Genusmedveten affärsrådgivning Anders W Johansson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skola och arbetsliv i samverkan
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Utgångspunkter/Genombrott
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
BRUK En introduktion.
Att berätta sin berättelse
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Högskoleförberedelse
Hur tänka och göra som processtödjare
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Sexuellt utsatta pojkar
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Affärsidé - företagets vägvisare
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Formativ bedömning i itslearning
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Identifiering av invandrares informella kunskap Åbo Akademi Nanna Wilhelmsson PeL Nanna Wilhelmsson, PeL.
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Läroplansträff fritidshem
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Mervärden och aha-upplevelser
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Inriktningar inom judendomen
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
BFL Bedömning för lärande
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Genus och Kön.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Litteraturvetenskapliga metoder
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Entreprenörskap i Huddinge – Från förskoleklass till åk 9, och gymnasiet.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Genus och religion.
Koder och kön i statens lönestatistik
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Internationella relationer
Coaching.
Kreativa verktyg och metoder
DET-Uppgifter.
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Program 09:00 Inledning Mål och syfte
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Presentationens avskrift:

Genusmedveten affärsrådgivning Anders W Johansson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet

Kunskapens kön – Karin Widerberg ”Sexualitet, kunskap och kön blir till och formas i relationer” (sid 67) ”Kvinnlig subjektivitet vill jag själv definiera som den erfarenhetsbaserade handlingskraft som kvinnor positioneras att dela.” (sid. 154) ”Och med (köns)-positionering menar jag att vi behandlas och behandlar oss själva och andra utifrån en föreställning om vad som kännetecknar respektive kön.” (sid. 154)

Kunskapens kön, forts ”Den principiella utgångspunkten … får inte förhindra att vi är öppna för att utforska denna relations alla variationer och förändringar” (sid. 155) ” Den principiella utgångspunkten kan sålunda endast tjäna som legitimering för att denna fråga kan och bör ställas, men kan inte ge oss närmare anvisningar om dess innehåll.” (sid.155)

Rådgivning Affärsrådgivning blir till och formas i relationer Genusmedveten affärsrådgivning bör utgå från den erfarenhetsbaserade handlingskraft som kvinnor respektive män positioneras att dela Rådgivningens fokus, process och innehåll varierar på ett sätt som mer eller mindre står i samklang med kvinnors och mäns erfarenhetsbaserade handlingskraft

Rådgivningens fokus

Rådgivningsprocessen

Rågivningens innehåll

Rådgivning versus konstruktion av identiteter Visioner och idéer görs synliga i livsberättelser som avspeglar identiteter Berättelser utgår från erfarenhetsbaserad handlingskraft Berättelser är formativa och skapar motivation

Hur artikuleras entreprenöriell erfarenhet? Traditionellt normativt synsätt – Metoder och verktyg anses utgöra solid kunskap I affärsrådgivningsprocessen Narrativ synsätt – Berättandet är en del av rådgivningsprocessen Erfarenheten tolkas i berättandet Tyst kunskap görs explicit