SUHFs Högre Ledar Program, HeLP 8

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Chefens kommunikationsuppdrag Utveckling av internkommunikation
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
STUDIECIRKEL.
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Kritiskt förhållningssätt
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Uppföljning utav Medhelp
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
SUHFs Högre Ledar Program, HeLP 8
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Mer information om Ladok
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Medarbetarenkäten december 2018.
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Systematisk uppföljning
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Skolchefsinstitutet Aktuellt läge
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
God praxis i handläggningen
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Övergripande struktur för
Ersättningskollen.
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Catha Glaas Herrängens skola
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
UppföljningsDialog XX VC
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Skolsamverkan - Göteborg.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Samordningsförbundet Väst
Struktur i modellen, 5 steg
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

SUHFs Högre Ledar Program, HeLP 8 Välkomna ! SUHFs Högre Ledar Program, HeLP 8 Noors slott 8-10 mars 2017

Backspegel 3, 9 på relevans & medverkande och 3,7 på helheten. Intensivt! Ni var nätverkande, engagerade, intresserade och ärliga. Arbetet i AL grupperna kan utvecklas. Förbättra: För packat schema – värna/mer pauser! Effektivare luncher. Fördela talutrymmet bättre

Pass 3 - Medverkande Morgan Olofsson Lars Ove Wennblom och Anna Brue, CMA Marita Hilliges, rektor Dalarna. Stannar och äter med oss! AL-grupper: Middag onsdag och 2 timmar torsdag Case från deltagare: Cathrine & Robert Lottie Knutson

Backspegel Hur var förra passet; reaktioner, tankar, känslor Vad fick du med dig? Titta gärna i ”din bok”

Information Skriv upp ”påslunch” och taxi ( nya listor ). Bastubad torsdag– Cilla sagt till. Bokbord om ledarskap!– Finns oxo lista på webben, HeLP 6 och en början på HeLP 8: Roland tipsar om Psykologikal safety- Google studien. Bokbord om populism! - Finns på webben. Tips på artiklar och även tidskrifter tex University World News –Agneta, Grunderna samt debatt – Peter, Kunskapsparadigmet- Katja Vad som görs på lärosätena- Exempel: * SLU har samverkanslektorer, universitetslektorer med särskilt uppdrag att samverka med omgivande samhälle - Karin * Linnéuniversitetet har utvecklat app för utrikesfödda blivande mödrar- Cathrine * Tips på länkar för Ansvarsfull innovation- Damir 2 personer muntlig AAR Agneta kommer till middag- begravning, Stacey också sent Jerker- sent i kväll Magnus Clarin- sjuk- allergisk chock Katarina- Bättringsvägen men hälsar jättemycket! Roger- Åker tidigt fredag- Strategin ska spikas på LiU

Uppföljnings samtal med Cilla Start nästa gång 1 timme; Cilla mailar till ”norr” Alternativ 1: Reflektioner från hemmaplan Ditt ledarskap – utveckling Alternativ 2: NEO PI-R 3 faktor modellen

Innehåll pass 4: Ledningsgrupper och Grupputveckling Grupper och team - Cilla Ledningsgrupper – Harry Wallenholm Workshop Akademiska ledningsrum – Thomas Sewerin

AL grupper – Tillfälle 4 Vid middagen: Onsdag AAR Förslag på hur ni kan jobba så att det känns mer givande, roligare och effektivare Gå igenom tillsammans vad ni varit med om, vad som fungerat enligt plan, vad som inte gått som förväntat och vad man ska göra annorlunda vid nästa tillfälle.

Genomlysning av akademiska ROLLER A B Prorektor Agneta Anna-Karin Cathrine L Clas Karin Katrine R Vicerektor Fredrik Roger Stacey Torsten Cecilia A B Dekan/dekanus Catharina C Katja Marja Roland Åke Peter Akademichef Annika Damir Magnus C Magnus J Mikael Jerker Robert

Uppgift: Grupp A B Prata er samman om er roll. Hur kan den beskrivas? Formulera 2-3 frågor till den andra gruppen Förberedelser: 30 min Plenum= 15 min/grupp Förutsättningar: Presentationsrunda (max 1 min): Speciellt ansvar för…, lärosätesinformation

Tänk på: Hur får ni fram variationen mellan deltagarna? Hur börjar/avslutar ni intervjun? Uppdraget: Vad är roligt, svårt? Stöd: Rektor, kansli, budget Karriär ?

De fyra rummen- Workshop Syfte: Få än mer förståelse för att det finns olika ledningslogiker inom akademin och kunna hantera dem. Mål: Designa processer för att respektera, gilla och kreativt använda de olika logikerna på ett lämpligt sätt. Grupper (ca 6 pers) Att leda den formella organisationen Att leda forskning Att leda utbildning Att leda horisontella nätverk Tänker vi oss ett dekan/VD/ akademichefs rum med deltagare? Att leda forskning: Tänker vi oss Forskningsnämnden? Att leda utbildning: Utbildningsnämnden? Att leda horisontella nätverk: Större vetenskapligt centra typ ”excellens”?

Hur ska vi lösa och leda arbetet med denna uppgift? Rektor: Det blir rejäla nedskärningar (minst 20% ) mindre pengar till lärosätet nästa år. Hur ska vi lösa och leda arbetet med denna uppgift? Uppgift 1: Beskriv hur ert rum resonerar (logikerna) utifrån beskedet (20 min) Hur resonerar ni i respektive rum, dvs de generisk- typiska för detta rum. Punkta upp era förslag på blädderblock- utse rapportör. Redovisning i plenum- Förslag från vår horisont (5 min/grupp) Som chef har du fått följande besked från rektor: Det blir rejäla nedskärningar (minst 20%) mindre pengar till lärosätet inför nästa år. Hur ska vi spara/göra nedskärningar? Du ska föra tillbaka detta till ditt ledningsrum och ha ett samtal med dina medarbetare om hur ni kan tänkas bidra till detta sparbeting. Ingeting är sagt om att nedskärningen ska gälla för alla verksamheter (forskning, utbildning, formella organisation eller horzontella nätverk) utan nu vill rektor ha kreativa förslag på hur detta kan lösas. Man kan dock anta att det förväntas att alla bidrar? Hur tror du att kollegorna ser på detta? Vad kommer de att säga? Vilka förslag kommer de att ge? dekan/VD/ akademichefs rum med deltagare? Forskningsnämnden? Utbildningsnämnden? Större vetenskapligt centra typ ”excellens”? Innan ni går på kaffe så:

Rektors ledningsgrupp = det femte rummet. Utse rektor= rapportör. Uppgift 2: Definiera en ledningsprocess som hanterar frågeställningen och som använder de fyra rummen kreativt. Använd blädderblock för att illustrera Redovisning och summering

Avslutning HeLP 8- 7-9 mars 2018 Budget: ca 25.000 för medverkande 12.00 - 13.00 Rektorerna kommer. Gemensam lunch för alla 13.00-16.00 Ert program 16.00 Diplomutdelning mm 16.30-17.00 Mingel för de som vill stanna kvar 19.30 Middag enbart för deltagarna i HeLP 8- Bar, dans?

Innehåll pass 5: Hållbart ledarskap AL- grupper Avslutning - open space Uppstart: Förändring i kunskapsorganisationer Gunnar Westling Dan Hasson – Stresshantering; Medicinsk yoga -Göran Boll Tidsplanering- David Stjernholm Case HeLP 8 - Ex. Metod för avslappning, re-fokusering

Observatörer Det här har vi gjort bra Det här kan vi förbättra Så här har vi fungerat som grupp

Välkomna tillbaka 10- 12 maj