Statsbidragen till Studieförbunden Fördelningsmodell 2007 –är till sitt innehåll förutom regelverk och riktlinjer en omfattande reflektion över folkbildningsverksamheten. Den låter sig inte enkelt och absolut inte heltäckande beskrivas i några powerpointbilder. Detta underlag är framtaget som stöd i informations- och utbildningssammanhang. Men ha alltid källmaterialet tillgängligt för kompletteringar och fördjupningar. Kort version
Statsbidragen till Studieförbunden Fördelningsmodell 2007 –Riksdagens syften med anslaget till folkbildningen har varit vägledande Studieförbunden förväntas att utifrån egna värderingar och höga kvalitetsambitioner –arbeta långsiktigt och med inriktning på egna mål och med hög kvalitet, –stärka människors kunskap, självtillit och delaktighet i demokrati och övrigt samhällsliv, –skapa möten mellan människor med bakgrund i olika länder, kulturer och livssituationer, –vända sig till och engagera människor som inte har samma förutsättningar som andra att ta del av folkbildningsverksamhet
Kriterier och ansvar I linje med statens syften och FBRs riktlinjer Styrelsernas ansvar Målgruppsverksamhet ett grunduppdrag
Tre verksamhetsformer studiecirkel kulturprogram annan folkbildningsverksamhet
Studiecirkelns kännetecken deltagaren avgör själv om han/hon vill delta, deltagarna har inflytande över innehåll och upplägg, den leder till ett lärande vars syfte är utveckling och förändring, kunskap söks gemensamt och samtal och diskussion är en viktig del, det finns tid för reflektion och eftertanke mellan sammankomsterna, det finns studiematerial med studieplan eller arbetsplan, ledaren är godkänd av studieförbundet och har fått introduktionsutbildning.
Kulturprogram –Programmen ska ha en sådan utformning i tid och rum att de bidrar till att skapa delaktighet, upplevelse och eftertanke –I korthet Minst 30 minuter Fysiskt deltagande (ej distans) Studieförbundet ansvarig anordnare i alla skeden från annonsering till genomförande
Annan folkbildningsverksamhet –Den friare och flexiblare verksamhetsform som ska motsvara statens och studieförbundets generella kvalitetsambitioner möjliggör att pröva nya former utveckla folkbildningsverksamhet nå nya svårrekryterade grupper Minst tre deltagare inkl ledare Deltagare kan vara yngre än 13 »(Folkbildningsanslaget är inte avsett för barnverksamhet)
Bidragets användning och avgränsning I Ej statsbidragsgrundande –Utbildning, som genomförs på någons uppdrag eller som tillkommit genom anbudsförfarande. –Verksamhet där någon annan ställer krav på deltagaren att lära vissa moment, delta i viss verksamhet eller under viss tid är inte statbidragsberättigad. –Utbildning där deltagandet är en förutsättning för uppbärande av ekonomisk ersättning.
Bidragets användning och avgränsning II Verksamhet som är annan huvudmans ansvar och för vilken annat statsbidrag än folkbildningens utgår, ska inte finansieras av folkbildningsanslaget. –Exempel: grund- och gymnasieskola samt kommunal vuxenutbildning, verksamhet enligt Lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS), verksamhet inom Migrationsverkets ansvarsområde, Svenska för invandrare.
Bidragets användning och avgränsning III –Studieförbunden är ansvariga för den verksamhet som genomförs och redovisas tillsammans med medlems- och samverkande organisationer. Reguljär föreningsverksamhet kan aldrig redovisas som folkbildningsverksamhet. –Exempel på reguljär föreningsverksamhet är styrelsesammanträden, föreningsmöten, kommittésammanträden, valberedningssammanträden och liknande verksamhet som syftar till utövande av lek, spel och idrott produktion/tillverkning kan inte rapporteras som statsbidragsberättigad studiecirkel
Studieförbundets ansvar för internkontrollen Studieförbundens förbundsstyrelse har ansvaret för att verksamheten följer såväl Folkbildningsrådets kriterier som studieförbundets interna mål och anvisningar. Folkbildningsrådets styrelse har beslutat att studieförbunden ska: ha av förbundsstyrelsen fastställt dokument om riktlinjer för folkbildningsverksamheten inom studieförbundet utbilda förtroendevalda och anställda kring studieförbundets ansvar och anordnarroll varje år granska minst 5 procent av verksamheten i studietimmar räknat årligen lämna särskild redovisning om planerad och genomförd internkontroll till Folkbildningsrådet
Bidragets konstruktion Grundbidrag 60 procent –60 procent (cirka 820 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget fördelas som ett grundbidrag. Verksamhetsbidrag 40 procent –Kulturprogrambidrag 10% –Förstärkningsbidrag 12% –Verksamhetsrelaterat bidrag 18%
Verksamhetsbidrag Kulturprogrambidrag 10 procent (cirka 136 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget till studieförbunden avsätts till kulturprogramverksamhet. Bidraget till kulturprogram år beräknas på ett genomsnitt av genomförda kulturprogram år 2004 och Därefter omfördelas bidraget varje år och beräknas i förhållande till antal statsbidragsberättigade kulturprogram senast redovisat verksamhetsår. För att undvika en urholkning av statsbidraget per program kommer beräkningsunderlagets ökning per studieförbund respektive år att begränsas till 10 procent.
Verksamhetsbidrag Förstärkningsbidrag 12 procent (cirka 164 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget till studieförbunden avsätts till förstärkningsbidrag för deltagare med funktionshinder samt deltagare, som invandrat och har behov av språkligt stöd i svenska. Fördelningen år grundas på en sammanvägning av tidigare utbetalda bidrag för verksamhet med målgrupperna år 2004 och Från och med år 2009 omfördelas förstärkningsbidraget varje år utifrån genomförda insatser med merkostnader senast kända verksamhetsår d v s år 2007.
Verksamhetsbidrag Verksamhetsrelaterat bidrag 18 procent (cirka 246 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget till studieförbunden avsätts till ett verksamhetsrelaterat bidrag. Beräkningsunderlag för bidraget är antal statsbidragsberättigade studietimmar, studiecirklar och deltagare i studiecirklar samt med halva värdet antalet arrangemang, deltagare och studietimmar i annan folkbildningsverksamhet. Den verksamhetsrelaterade bidragsdelen år 2007 grundas på ett genomsnitt av för statsbidrag godkänd verksamhet år 2004 och Bidraget omfördelas varje år och för år 2008 är år 2006 är beräkningsgrund för bidraget.