Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Aktiviteter och upplevelser
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Validering inom Lärarlyftet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Inkludering och skolans uppdrag
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Målens betydelse i formativt ledarskap

Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål

Det formativa ledarskapet har alltid en riktning

Formativt ledarskap Utgår från mål Synliggör mål Lyssnar in (nuläge!) Ger återkoppling – feedback, feedforward Stöttar (det jag kan med hjälp av någon annan) Utvärderar mot målen

Vad är syftet med förskola?

Skollagen Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden.

Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.

Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov.

Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt.

En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Förskolan Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda barnen en trygg omsorg.

Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

Förskolan ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och förbereda barnen för fortsatt utbildning.

Hur vet ni att syftet nås?

Barnets rätt att utveckla sin potential och barnets rätt att bli en samhällsmedborgare PedagogenMiljön Ledning och organisation

Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling

Förmåga Något vi kan göra Kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt

Objekt Person, föremål, företeelse eller fenomen

Kunnande Förmåga + objekt

Analysfrågor Vilken är förmågan eller kompetensen? Vad är objektet för förmågan? Hur ska förmågan användas? Hur ska objektet behandlas? Vilket är det förväntade resultatet? Vad ska hända när förmågan används på/med objektet?

Kompetenskravet – 17 § I mötet med eleven ska läraren visa sin förmåga att – 1. bedöma och dokumentera den enskilda elevens behov och anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vilken är förmågan eller kompetensen? bedöma och dokumentera den enskilda elevens behov och anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Uppdelad efter förmågor – bedöma den enskilda elevens behov – dokumentera den enskilda elevens behov – anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, – så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vad är objekt för förmågan? – bedöma den enskilda elevens behov – dokumentera den enskilda elevens behov – anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, – så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vilket är det förväntade resultatet? – bedöma den enskilda elevens behov – dokumentera den enskilda elevens behov – anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, – så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Uppgift Skriv om målen till nya mål med en förmåga och ett objekt i varje mål

Hur ser kopplingen ut till syftet? Barnets rätt att utveckla sin potential och bli en samhällsmedborgare Makt att bestämma över sitt eget liv

Synliggöra målen Varför? Hur görs det? För vem?

Nuläge Var finns nulägesbeskrivningen?

Återkoppling Hur sker återkopplingen?

Hattie och Timperley (2007) beskriver hur feedback kan användas i återkopplingen med att utgå från tre frågor för feed up, feed back och feed forward:

Vad ska utföras och vad är målet, dvs. planeringen av arbetet (feed up)? Var är verksamheten i förhållande till målet, dvs. genomförandet av arbetet i en realistisk miljö med relevanta arbetsredskap, material och hjälpmedel (feed back)? Vilka arbetsinsatser behöver genomföras för att närma sig målet, dvs. utvärdering av arbetet i förhållande till målet och förutsättningarna (feed forward)

a) hur väl en aktivitet tydliggörs, förstås och utförs utifrån fakta, begrepp, arbetsredskap och hjälpmedel (uppgiftsnivån = viktig),

b) den huvudsakliga processens behov i förhållande till deltagarnas färdigheter och förutsättningar (processnivån = viktigast),

c) den metakognitiva processen med strategier för deltagarna att kunna bedöma och självvärdera utveckling(metakognitiva nivån = viktig),

d) deltagaren som person, där ledare vanligtvis ger beröm för bra arbetsinsats och beteende eller tvärtom för bristande arbetsinsats och inte önskvärt beteende eller ger betygsliknande omdömen (personliga nivån = mindre viktig).

Feedback/återkoppling ger bäst effekt när den är omedelbar, tydlig, målinriktad, meningsfull och förenlig med deltagarens förkunskaper och färdigheter och ger exempel på förklaringar och förslag på aktiviteter som deltagaren kan använda för att öka sitt yrkeskunnande. Glöm inte att det är arbetet som ska bedömas, inte personen.

Utvärdering Är det slutstationen?

Stöttningen Hur ser det ut i ett formativt ledarskap?

Förklaringar Frågor som ställs för att utveckla förståelse Att vara en aktiv samtalspartner Att demonstrera, visa och ge modeller Att deltagarna får tanketid Visuellt stöd Förbered aktiviteter Att ge strategier Att ge återkoppling som för utvecklingen framåt