Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Alla brinner för något…!
Närvaro!!.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Hälsopedagogik- Vad är det ?
VART SKA VI…?.
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Bedömning.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Läroplansträff Välkomna.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Hur du hittar elevernas styrkor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Att skriva en resonerande text
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Idrott måndag: Teori i G3
IBSE Viktiga punkter i IBSE
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Träff 13 Välkomna!.
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande

Dagordning 19 november Fika & litt.sem. Plats: Personalrummet "Är du lönsam lille vän?” A-B-Cprojekt Övning/redovisning Diskussion- bikupa. Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång.

ABC - designa ett projekt Välj –Miljö –Tre ELkompetenser –Ämnesövergripande stoff Förutsättning Planera ett projekt som innehåller A, B med möjlighet för C

Miljöer

Förslag på festivalbild..istället för klassrumsbild….

Pusselbitar ( Westlund) Hittas i PDF från Westlund. Vilken skall vi ha?

Projektmall – bild på den?

Ämnesövergripande stoff Fylls på?

Frågan ställs igen Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Vilken kunskap görs tillgänglig? Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

"Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Utifrån det du har tagit fram som……………skall vi lägga in en kort förklarande text här??

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 3 i ”Så tänds eldsjälar” Frågor sid 111. "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout-

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 4, 1 december. Välj ut någon eller ett par frågor som känns mer relevant för dig. Vilka konsekvenser får entreprenöriellt lärande, för lärare, elever och skola? All får nya förutsättningar. Hur hanterar man det? Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna? Passar entreprenöriellt lärande alla? Alla ämnen? Varför? Varför inte? Hur börjar man? Måste skolledning stödja processen? Hur mycket? Vilka klartecken behövs ”uppifrån”? Vilka ”nya” kompetenser behöver lärare och elever utveckla för att lyckas? Hur stor erfarenhet och kunskap har du från att arbeta i projekt? Hur anser du att en elev lär sig driva och medverka i projket på bästa sätt? Vad av det vi uppfattar som problem, är verkligen problem? Hur kan du tillsammans med en eller flera kollegor ta steg till ett ökat entreprenöriellt lärande? Exempelvis nödvändiga schemaändringar. Vilka förändringar behövs vidtas för att stimulera elevernas entusiasm, motivation och framtidstro?