Vägen till VO-branschen De flesta flickor/kvinnor vi frågade ”har alltid vetat” – pojkar/män uttryckte ofta att det var slumpen som avgjorde – och att de fick testa på yrket: Jag jobbade som kakelsättare men blev uppsagd -94. /…/Då ringde en person och sa ”jag har ett perfekt jobb till dig”. ”Nej” sa jag, ”dom bara skriker och vrålar, jag orkar inte med det.” Så pratade vi en bra stund till, sen ringde hon dagen efter när jag fått fundera, ”tror du att du kan jobba tre dagar i alla fall?” ”Ja, tre dagar kan jag väl göra”. Och nu har jag jobbat där sen dess och det är det bästa jag har gjort. Nu har jag utbildat mig som undersköterska. (Man, medarbetare LSS) Praktik/feriejobb är ett effektivt sätt att uppmuntra till normbrytande val.
Kacklande höns och raka rör – talet om kön/genus Kvinnor tjafsar en hel del i arbetsgrupperna, det gör inte män, i alla fall inte om det är blandat. I kriminalvården, det var inte samma kackel. Mer rakt. (Kvinna, studerande på vuxenutbildning) Genomgående för fokusgrupperna, bland både kvinnor och män: Uppvärderandet av det ”manliga” och nedvärderandet av det ”kvinnliga”. Paradoxalt tal om vikten av könsblandade grupper. Det komplementära talet om män och kvinnor riskerar att befästa könsroller.
Kacklande höns och raka rör – talet om kön/genus, forts. Höj statusen och locka männen – sanning eller myt? Jag borde gjort det här mycket tidigare. Jag har arbetat med annat där jag tjänade dubbelt så mycket men vill inte gå tillbaka. Jag har jobbat med mansdominerade yrken, kört lastbil, lager, jobbat i Norge. /.../ Kände att jag ville ge nåt tillbaks, kände att pengar inte var så mycket värt. Istället för att vara borta 16 per dygn och tjäna pengar som jag inte hade användning av, det fanns andra saker som var mer värdefulla. (Man, medarbetare inom funktionshinderomsorgen)
Kacklande höns och raka rör – talet om kön/genus, forts. Stereotypa förväntningar på egenskaper – varför behövs män i vården? Det är ju himla bra, för männen är ju så mycket starkare!! Dom är mycket starkare, det är ju jättepraktiskt, dom orkar mycket mer. (Kvinna, vuxenutbildning) Vem är välkommen?
Trivsel på arbetsplatsen -I Örebro län trivs kvinnor generellt något bättre än män i VO-branschen enligt medarbetarenkäter. -Kvinnor i Örebro län som gått en VO-utbildning finns i betydligt större utsträckning kvar i branschen jämfört med män. -Svårt att vara öppen med sin läggning på arbetsplatsen som HBT-person enligt rapporten HBT-arbetet i Örebro läns landsting Ny HBTQ-plan för Örebro kommun på gång,
HBTQ-certifiering eller –diplomering som verktyg? Bidrar till kunskap och insikt om b l a Normkritiskt tänkande och agerande Synliggör skillnaderna mellan könen i samhället Skapande av könsneutrala arbetsplatser
Marknadsföring – inkluderande eller exkluderande? -Vem vänder sig arbetsgivare och utbildningsanordnare till? Vi har tittat på: -Platsannonser -Arbetsgivares och skolors hemsidor, text- och bildanalys
Hur är platsannonserna formulerade ur ett jämställdhetsperspektiv? Finns det en strävan att uppnå jämställda arbetsplatser? Exempel från en kommun: ” Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.”
Exempel från en kommun: ”För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.” Exempel från en kommun: ”Det är viktigt att du är tydlig i din kommunikation i samarbetet med dina kollegor och med enskilda. Du skall kunna uttrycka dig väl skriftigt i det svenska språket då vi dokumenterar vårt arbete löpande.”
Hur ser skolor och arbetsgivares hemsidor ut när det gäller representation? Finns bilder som är relaterade till vård och omsorg? Vilka uttryck har dessa bilder? Förekommer texter som visar på jämställt arbete?
Hur marknadsför sig utbildningsanordnare via sina hemsidor? -Dubbelt så många kvinnor som män -Övervägande majoritet vita, alla utan synbar funktionsnedsättning -Citat och intervjuer: 7 kvinnor 1 man
Marknadsföring som verktyg för ökad inkludering Hur kan en gå tillväga istället?
Bilder som förändrar världen – Tomas Gunnarsson Tomas Gunnarsson, ”Genusfotografen” har tillsammans med Gävle kommun tagit fram en handbok i hur en kan arbeta inkluderande med text och bild.
Hur kan VO-College bredda rekryteringen? Nyansera bilden av yrket genom att visa bredden Medarbetare och elever anser att bilden av VO-yrket inte stämmer. Balansera visionen med verkligheten för att inte tappa sökanden Medarbetare/elever är ambassadörer – på gott och ont
Insatser på alla nivåer krävs, här är några rekommendationer: Nationellt: Top down – styrelsen uppmuntrar till jämställdhetsarbete. Jämställdhet som eget kvalitetskriterium. Utbilda nyckelpersoner och bilda spetsgrupp. Regionalt/lokalt: Utbildning av regionala samordnare, yrkesambassadörer och styrgrupper. Använd Bilder som förändrar världen för inkluderande kommunikation. Integrera jämställdhet i handledarutbildningen. Verksamhetsnivå: Könsuppdelad statistik. Handlingsplaner för jämställdhet. Strategiskt arbete med feriejobb/praktik. Medvetna studie- och yrkesvägledare och yrkeslärare som öppnar upp för normbrytande val. Avslutande reflektion: Varför fler män i VO-branschen?