Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Subjekt i ”mitt” eget liv
Advertisements

Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
En förskola att förundras i!
Brukarfokus i biståndshandläggning
Det sociokulturella funktionshindret och Tydliggörande pedagogik
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Kompetensombudsträff
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Att göra praktik av teori!
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Framtidskanal till arbetsmarknaden 1 Etablerings lotsare.
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Modellen
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Heléne Stern leg psykolog
JOHANNA BJÖRK
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Vård.
Bedömningsinstrument
Tillgänglighets- uppdraget
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
IUP Individuell UtvecklingsPlan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Egenskaper som värderas högt och som anses som viktiga av samhället: social kompetens: samarbetsförmåga, fungera tillsammans med.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Områdesutveckling Torpa
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Döden ur ett existentiellt perspektiv
Valideringsprocessen
Läroplansträff fritidshem
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
En arena för lek och kompisskap
Att få livet att funka när vardagen är ansatt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Handikapp & Habilitering
Autism och Asbergers Syndrom
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Möjlighet till Egen Kraft!
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Heby kommuns kvalitetspolicy
Boendestöd.
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Presentationens avskrift:

Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman, Gåvovägens dagliga verksamhet Helene Lohman, Gåvovägens dagliga verksamhet Iraj Yekerusta, Mellbygårdens gruppbostad Iraj Yekerusta, Mellbygårdens gruppbostad

Vår syn på autism Autism är en funktionsnedsättning Autism är en funktionsnedsättning Autismspektrum som ett paraplybegrepp Autismspektrum som ett paraplybegrepp Hjärnan bearbetar informationen annorlunda Hjärnan bearbetar informationen annorlunda Nedsatt förmåga till amspel Nedsatt förmåga till amspel Begränsade intressen Begränsade intressen Annorlunda sätt att kommunicera Annorlunda sätt att kommunicera

Tydliggörande pedagogik Visuella hjälpmedel Visuella hjälpmedel Hur fungerar det? Hur fungerar det? Exempel på hjälpmedel Exempel på hjälpmedel

Målet med tydliggörande

Hur blir vi starka i vår yrkesroll? Arbetsmiljöfråga Arbetsmiljöfråga Höja kompetensen Höja kompetensen Exempel på insatser Exempel på insatser

Tänkandet och förhållningssätt Filosofiska antagande Filosofiska antagande Etiskt ansvar Etiskt ansvar Kunskapsmassa Kunskapsmassa

Pedagogiskt arbete Ansvarsområde Ansvarsområde Arbetsprocess Arbetsprocess Arbetsredskap Arbetsredskap

Yrkesmodell för Habiliteringsassistent/personal Yrkesmodell

Metod och synsätt Kunskap och arbetssätt Kunskap och arbetssätt Metod eller synsätt Metod eller synsätt

Nedläggning som metod

Emma: ”Jag känner mig så fruktansvärt kränkt. Så maktlös. Obetydlig. Måste jag åka tillbaka dit vill jag hellre dö.”

Verklighetsuppfattning hos en person med autism

Hur jobbar vi med individen? Tydliggörande pedagogik Tydliggörande pedagogik Ett salutogent perspektiv Ett salutogent perspektiv Individ som utgångspunkt Individ som utgångspunkt

Pedagogisk kartläggning Styrkor Styrkor IntresseIntresse MotivationMotivation

Bedömning av färdigheter Kommunikation Kommunikation Aktivitet i dagligt livet Aktivitet i dagligt livet Fritidsaktiviteter Fritidsaktiviteter Meningsfull sysselsättning Meningsfull sysselsättning

Individuell pedagogisk plan StyrkorIntresseMotivation Långsiktiga mål Kortsiktiga mål Fungerande aktiviteter Aktivitet i dagligt liv (ADL) Fritid Arbete/DV Samspel Kommunikation Prioriterade aktiviteter inom följande områden

En individuell pedagogisk plan för Kalle Förhållningssätt Inlärningsstrategier Annan viktig information HjälpmedelDagsschemaArbetsordning Visuella instruktioner

Vad är livskvalitet för dig?

Ett individuellt anpassat boende

Sammanfattning Kunskap om autism Kunskap om autism Kunskap om individen (IPP) Kunskap om individen (IPP) Dokumentation Dokumentation Synsätt, bemötande Synsätt, bemötande

Alla människors lika värde Hög livskvalitet för alla personer med funktionsnedsättning i samhället

Lite lästips! Det är bra att fråga… En riktig människa Autismspektrum Gunilla Gerland Lorna Wing Gunilla Gerland Lorna Wing Hälsans Mysterium Antonovsky, Aaron Yrkesmodell; Mosey AC. Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven press; 1986 Pedagogiskt Perspektiv Riksföreningen autism