Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Plan mot kränkande behandling
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Dagordning föräldraråd 2/6
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Hälsa, lärande och trygghet
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
Mervärden och aha-upplevelser
Barn som anhöriga Barn känner på sig allvaret, fantasier kan vara otäckare än sanningen Barn behöver information och stöd Ofta handlar det om att stödja.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
PSYNK- projektet Samverkan för barn och ungas psykiska hälsa 1 april 2015 Jessica Lindskog Processledare PSYNK-projektet.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
LÄGET I PROJEKTET Anja Kivimäki. Mål Snabbare insatser till elever som behöver stöd Stöd genom samverkan Dokumenterade samverkansprocesser.
Framtidens familjecentral
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Uppdragpsykiskhälsa.se
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Förberedelse av pilot ”Fråga alla” Alla elever får vid elevhälsodamtalet frågor om psykosociala risker i i hemmiljön – pilot hösten 2016 i Enköping och.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
Skolan som arena för psykisk hälsa
Uppstart arbetsgrupper
Presentation av tjänst
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Presentation av tjänst
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby

Syfte och mål Förbättra skolnärvaro – hindra utanförskap Räkna socioekonomisk besparing vid hindrad utansförkap Förbättringar i skolan för psykisk hälsa Förslag från elever till elevhälsoteam, arbetsgång för elevers synpunkter, ta med eleverna som sakkunniga i förbättringsarbete Tidig upptäckt och tidiga insatser

Mission Hindra utanförskap

Strategi – hur ? Eleverna med i utveckling Samarbete över organisationsgränser

Organisation Virtuell organisation, över organisationsgränser

Målgrupp Elever Elevhälsoteam De professionella inom landsting och kommun som bistår elevhälsan kring elevers psykiska hälsa. Brukarföreningarna Attention, Hjärnkoll och NSPH. Föräldrarna i referensgrupp.

Metod Visa med praktiska exempel hur förslag från elever kan leda till bättre förutsättningar för psykisk hälsa.

Projektets resultat fortbestår genom Kompetens hos elevhälsor och elever Dokumenterade rutiner för olika stödinsatser Socioekonomisk lönsamhet övertygar ledning och politiker att fortsätta arbetet efter projekttiden

Första linjen är i skolan! Skolan ger mest insatser Skolan har bästa logistik Skolan kan nå även de elever som inte söker

Mätbara mål Antal initiativ från elever till elevhälsoteam Antal presentationer på webbplats Antal förändringar på basen av elevers initiativ Förändringars effekter på skolnärvaro och skolresultat Antal skolor som har dokumenterad arbetsgång för att erhålla elevers synpunkter Antal dokumenterade rutiner för de förbättringar som genomförts.

Vilka är med? 83 professionella Psykologer Kuratorer Skolsköterskor Specialpedagoger Rektorer Elevcoacher De 20 skolorna har sammanlagt 6000 elever

Några skolor går i täten Strategiskt val Skolor där framgången kan nås

Photovoice Elevhälsan väljer förbättringsbehov. 4-6 elever bildar grupp för att ta fram förslag. Eleverna fotograferar och filmar. Eleverna formulerar förslag. De gör en kort video om sitt förslag. Förslag förankras hos rektor. Videon delas till projektdeltagare. Videon visas workshop. Elever får feedback om sina förslag.

Spridning lokalt Från elevhälsoteam till skolan som helhet Till andra skolor i kommunen

Spridning i länet och nationellt Öppna workshops fyra gånger per år Öppna för länets skolor Hälsoäventyret Föreläsare Arvsfonden individuella besökare

Kontinuerlig förbättring med elever EHT väljer teman att förbättra Elever ger förslag EHT förankrar hos rektor WORKSHOP med alla I projektet EHT genomför med projektgrupp Återförs till elevgrupp, skola

Stormöten April 2015: val av prioriterade områden: skolnärvaro Augusti 2015: test av hemmasittarprogram (HSP) Oktober 2015: test av handledning kring elevärenden. Februari 2016: tidig upptäckt av elevers utsatthet. April 2016: Plan för ”Fråga alla” September 2016: Föräldrastöd? November 2016: Resultat av pilot. Nästa steg?

Preliminära resultat Hemmasittarprogrammet anpassas till lokala förutsättningar, pågår Åter till skolan – lönsamt