Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Ulf P Andersson GMV
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Högskolornas arbete med studentbostäder Caroline Nordström Stockholms Akademiska Forum.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Global Research Platform Samhällsvetenskapliga Fakulteten Lunds Universitet.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Om CARPE Projekt.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Alumnundersökning Presentation Nätverksträffen för karriärvägledare och Alumnkoordinatorer 26 oktober 2013 Magnus Lindqvist Alumnkoordinator MALMÖ HÖGSKOLA.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Språk och interkulturell kommunikation
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
INDIVIDORGANISATION.  FÖRHÅLLNINGSSÄTT: HUR VI FÖRHÅLLER OSS TILL VARANDRA  ”ATT FÖRUTSÄTTA” ÄR NYCKELN TILL FÖRHÅLLNINGSSÄTTET  VI KONSTRUERAR POSITIVA.
How to learn a Second Language?
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Bildserie: 1. Uppdaterad , utskrift 21 mar -15 Structural Funds in the media -lessons learned in Sweden Maria Evertsson Communication officer Nutek.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Handlingsplan VISION 2020 FORSKNING KOPPLAD TILL GLOBALA UTMANINGAR UTVECKLA MÖTESPLATSER FRAMGÅNGSRIKA CENTRA AKTIV EXTERN REKRYTERING.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Intensivvårdsmöte november 2015 SIGTUNA Svenska Intensivvårdssällskapet, SIS, arrangerar i år sitt 19:e nationella fortbildningsmöte. Rapport från.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Course info.
NuFACT2017 at Uppsala University
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Magister- och masterutbildning i kostvetenskap
Alumnrelationer vid LNU
ArtDatabanken Till styrmodell .
The director of education and Research-Based Education
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of Media Studies, december 2015

Strategier för SU Mål: En god alumnverksamhet ska säkerställas och ytterligare utvecklas gentemot svenska och internationella alumner Åtgärder: Utveckla alumnverksamhet nationellt såväl som internationellt HS-området Mål Områdets samverkansarbete ska synliggöras bättre, utbildningarnas arbetslivsanknytning ska öka Åtgärder: Samverkan med arbetsplatser och alumner ska öka, användning av praktik inom utbildnings- program ska öka Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

IMS verksamhetsplan 2015 Mål: Utveckla arbete med alumner Åtgärder: följa upp och utföra alumnundersökningar, IMS verksamhetsplan 2016 Mål: Utveckla arbete med alumner Åtgärder: Inrätta funktionen alumnkoordinator Hemsida, alumnintervjuer, alumnundersökningar…. Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Studiens utförande Examinerade: 2009 (juni) (maj) antagna Antal: 82 st Survey&Report: Anonym webbenkät Svarsfrekvens: 77 % (63 av 82) 13 frågor: Bakgrund, yrkesrelaterade, värderingsfrågor Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Resultat 35/63 (58%) fick arbete relevant för studierna inom 6 mån 39/63 har heltidsanställning 2/61 har ej anställning f.n. Många internationellt antagna bor & arbetar i Sverige, Stockholm 22/28 (in) 5 antagna till forskarutbildning 8 uppger forskning som sitt arbete De flesta arbetar inom Communication & PR Andra områden, Advertising, forskning… Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Användbarhet av utvecklade kompetenser skala 1-5 M. & C. knowledge, Critical thinking…Understanding of media…Sharpened ability …. Övervägande svar positiva, inom % värderar ökat kritiskt & analytiska tänkande inom 4-5 Kommentarer: Önskemål om mer praktiska moment, praktik Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Undervisningsformer Lectures, Thesis supervision & Group work and seminars 50 % värderar alla undervisningsformer 4-5 Kommentarer: Varierade svar, stor skillnad mellan delkurserna, ingen värderar föreläsningar som mycket negativa Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Värdera utbildning ur tre perspektiv Birgitta Fiedler, Departmetn of Media Studies

Akademiskt perspektiv 52 personer (85 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv! Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Personligt perspektiv 42 personer (66 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Anställningsbarhet 26 personer (40%) värderar utbildningen som negativ eller mycket negativ  16 personer (25 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv Kommentarer ”very theoretical master” ”quite little relevance for the professional world…” ”The program was unfortunaly not focused on preparing the students for the future career/…/I´d rather learned some practical tool that are applicable in real life situations” Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Beskriv ditt arbete och dina professionella ansvarsområden- enkäten Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

Birgitta Fiedler Department of Media Studies