Information Arjeplog 6 april 2017 Detta är en PowerPoint-presentation som med hjälp av 38 bilder ger information om olika aktörers ansvar för ensamkommande asylsökande barn. Den innehåller grundläggande information med talepunkter på anteckningssidorna. Använd hela eller delar av materialet. April 2017
Totalt antal asylsökande 2013-2016
Asylsökande ensamkommande barn Uppdaterat januari 2016
Uppehållstillstånd 2016 24 709 69 682 39 032 Kvottuttagna 1 % 26 % 2016: alla siffror är inklusive anhöriga till respektive grupp Arbetsmarknadsskäl 24 709 personer (inkl 8 628 anhöriga till arbetstagare) EU/EES 4 327 personer (* I maj 2014 slutade Migrationsverket att registrera EU-medborgare.) Familjeanknytning 39 032 personer (inklusive 7 283 barn födda i Sverige till föräldrar med PUT) Flykting- och asylskäl 69 682 personer Gäststudenter 10 896 personer (inklusive 1 425 anhöriga till studenter eller doktorander) Kvotuttagna 1 889 personer Totalt 150 535 personer 2015: Arbetsmarknadsskäl 16 975 personer EU/EES 2 791 personer (* I maj 2014 slutade Migrationsverket att registrera EU-medborgare.) Familjeanknytning 43 414 personer Flykting- och asylskäl 34 765 personer Gäststudenter 7 874 personer Kvotuttagna 1 880 personer Totalt 109 235 personer 26 %
Asylsökande i Sverige 103 916 inskrivna 51 038 bor i anläggningsboende 16 715 med Uppehållstillstånd varav 14 817 i ABO 953 av dessa bor i anläggningsboende i Norrbottens län 184 000 för ett år sedan. Prognos för 2017 36 700 asylsökande varav 2 400 är ensamkommande barn Handläggningstiden sjunker till 12 månader 107 000 asylärenden ska avgöras Årets första veckor tyder inte på någon ökning av asylsökande
Bosättning 23 600 personer behöver hjälp med bosättning 2017 Varav 3 400 kvotflyktingar och 3 700 omplaceringar från Grekland och Italien. Av dessa ska 1 700 till region nord. 894 ska anvisas till Norrbotten, 9 till Arjeplog Länstal beslutas av regeringen utifrån Migrationsverkets prognoser Kommuntalen fastställs av länsstyrelserna Samtliga kategorier: asylprövning, tillståndsprövning (anknytning, arbete, studier, medbprgarskap) Fortsatt avarbetning 2017 • Avarbetningen fortsätter, målet är att i princip alla som sökt asyl under 2015 och 2016 ska få ett beslut under 2017. 105 000 avgjorda ärenden 2017 (inklusive förlängningar). •Inom tillstånd kommer också en avarbetning under 2017. Migrationsverket har arbetat fram en handlingsplan för att väsentligt minska den öppna balansen till årsskiftet 2017/18. Under den senare delen av året, kommer resurser inom asylprövningen frigöras för arbete med asylrelaterad anknytningsinvandring. Kommunmottagning I år bedöms behovet av kommunbosättning kulminera till följd av det stora antalet asylsökande hösten 2015. Omkring 84 000 nyanlända personer (inkl. anhöriga till f.d. asylsökande) beräknas att tas emot i kommuner i år. Det är något fler än enligt oktoberprognosen, främst på grund av att 3 900 personer som anvisats en kommunplats med planerad utflytt före årsskiftet inte tagits emot inom två månader och mottagandet förskjutits in på 2017. I början av 2017 var 27 700 personer som beviljats uppehållstillstånd fortsatt inskrivna i Migrationsverkets asylmottagning, varav 22 400 i anläggningsboende. Nuvarande länstal för anvisad bosättning är 30 600 (aprilprognos 2016) och underlag till nya länstal har lämnats av Migrationsverket på 23 600 (oktoberprognos 2016). I denna prognos bedöms dock behovet ha ökat till 26 500.
Kommunerna får ersättning Kommunerna har rätt till statlig ersättning för personer som kommit som asylsökande eller kvotflyktingar och som beviljats uppehållstillstånd. Gäller både om personen beviljats permanent eller tidsbegränsat uppehållstillstånd. Även anhöriga till dessa personer, som sökt inom viss tid. Även ersättning för ensamkommande barn Den statliga ersättningen är reglerad i en förordning (2010:1122). ----------------------------------------------------------------------------------------------------- För den som vill veta mer: Det gäller även kvotflyktingar (uttagna i utlandet av Migrationsverket i samarbete med FN:s flyktingorganisation UNHCR) som vi inte tar upp i detta material. Läs mer på sidorna http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Flyktingkvoten.html Där finns bl.a. en PowerPoint som beskriver en kvotflyktings väg till Sverige. Länk även till en grafik om kvotprocessen: http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6310fc0/1381926399727/affish_a3+slutversion+svenska.pdf
Prognos 7 februari 2017 Gränsrestriktioner Mottagning Migrationspolitik Överenskommelsen mellan EU och Turkiet Samtliga kategorier: asylprövning, tillståndsprövning (anknytning, arbete, studier, medbprgarskap) Fortsatt avarbetning 2017 • Avarbetningen fortsätter, målet är att i princip alla som sökt asyl under 2015 och 2016 ska få ett beslut under 2017. 105 000 avgjorda ärenden 2017 (inklusive förlängningar). •Inom tillstånd kommer också en avarbetning under 2017. Migrationsverket har arbetat fram en handlingsplan för att väsentligt minska den öppna balansen till årsskiftet 2017/18. Under den senare delen av året, kommer resurser inom asylprövningen frigöras för arbete med asylrelaterad anknytningsinvandring. Kommunmottagning I år bedöms behovet av kommunbosättning kulminera till följd av det stora antalet asylsökande hösten 2015. Omkring 84 000 nyanlända personer (inkl. anhöriga till f.d. asylsökande) beräknas att tas emot i kommuner i år. Det är något fler än enligt oktoberprognosen, främst på grund av att 3 900 personer som anvisats en kommunplats med planerad utflytt före årsskiftet inte tagits emot inom två månader och mottagandet förskjutits in på 2017. I början av 2017 var 27 700 personer som beviljats uppehållstillstånd fortsatt inskrivna i Migrationsverkets asylmottagning, varav 22 400 i anläggningsboende. Nuvarande länstal för anvisad bosättning är 30 600 (aprilprognos 2016) och underlag till nya länstal har lämnats av Migrationsverket på 23 600 (oktoberprognos 2016). I denna prognos bedöms dock behovet ha ökat till 26 500.
Prognos 7 februari 2017 37 000 asylsökande totalt, inkl 3 700 omplaceringar från Grekland och Italien Varav 2 400 EKB Uppgifterna är hämtade från Migrationsverkets Verksamhets- och utgiftsprognos från 25 juli 2016. NY prognos 25 oktober.
Årets uttagningar Uttagningsområde Antal Mellanöstern inkl. Turkiet och Nordafrika (främst syrier) 1 770 Östra Afrika och Afrikas horn (främst somalier, eritreaner, kongoleser och etiopier) 830 Sydvästra Asien (afghaner) 200 Akuta och prioriterade ärenden globalt (olika medborgarskap) 600 Totalt 3 400
Asylbeslut Prio 17-åringar Målsättning – alla som sökt före 2016 ska få sitt beslut för halvårsskiftet 2017
Åldersbedömningar Varför? 2015 kom 35 000 ensamkommande barn. 12% hade id-handlingar. 2% av afghanska barn hade godtagbara id-handlingar Åldern är en del av identiteten (namn, medborgarskap) Särskilda rättigheter som barn; särskild asylprocess, särskilda boenden, god man, offentligt biträde, samma rättigheter som andra barn vad gäller vård och skola Görs bara om inte id är styrkt på något annat sätt, t ex genom id-handlingar och bara när det finns oklarheter om den sökandes ålder Sedan den 20 februari tas inga beslut där en medicinsk åldersbedömning anses nödvändig Annan ersättning enligt förordningen (2010:1122) om statlig ersättning för insatser för vissa utlänningar. § 31, förordningen Ersättning för särskilda kostnader och/eller god man: 30 000 kronor vid ett tillfälle, ansöks inte. Utbetalas till den kommun som först tar emot barnet och har ansökt om samt beviljats ersättning för vård och boende för kommunplacerade ensamkommande barn med uppehållstillstånd. Ersättningen ska täcka kostnader för god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten
Åldersbedömningar Knäleds- och visdomstandröntgen Varje röntgen granskas av två oberoende (tand)läkare Den samlade bedömningen görs av en rättsläkare vid RMV 3 000 – 14 000 ärenden Kapacitet på 500/mån och region Svar 3-6 veckor efter genomförd röntgen Region mitt: Knäledsröntgen – Västerås, tandröntgen – Borlänge Mer info på RMV.se – broschyrer på olika språk m. m. Tips: SVT forum – Medicinska åldersbedömningar Annan ersättning enligt förordningen (2010:1122) om statlig ersättning för insatser för vissa utlänningar. § 31, förordningen Ersättning för särskilda kostnader och/eller god man: 30 000 kronor vid ett tillfälle, ansöks inte. Utbetalas till den kommun som först tar emot barnet och har ansökt om samt beviljats ersättning för vård och boende för kommunplacerade ensamkommande barn med uppehållstillstånd. Ersättningen ska täcka kostnader för god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten
Åldersbedömningar Annan ersättning enligt förordningen (2010:1122) om statlig ersättning för insatser för vissa utlänningar. § 31, förordningen Ersättning för särskilda kostnader och/eller god man: 30 000 kronor vid ett tillfälle, ansöks inte. Utbetalas till den kommun som först tar emot barnet och har ansökt om samt beviljats ersättning för vård och boende för kommunplacerade ensamkommande barn med uppehållstillstånd. Ersättningen ska täcka kostnader för god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten
Aktuellt… Proposition till riksdagen (i april?) om åldersbedömning tidigare i asylprocessen Vid oklarhet om ålder – tillfälligt beslut Innan tillfälligt beslut om ålder – erbjudas en medicinsk åldersbedömning Det tillfälliga beslutet om ålder ska kunna överklagas till domstol Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 maj 2017 Till dess, tillfällig rutin meddela förtur
Aktuellt… Uppehållstillstånd för att studera på gymnasienivå För de som påbörjat gymnasieutbildning fått tidsbegränsade tillstånd enligt tillfälliga lagen samt ensamkommande som fått, eller skulle få, utvisningsbeslut eller tidsbegränsat tillstånd på grund av verkställighetshinder När grunden för tidigare tillstånd gått ut om man sköter sina studier på gymnasienivå Permanent uppehållstillstånd om man kan försörja sig Ytterligare 6 månader efter studiernas slut för att kunna söka arbete Föreslås träda i kraft den 1 juli 2017 En verksamhets- och kostnadsprognos lämnas till regeringen fem gånger per år. Av prognosen framgår bl.a. antalet ensamkommande barn som uppskattas söka asyl de kommande åren. Med utgångspunkt i hur många ensamkommande barn som beräknas söka asyl genereras ett årligt platsbehov utifrån hur ofta en asylplats i genomsnitt omsätts under ett år. Det totala behovet av asylplatser är planeringsunderlag för länsstyrelserna. Länsstyrelserna fördelar platserna i respektive län med en beräkningsmodell. Därefter fördelas platserna mellan kommunerna. Syftet är att eftersträva en jämn fördelning av mottagandet i Sverige. För att nå en jämn fördelning av mottagandet tar fördelningen hänsyn till folkmängd, tidigare mottagande av ensamkommande barn, tidigare mottagande av övriga nyanlända samt antalet boendedygn i mottagningssystemet för respektive kommun.
Aktuellt… Ändringar i fråga om kommunplacering av ensamkommande barn (LMA 1994:137) Endast om kommunerna har ingått en särskild överenskommelse om placering Placeringen enligt LVU eller med stöd av SoL i fråga om barn med motsvarande vårdbehov Det finns synnerliga skäl och Länsstyrelsen godkänner placeringen En verksamhets- och kostnadsprognos lämnas till regeringen fem gånger per år. Av prognosen framgår bl.a. antalet ensamkommande barn som uppskattas söka asyl de kommande åren. Med utgångspunkt i hur många ensamkommande barn som beräknas söka asyl genereras ett årligt platsbehov utifrån hur ofta en asylplats i genomsnitt omsätts under ett år. Det totala behovet av asylplatser är planeringsunderlag för länsstyrelserna. Länsstyrelserna fördelar platserna i respektive län med en beräkningsmodell. Därefter fördelas platserna mellan kommunerna. Syftet är att eftersträva en jämn fördelning av mottagandet i Sverige. För att nå en jämn fördelning av mottagandet tar fördelningen hänsyn till folkmängd, tidigare mottagande av ensamkommande barn, tidigare mottagande av övriga nyanlända samt antalet boendedygn i mottagningssystemet för respektive kommun.
Aktuellt… Placering i annan kommun än anvisningskommunen Om kommuner ingått en särskild överenskommelse om placering Om placering sker med stöd av LVU eller med stöd av SoL då barnet har ett motsvarande vårdbehov men då vården är frivillig Om det finns synnerliga skäl, efter godkännande av Länsstyreslen i det län anvisningskommunen ligger Föreslås träda i kraft den 1 november 2017 En verksamhets- och kostnadsprognos lämnas till regeringen fem gånger per år. Av prognosen framgår bl.a. antalet ensamkommande barn som uppskattas söka asyl de kommande åren. Med utgångspunkt i hur många ensamkommande barn som beräknas söka asyl genereras ett årligt platsbehov utifrån hur ofta en asylplats i genomsnitt omsätts under ett år. Det totala behovet av asylplatser är planeringsunderlag för länsstyrelserna. Länsstyrelserna fördelar platserna i respektive län med en beräkningsmodell. Därefter fördelas platserna mellan kommunerna. Syftet är att eftersträva en jämn fördelning av mottagandet i Sverige. För att nå en jämn fördelning av mottagandet tar fördelningen hänsyn till folkmängd, tidigare mottagande av ensamkommande barn, tidigare mottagande av övriga nyanlända samt antalet boendedygn i mottagningssystemet för respektive kommun.
www.migrationsverket.se På Migrationsverkets hemsida, www.migrationsverket.se, finns mycket information. Denna PowerPoint-presentation ligger på sidor som är riktade direkt till kommunerna. Där hittar du även information som riktar sig direkt till ensamkommande asylsökande barn samt riktad information till de gode männen.