Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn 2015-12-01 – 2016-06-30.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Integration och mångfald –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
OECD Territorial Review of Sweden
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Utmaningar vård och omsorg En åldrande befolkning Fler innevånare med demenssjukdom Ökade krav – kompetens o kvalitet Fördjupad samverkan mellan kommun/landsting.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
KIVO Kvalitetssäkrad inkludering i vård och omsorg – (2012)
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Film ….
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
kvalificerade kunskaper
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Certifierad samverkan
Fokus Yrkesutbildning VO
...mellan arbetsliv och utbildning!
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Nätverket för medicinska sekreterare
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Årshjul VO-College Gävleborg 2018
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Fokus Yrkesutbildning VO
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –

Backspegel….. Inriktningsbeslut fattat av VO-College styrelse i maj Utveckla strukturer som varaktigt ställer om arbetsplatserna till lärande arbetsplatser 2. Öppna nya rekryteringsvägar till branschen 3. Förbättra kopplingen mellan utbildningen och verksamheterna.

Avsikten med satsningen är att undersöka hur kompetensförsörjningen i välfärdssektorn kan säkras genom att bredda rekryteringsbasen titta på hur personal som redan har anställning i sektorn, nyttjas och vårdas på bästa sätt. Framtidens välfärd – kompetens- försörjning inom välfärdssektorn Resultatet av projekten ska generera projektidéer för kommande genomförandeprojekt. Hämtat från

Projekten ska i sina analyser fokusera på följande faktorer: Strategier för att bryta könsstereotypa utbildnings- och yrkesval Inkludering av personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning Integration av utlandsfödda Sociala innovationer Hämtat från

Projektorganisation Styrgrupp VO-College styrelse Projektledning VO-College kansli Expertstöd Utredningsstöd Arbetande referensgrupp Nationella rådet Projekt- medarbetare VO-College Örebro Projekt- medarbetare VO-College Gävleborg Projekt- medarbetare VO-College Kronoberg Projekt- medarbetare VO-College Södra Norrland Projekt- medarbetare VO-College GR Projekt- medarbetare VO-College Skåne Dialogparter

Myndigheten för delaktighet Arbetsförmedlingen Skolverket Myndigheten för Yrkeshögskolan Socialstyrelsen Nationell delegation för lärande på arbetsplatserna inom ramen för yrkesintroduktionsanställningar Stiftelsen Stockholms läns äldrecentrum FUB, Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning Med flera….

De horisontella principerna Viktigt att få med i alla delar av det förberedande projektet o Jämställdhetsintegrering o Tillgänglighet o Ickediskriminering

Förväntat resultat av det förberedande projektet: o De viktigaste utmaningarna för kompetensförsörjningen inom branschen har kartlagts, konkretiserats och analyserats o Hur VO-College kan bidra i den fortsatta utvecklingen har utretts o Aktörer som kan samverka för att ta sig an utmaningarna i kommande socialfondsprojekt har identifierats och mobiliserats

1.Språk- och kommunikationskompetensen behöver utvecklas 2.Rekryteringsvägar och metoder behöver utvecklas 3.Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver utvecklas 4.Karriärvägar behöver utvecklas och tydliggöras 5.Samarbetet mellan utbildning och arbetsliv behöver utvecklas Fem utmaningar identifierade

Utmaning 1: Språk- och kommunikationskompetensen behöver utvecklas Mål: Frågan om språk- och kommunikationskompetens ska vara belyst och analyserad och leda fram till väl grundade slutsatser gällande möjliga lösningar samt rekommendationer inför fortsatt utvecklingsarbete

Utmaning 2: Rekryteringsvägar och metoder behöver utvecklas Mål: Komma fram till väl underbyggda slutsatser gällande befintliga och nya rekryteringsvägar samt identifiera fungerande samarbetsformer och metoder som kan tillämpas i ett fortsatt utvecklingsarbete.

Utmaning 3: Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver utvecklas Mål: Att ett förslag till gemensam definition av begreppet arbetsplatslärande inom VO-College samverkansstruktur ska vara framtaget. Att utifrån alternativa modeller att organisera och fördela arbete mellan olika professioner/funktioner på arbetsplatsen föreslå former för lärande på arbetsplatsen som kan fungera som lärande exempel. Att tydliggöra handledarrollen inom VO-College som en bärande del i strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatsen, där fokus kommer att ligga på handledarnas möjligheter att vara resurs i ett systematiskt utvecklingsarbete.

Utmaning 4: Karriärvägar behöver utvecklas och tydliggöras Mål: Att parternas syn på karriärvägar och differentierade arbetsuppgifter är identifierade och ligger till grund för förslag på fortsatt utvecklingsarbete.

Utmaning 5: Samarbetet mellan utbildning och arbetsliv behöver utvecklas Mål: Innovativa och framgångsrika samarbetsformer och utbildningsmodeller som främjar ett integrerat arbetsplatslärande ska vara identifierade. Hitta former för samverkan med Arbetsförmedlingen i deras uppdrag angående arbetsmarknadsutbildning. Fungerande modeller och metoder för introduktion och integration av utlandsfödda på arbetsplatserna ska ha identifierats.

Utveckla förslag till insatser som stödjer social innovation Mål: Utifrån resultaten i det förberedande projektet, identifiera områden där VO-College samverkansstruktur kan bidra till sociala innovationer.

Rekryteringsvägar och metoder behöver utvecklas VO-College nationellt genom kansliet: Sammanställa befintlig kunskap om obalansen mellan könen i branschen Regionala VO- College: Analysera tidigare genomfört arbete i regionen och föreslå insatser för att bryta könssegregerad arbetsmarknad (Örebro). Undersöka attityder till branschen hos unga (GR.). Undersöka attityder till branschen hos utlandsfödda (GR). Ett exempel på hur arbetet kommer att genomföras nationellt och regionalt/ lokalt

På vilket sätt kommer hela VO-College involveras i det förberedande projektet? o Genom att bidra med erfarenheter och fakta exempelvis via enkäter som skickas ut via regionala samordnare o Genom dialog kring de resultat som kommer fram under projektets gång exempelvis på nätverksträffar under våren 2016 o Och säkert på andra sätt som vi inte har helt klart för oss i dag… o Det vi har helt klart för oss är att hela VO-College struktur är viktig för att det förberedande projektet ska lyckas!

Avslutningsvis….. o En otrolig möjlighet som förhoppningsvis blir både rolig och utmanande! o Vi gör det här tillsammans! Alla delar i projektet bildar en helhet o En sak är säker – tiden kommer att gå väldigt fort o Mer info kommer att finnas på -college.se framöverwww.vo -college.se