen förmåga (”väcka” patienten) Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri Leg KBT-psykoterapeut
Hälsa! Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta, sova, umgås = återhämtning Arbete – sammanhang, försörjning, bidra Relationer – vi är flockdjur Intressen / engagemang – få leka Kasam och psykologisk flexibilitet Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att göra och fokusera på. Tacksamhet och kunna ha sina reaktioner på det som livet bjuder.
Bidra till sin hälsa? Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova. Fungerande relationer Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att fokusera på. Tacksamhet och RIBBAN på rätt nivå.
Relationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang
Observera mera och kombinera med sunt förnuft. Det är konstigare att inte reagera än att reagera vid belastning. Man kan inte lösa en situation genom att undvika den. Allting hänger ihop. Jag kan inte må på något annat sätt än hur jag beter mig.
Avstå medicinsk åtgärd vid normala reaktioner Lära ut livskunskap www.viktigtpariktigt.nu
Alla behöver vara chaufför i sitt eget liv Begripa – se samband/analysförmåga Ha färdigheter – kunna hantera olika situationer Riktning – mening/värden i livet – det man vill UPPNÅ Ribban på rätt nivå – rimlighet/gränser Psykologiska verktyg: medveten närvaro, acceptans och engagemang (eget…)
Litteraturtips! Kelly McGonigal: The willpower instinct Rollnick, Miller och Butler: Motiverande samtal i hälso- och sjukvård Russ Harris: The confidence gap (om Acceptance and Commitment Training/therapy) Beteendets ABC, Törneke och Ramnerö På nätet: Kelly McGonigal: the willpower instinct Al Switzler: Willpower, skillpower Bill Matulich: Introduction to motivational interviewing Jeni Cross: Three myths about behavior change