Personaladministratörsmöte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Vad innebär Dataskyddsförordningen?
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Arbetsbrist Regionträffar hösten Aktuella lagar och kollektivavtal MBL (lagen om medbestämmande) LAS (lagen om anställningsskydd) Förtroendemannalagen.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Socialdokumentation Består av två delar!
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Nya överenskommelser med finansiärerna om finansiering av indirekta kostnader Bakgrund, regleringsbrevets nya instruktioner: ”Universitet och högskolor.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Sid 1 September 2016 Så fungerar efterskottsbetalning Efterskottsbetalning inom assistansersättning
Moderna beredskapsjobb i staten
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Utbildningsdag Göteborgs universitets regelverk, villkor och avtal
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Primula Kort information om vilka förändringar som sker för alla medarbetare på Göteborgs universitet när vi byter system till Primula den 6 mars 2017.
Rättssäker examination
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Annonsering av anställningar
Klassifikation av vårdåtgärder
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Anställningsordning för lärare - MDH
Vårdplaneringsprocessen
Moderna beredskapsjobb i staten
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Information om ekonomiskt bistånd
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
vårdnära administration
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Göteborgs universitet förnyas
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Bakgrund Största förändringen av sjukförsäkringen på 16 år
Leverantörsfakturor GAS
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad individuell plan (SIP)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Mobil incheckning och betalning
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Personaladministratörsmöte 2017-04-20

Att anställa personal Statlig myndighet – olika regelverk – några exempel: Lagen om anställningsskydd, LAS Lagen om offentlig anställning, LOA Anställningsförordningen, AF Högskoleförordningen, HF LUs Anställningsordning (läraranställningar) med flera…. ”Att anställa” (Arbetsgivarverket): Översiktlig och sammanfattande bild av regelverk

Alla anställningar ska annonseras …på LUs hemsida och genom Arbetsförmedlingen om inte särskilda skäl föreligger, t ex om det finns person/personer under omplacering med företrädesrätt till återanställning under Trygghetsstiftelsens åtgärder (Anställningsförordningen 6§) En anställning behöver inte lysas ut om det är orimligt, t ex om tiden för anställningen är kortare än den tid det skulle ta att lysa ut och rekrytera. Även anställningar som varit utlysta tidigare och ska förlängas ska lysas ut igen (ej vikariat)

Utlysning behöver inte ske vid… anställning som adjungerad professor, adjungerad universitetslektor eller adjungerad universitetsadjunkt anställning som gästprofessor anställning som professor genom kallelseförfarande anställning som seniorprofessor anställning av person som har erhållit extern finansiering i konkurrens med andra för att utföra specifik forskning eller utvecklingsarbete, till exempel från Vetenskapsrådet eller från EU (bidragsmottagarens namn ska framgå av kontraktet och finansieringen ska vara avsedd för lön)

Riktlinjer för anställning som professor Rektor LU beslutade om riktlinjer för befordran till professor 2016-01-26, STYR 2016/141 Uppdrag att ta fram kriterier och tydliggörande exempel för krav och bedömningsgrunder Riktlinjer för anställning som, och befordran till, professor vid LTH, STYR 2017/22 (2017-03-22) Olika dokument för vetenskaplig och konstnärlig professor Målgrupp: chefer, anställda, sökande, sakkunniga, nämnder m fl Finns på LTHs hemsida – medarbetare – anställning – föreskrifter och instruktioner

Statens Servicecenter SSC 2017-04-20

Bakgrund Regeringen har beslutat att alla myndigheters löneadministration ska utföras av Statens servicecenter: en statlig myndighet under Finansdepartementet erbjuder statliga myndigheter i Sverige tjänster inom löneadministration, ekonomiadministration och e-handel Den 30 mars 2016 tecknade Lunds universitet (LU) en avsiktsförklaring med Statens servicecenter (SSC) LUs lönehantering ska övertas av SSC från början av april 2018 Lönekontorets personal erbjuds verksamhetsövergång till SSC med organisatorisk tillhörighet till Göteborgskontoret men med placering i Lund.

Projekt för övergång till SSC Projektet syftar till att genomföra väl kommunicerade förändringar av arbetssätten i organisationen för att säkerställa en smidig övergång till SSC att LU får en välfungerande och kostnadseffektiv lönehantering även efter överflyttning till SSC att påverka och dra nytta av den lönetjänst som SSC utvecklat för universitets och högskolesektorn

Projekt Projektet genomförs i två delprojekt: Tjänsteprocesser Teknik och system

Projektorganisation gemensam Styrgrupp Karin Ekborg Persson, Biträdande förvaltningschef; (LU) Birgitta Carlsson, Enhetschef lön, (LU) Kristin Widlund, tf personaldirektör, (LU) Charlotte Johansson Ahlström, Marknadschef (SSC) Ordförande: Hans Tynelius, avdelningschef lönerelaterade tjänster (SSC) Referensgrupp Långsiktig lösning IT Stefan Thoft Projektledare Charlotte Johansson Ahlström Fredrik Rosén Ers dec-feb Christian Sjöström Johan Ekman IT IT Lång sikt Johan Ekman Christian Sjöström Pernilla Hylén Processtöd: Peter Alm Tjänst processer Charlotte Johansson Ahlström VS: Malin Rundqvist, SA: Magnus Lindberg SA Katerina Tzova Stefan Thoft Karin Ekborg Persson Överens-kommelse Charlotte Johansson Ahlström ?? Verksamhets-övergång Märit Hagström Stefan Thoft Lokaler Charlotte Johansson Ahlström

och lösa ev frågetecken. Implementeringsprojekt Tidplan Denna tidsplan har tagits fram av SSC och följer deras standardiserade anslutningsprocess 2016 2018 2017 Fas 1 22/8 2016 – 28/3 2017 Projekt med SSC Gå igenom rutiner och systemförvaltning för att se hur det kan fungera vid en övergång och lösa ev frågetecken. Fas 2 3 april 2017 – 3 april 2018 Implementeringsprojekt Arbeta fram hur hantering som finns kvar på LU ska se ut. (rutiner och systemstöd) Informera Utbilda 4 april – 15 aug 2018 Stabiliseringsfas Övervaka att övergång går enligt plan och göra ev justeringar som behövs Fas 3

Fas 2 - implementation Genomgång av samtliga processer och systemstöd (SSC Primula) Processansvariga leder arbetet för varje process tillsammans med projektkontoret och kommer att ha arbetsgrupper och referensgrupper till sin hjälp. Genomgång av behörigheter Uppsättning av en testmiljö som innehåller LU:s nuvarande information från Primula som kombineras med löneartskatalog från SSC och LU. Information och utbildningar

Era insatser behövs! 4 processgrupper (workshop-grupper): Delta i en eller flera processgenomgångar i workshopform för att kartlägga gränssnittet till Primula Hjälpa till med undersökning och analys av processens koppling till Primula Framtagning av kommande LU-gemensamma processer kopplade till systemstödet SSC Primula Fungera som kontaktperson mellan projektet och verksamheten för förankring Stödja projektet i migrerings- och testarbete, efter behov Tidsåtgång ca 20-50 timmar under 2017. 6-8 personer i varje grupp

Exempel på frågor att diskutera i workshoparna Vem ska lägga in beslut i Primula (kan vara olika för olika processer) Hur ska behörigheterna se ut? Hur mycket ska självregistreras? Vad riskerar vi att missa i handläggningen av ett ärende – utifrån de Primula-processbeskrivningar som finns?

Exempel på förändringar Primulaklienten kommer inte att finnas kvar vid LU. All handläggning, självrapportering och rapportuttag sker via Primula webb som har mycket ny funktionalitet som inte finns i LU:s nuvarande version. Blanketter Mycket få blanketter kommer att finnas kvar, vilket innebär att verksamheten själv lägger in sina uppgifter. Schemahantering Alla som arbetar koncentrerad deltid ska ha ett schema i Primula för att avdrag ska beräknas korrekt. Sjukfrånvarohantering Ändrad rutin för hantering, då man redan första sjukdagen ska registrera detta i Primula. Förändrad hantering vid anställningar Anställningsbeslutet skrivs och attesteras i Primula av verksamheten. Integration med Varbi planeras. Intermittenta anställningar Hantering sker i Primula webb och det kommer behövas en förändrad rutin samt en översyn av formuläret.

Workshop-grupp 1 Processansvariga: Anna Sjösten, Marta Santander Sjuk-och friskanmälan Sjukfrånvaro Hantera partiell sjuk- och aktivitetsersättning Sjukvård och läkemedel Friskvård Hantera ssk högriskskydd

Workshop-grupp 2 Processansvariga: Lena Annerfeldt, Lena Lindell, Andreas Lundin Nyanställning Hantera kombinationsanställning Förändring av anställning Examina och meriter URA-anställning Avsluta anställning Begära arbetsgivarintyg

Workshop-grupp 3 Processansvarig: Viktoria Järnegren Bisyssla

Workshop-grupp 4 Processansvarig: Viktoria Järnegren Övertid/OB Beredskap Ledigheter Föräldrapenningtillägg Timavlönad personal Arvode

Intresseanmälan Anmäl ditt intresse till den workshop-grupp som du vill arbeta med Kontakta processansvariga Stäm av med din chef först

Kurs ”Vårt uppdrag” Vår roll som statsanställda För alla nyanställda Statliga värdegrunden, offentlighetsprincipen, jäv m.m Självstudiekurs Ca 45 min Både svenska och engelska Information och anmälan i Kompetensportalen