Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby
Syfte och mål Förbättra skolnärvaro – hindra utanförskap Räkna socioekonomisk besparing vid hindrad utansförkap Förbättringar i skolan för psykisk hälsa Förslag från elever till elevhälsoteam, arbetsgång för elevers synpunkter, ta med eleverna som sakkunniga i förbättringsarbete Tidig upptäckt och tidiga insatser
Mission Hindra utanförskap
Strategi – hur ? Eleverna med i utveckling Samarbete över organisationsgränser
Organisation Virtuell organisation, över organisationsgränser
Målgrupp Elever Elevhälsoteam De professionella inom landsting och kommun som bistår elevhälsan kring elevers psykiska hälsa. Brukarföreningarna Attention, Hjärnkoll och NSPH. Föräldrarna i referensgrupp.
Metod Visa med praktiska exempel hur förslag från elever kan leda till bättre förutsättningar för psykisk hälsa.
Projektets resultat fortbestår genom Kompetens hos elevhälsor och elever Dokumenterade rutiner för olika stödinsatser Socioekonomisk lönsamhet övertygar ledning och politiker att fortsätta arbetet efter projekttiden
Första linjen är i skolan! Skolan ger mest insatser Skolan har bästa logistik Skolan kan nå även de elever som inte söker
Mätbara mål Antal initiativ från elever till elevhälsoteam Antal presentationer på webbplats Antal förändringar på basen av elevers initiativ Förändringars effekter på skolnärvaro och skolresultat Antal skolor som har dokumenterad arbetsgång för att erhålla elevers synpunkter Antal dokumenterade rutiner för de förbättringar som genomförts.
Vilka är med? 83 professionella Psykologer Kuratorer Skolsköterskor Specialpedagoger Rektorer Elevcoacher De 20 skolorna har sammanlagt 6000 elever
Några skolor går i täten Strategiskt val Skolor där framgången kan nås
Photovoice Elevhälsan väljer förbättringsbehov. 4-6 elever bildar grupp för att ta fram förslag. Eleverna fotograferar och filmar. Eleverna formulerar förslag. De gör en kort video om sitt förslag. Förslag förankras hos rektor. Videon delas till projektdeltagare. Videon visas workshop. Elever får feedback om sina förslag.
Spridning lokalt Från elevhälsoteam till skolan som helhet Till andra skolor i kommunen
Spridning i länet och nationellt Öppna workshops fyra gånger per år Öppna för länets skolor Hälsoäventyret Föreläsare Arvsfonden individuella besökare
Kontinuerlig förbättring med elever EHT väljer teman att förbättra Elever ger förslag EHT förankrar hos rektor WORKSHOP med alla I projektet EHT genomför med projektgrupp Återförs till elevgrupp, skola
Stormöten April 2015: val av prioriterade områden: skolnärvaro Augusti 2015: test av hemmasittarprogram (HSP) Oktober 2015: test av handledning kring elevärenden. Februari 2016: tidig upptäckt av elevers utsatthet. April 2016: Plan för ”Fråga alla” September 2016: Föräldrastöd? November 2016: Resultat av pilot. Nästa steg?
Preliminära resultat Hemmasittarprogrammet anpassas till lokala förutsättningar, pågår Åter till skolan – lönsamt