Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Beredningen för integration och mångfald
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Vård- och omsorgs-(college)
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Certifierade utbildningar med hjärtat i verkligheten
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Arbetsförmedlingen Norrbotten Landstinget 12 oktober Göran Nilsson Marknadschef.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Nämndplan 2015.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Utbildningsutredningen
MSB utvecklar utbildning inom skydd mot olyckor
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Ulf Tynelius.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Framtidsland Umeå Agneta Tjernström.
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
”Valberednings- seminarium”
Nuvab Näringslivsprogram
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Framtidens lärlingsutbildning
Samordning – Samverkan – Samarbete inom Vägledning
Dialogmöte förskoleklass
Ta del av riktlinjerna här
Personen från Skolverket
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014

2 Studien Vi har undersökt och översiktligt presenterat en nulägesbild av hur de nordiska länderna samt Färöarna, Grönland och Åland arbetar med en rad frågor kopplade till yrkes- och lärlingsutbildningar Syftet med studien är att beskriva reformer och andra insatser som genomförs och att reflektera kring de framtida utmaningar som kännetecknar yrkes- och lärlingsutbildningssystemen

Upplägg av studien Kvalitet och tillgänglighet i utbildningen Hög kvalitet i yrkes- och lärlingsutbildningarna Rekrytering till yrkes- och lärlingsutbildningarna Arbetet med att minska avhopp från utbildningarna Möjligheter till fortbildning och vidareutbildning Samverkan mellan utbildning och arbetsgivare Hur utbildningarna svarar mot arbetsmarknadens krav Hur kan arbetsgivarna bli mer engagerade i utbildningarna? Övergången från utbildning till arbetsmarknaden Nordiskt samarbete 3

Verktyg mot utanförskap eller hög status? Yrkes- och lärlingsutbildningar framhålls ofta som ett alternativ för studiesvaga och skoltrötta ungdomar eller människor som riskerar att hamna i utanförskap Näringslivet önskar att utbildningarna ska locka ambitiösa och studiemotiverade elever och att utbildningarnas kvalitet ska höjas då det gäller teoretiska kunskaper Det finns en inbyggd motsättning i att marknadsföra yrkes- och lärlingsutbildningar mot studiesvaga grupper och samtidigt åstadkomma en högre status och attraktionskraft för andra grupper Utmaningen ligger i att skapa ett utbud av utbildningar som kan tillgodose flera gruppers behov av utbildning 4

Individens intresse eller arbetsmarknadens behov? Det finns önskemål att fler arbetsgivare ska ta emot lärlingar och att arbetsgivarna i högre utsträckning ska ta över utbildningen Ett problem med detta kan vara att utbildningen kanske inte kan användas i andra sammanhang om förutsättningarna på arbetsmarknaden förändras Prognostisering av behov av arbetskraft har sina fördelar, men: Det kan vara svårt att förutse kompetensbehov inom vissa branscher Den kan komma i konflikt med människors önskan att välja utbildning efter intresse 5

Några slutsatser En mängd reformer och aktiviteter pågår i samtliga länder, lokalt och nationellt; yrkesutbildningsområdet är under förändring Det finns goda förutsättningar att utveckla utbyte av kunskaper och erfarenheter mellan de nordiska länderna då det gäller utbildningarnas kvalitet, rekrytering, samverkan med arbetsgivare och övergången från utbildning till näringsliv Det finns svårigheter med att direkt överföra goda exempel mellan länderna, eftersom strukturen för yrkes- och lärlingssystemen ser så olika ut – låta sig inspireras av vad som görs i andra länder Fler anpassningar kan göras mellan länderna för att möjliggöra praktik i ett annat land och att validera kompetens 6

7 Tack! technopolis |group| has offices in Amsterdam, Brighton, Brussels, Frankfurt/Main, Paris, Stockholm, Tallinn and Vienna