Att synliggöra det synliga lärandet
Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10
Arbetet som gjorts fram tills nu: Workshops med Christoffer och Sandra på GR Arbete med lärgrupper en gång i månaden Alla läraren har gjort en egen handlingsplan i BFL Ämnesrum 1-3, 4-6 och 7-9 Ni har arbetat med stödstrukturer i storgrupp Filmer och annat som ligger på hemsidan De flesta är nya sedan detta arbete gjordes, därför har vi nu en ny genomgång om BFL och det innebär nytt för många och repetition för andra. Idag startar vi med en halvtimmes föreläsning sedan går ni ut och gör en övning i smågrupper. På studiedagen arbetar vi vidare och börjar att fördjupa oss i den första nyckelstrategin och då blir ni indelade i större samtalsgrupper med en samtalsledare som redan är bestämd.
Vad är bedömning för lärande och varför ska lärare arbeta med detta? Ett bättre uttryck är egentligen formativ bedömning då det innebär följande: ”Bedömning fungerar formativt när bevis för elevernas prestation tas fram, tolkas och används av lärare, elever eller deras kamrater för att besluta om nästa steg i undervisningen som förmodligen blir bättre, eller bättre grundade, än de beslut de skulle ha fattat om bevis inte funnits.” (s. 58, Att följa lärande, Wiliam 2013) Bedömning för lärande ska inte blandas ihop med bedömning av lärande en mycket viktig skillnad. Du arbetar inte formativt bara för att du använder dig av vissa verktyg (som gärna lyfts fram) Du arbetar formativt när du formar din undervisning utefter det behov som finns. Det är ett förhållningssätt, inte ett skal med verktyg.
Varför ska vi arbeta med formativ bedömning? Syftet med att arbeta formativt är att stärka elevernas lärande och målet är att de ska bli ägare av sitt eget lärande Att bli ägare av sitt eget lärande innebär inte att eleverna själva ska skapa inlärning och att lärarens jobb är att främja denna inlärning utan det är i stället att vi ska arbeta med pedagogik för engagemang, pedagogik för det oförutsedda samt att utveckla tankevanor (pedagogik för bildning). Vi måste alltså öka elevernas medvetenhet! Elevernas känsla när du förändrar till det sista: Frustration, rädsla för att säga fel, klimatet i klassrummet måste innebär att eleverna pratar med varandra och verkar som resurser för varandra och detta är oftast inte självklart för eleverna och något de måste träna på varje dag. Vad är en god lärande miljö? Diskutera två och två vi lyfter era tankar i helgrupp
Formativ bedömning Summativ bedömning Mål för undervisningen tydliggörs Information om var eleven befinner sig i förhållande till målet Återkoppling till eleven som talar om hur eleven ska komma till målet Bedömning som sammanfattar elevens kunskapsnivå i förhållande till ett kriterium
The black box 1)Att dela målen för lärandet med eleverna. 2) Klassrumssamtalet knutet till mål, synliggör lärandet 4) Självbedömning att eleverna äger sitt egna lärande Att förstå vilka mål vi arbetar mot 5) Kamratbedömning att aktivera eleverna som resurser för varandra. Lärande bedömning behöver ej göras av läraren. Undervisningen Bedömning/ Utveckling och lärande Lära dig att lära Att hjälpa och stötta varandra Fem nyckelstrategier för att öka elevens medvetenhet 3) Feed back som hjälper eleven framåt – forward
För eleverna och lärarna skulle det kunna se ut så här: spindel.docx
För de allra yngsta eleverna Pedagogisk dokumentation för att synliggöra barns lärande Pedagogiska samtal barn-barn, barn-vuxen, vuxen-vuxen En medvetenhet om att jag gör bedömningar Ha ett didaktiskt förhållningssätt - Vad? Hur? Varför? Sätta ord på barnens lärande Feedback Reflekterade frågor
Exempel på olika verktyg att använda sig av No-hands-up Trafikljus Mini-white board Exit tickets Flervalsfrågor Post it-lappar längs en linje Eleverna skriver ner sina frågor efter en lektion Frågan besvaras av en annan elev Two stars and a wish
g Vart ska eleven?Var är eleven nu?Hur kommer eleven dit? Lärare Klargöra och skapa delaktighet i intentionerna med undervisningen och vad som krävs för att lyckas i sitt lärande. (1) Genomföra effektiva diskussioner, uppgifter och aktiviteter som ger bevis på lärande. (2) Ge återkoppling som för lärandet framåt. (3) KlasskompisSe till att elever ser varandra som läranderesurser. (4) ElevSe till att elever ser sig själva som ägare av sitt eget lärande. (5)
Arbete i smågrupper! Rektorer delar in er och ger er rum där ni ska sitta: Ta med er en mall samt postitlappar och pennor. Vi går runt i grupperna och lyssnar och hjälper till. 1: (Målet) med övningen är att ni ska bli uppmärksamma om vad ni redan gör när det gäller de fem nyckelstrategierna samt få igång diskussionen emellan er. 2 Att (synliggöra) vad ni redan gör både som individ och i er grupp 3 Att bli mer medvetna om vad ni faktiskt behöver göra (Återkopplingen) 4 Att använda varandra som (lärresurser) genom att diskutera och jämföra, hitta likheter och skillnader samt att tipsa. 5 Att komma underfund med vad ni ska arbeta vidare med under denna fortsatta BFL satsning (självregleringen) och då mer systematiskt Vart befinner du dig, var ska du och hur når du dit?
Uppgiften! Att använda de tre rollerna, de tre kärnfrågorna samt de fem nyckelstrategierna för att tillsammans i smågrupper synliggöra vad vi redan gör med hjälp av kollegiala diskussioner, postitlappar och en förstorad mall av powerpointbilden 11.