Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of Media Studies, december 2015
Strategier för SU Mål: En god alumnverksamhet ska säkerställas och ytterligare utvecklas gentemot svenska och internationella alumner Åtgärder: Utveckla alumnverksamhet nationellt såväl som internationellt HS-området Mål Områdets samverkansarbete ska synliggöras bättre, utbildningarnas arbetslivsanknytning ska öka Åtgärder: Samverkan med arbetsplatser och alumner ska öka, användning av praktik inom utbildnings- program ska öka Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
IMS verksamhetsplan 2015 Mål: Utveckla arbete med alumner Åtgärder: följa upp och utföra alumnundersökningar, IMS verksamhetsplan 2016 Mål: Utveckla arbete med alumner Åtgärder: Inrätta funktionen alumnkoordinator Hemsida, alumnintervjuer, alumnundersökningar…. Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Studiens utförande Examinerade: 2009 (juni) (maj) antagna Antal: 82 st Survey&Report: Anonym webbenkät Svarsfrekvens: 77 % (63 av 82) 13 frågor: Bakgrund, yrkesrelaterade, värderingsfrågor Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Resultat 35/63 (58%) fick arbete relevant för studierna inom 6 mån 39/63 har heltidsanställning 2/61 har ej anställning f.n. Många internationellt antagna bor & arbetar i Sverige, Stockholm 22/28 (in) 5 antagna till forskarutbildning 8 uppger forskning som sitt arbete De flesta arbetar inom Communication & PR Andra områden, Advertising, forskning… Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Användbarhet av utvecklade kompetenser skala 1-5 M. & C. knowledge, Critical thinking…Understanding of media…Sharpened ability …. Övervägande svar positiva, inom % värderar ökat kritiskt & analytiska tänkande inom 4-5 Kommentarer: Önskemål om mer praktiska moment, praktik Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Undervisningsformer Lectures, Thesis supervision & Group work and seminars 50 % värderar alla undervisningsformer 4-5 Kommentarer: Varierade svar, stor skillnad mellan delkurserna, ingen värderar föreläsningar som mycket negativa Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Värdera utbildning ur tre perspektiv Birgitta Fiedler, Departmetn of Media Studies
Akademiskt perspektiv 52 personer (85 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv! Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Personligt perspektiv 42 personer (66 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Anställningsbarhet 26 personer (40%) värderar utbildningen som negativ eller mycket negativ 16 personer (25 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv Kommentarer ”very theoretical master” ”quite little relevance for the professional world…” ”The program was unfortunaly not focused on preparing the students for the future career/…/I´d rather learned some practical tool that are applicable in real life situations” Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Beskriv ditt arbete och dina professionella ansvarsområden- enkäten Birgitta Fiedler, Department of Media Studies
Birgitta Fiedler Department of Media Studies