© 2009 Tropé Consulting Group Välkomna till Förändring & Konflikt - ett basprogram av Tropé Consulting Group 2008 – 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Föräldramöte 12 september 2011
Supported Employment & Customized Employment
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
SAMTAL.
Hur tänka och göra som processtödjare
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Organisationskultur, makt och konflikt
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Interpersonal Dynamics Inventory (IDI)
Konferens och evenemang
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Idrottspsykologi.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05.
Nonviolent Communication
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
VÄNSKAP KÄNNER INGA GRÄNSER Som frivillig inom Röda Korset.
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Enig ledning som skickar samma signaler
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikationsplanering
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad betyder Social Kompetens
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

© 2009 Tropé Consulting Group Välkomna till Förändring & Konflikt - ett basprogram av Tropé Consulting Group 2008 – 2009

© 2009 Tropé Consulting Group Upplevelse Feedback (video)TeoriTillämpning Posten Upplägg Förändring & Konflikt

© 2009 Tropé Consulting Group Debrief Repet Hur engagerad i uppgiften var jag? Hur förändrades mitt engagemang under uppgiften? Hur starkt drev jag min uppfattning i frågor där vi tyckte olika? Hur öppen var jag med vad jag verkligen tänkte och kände?

© 2009 Tropé Consulting Group Förnekelse Motstånd Undersökande Engagemang ? Men varför?! Vad är förändring?

© 2009 Tropé Consulting Group Fundamental Interpersonal Relation Orientation Grundläggande mänskliga behov FIRO

© 2009 Tropé Consulting Group Behov i relation till… Förändring Människor Relationer Arbetsuppgifter Frågor Behov

© 2009 Tropé Consulting Group Två olika drivkrafter Rädsla Lust Jag gör det som inte ställer till problem för mig. Jag gör det som gör att jag slipper känna obehag. Jag undviker det jag inte tror jag kan hantera. Jag gör det jag egentligen vill och tror på. Jag gör det som är effektivt i situationen. Jag kan göra olika saker.

© 2009 Tropé Consulting Group Tillhöra – att inkludera Förändring Människor Relationer Arbetsuppgifter Frågor Tillhöra

© 2009 Tropé Consulting Group Låga värden Medelvärden Höga värden Negativt -Tillbakadragen -Avståndstagande -Distanserad, ensamvarg Positivt Oberoende Selektiv Självgående Negativt -Ej fullt engagerad -Halvhjärtad -Likgiltig Positivt Ha realistiska gränser Lagom social Väljer sina sammanhang Negativt -Översocial -Exhibitionist -Beroende Positivt Fullt engagerad Sällskaplig Karismatisk Tillhöra – att inkludera

© 2009 Tropé Consulting Group Låga värden Medelvärden Höga värden Negativt -Tillbakadragen -Avståndstagande -Distanserad, ensamvarg Positivt Oberoende Selektiv Självgående Negativt -Ej fullt engagerad -Halvhjärtad -Likgiltig Positivt Ha realistiska gränser Lagom social Väljer sina sammanhang Negativt -Översocial -Exhibitionist -Beroende Positivt Fullt engagerad Sällskaplig Karismatisk Tillhöra – att inkludera Uppgift! Triogrupper 15 min Hur ser detta ut i min vardag på Posten? Minst ett exempel per person – 5 min per person Förändring och Tillhöra

© 2009 Tropé Consulting Group Kontroll Förändring Människor Relationer Arbetsuppgifter Frågor Kontroll

© 2009 Tropé Consulting Group Låga värden Medelvärden Höga värden Negativt -Obeslutsam -Svag, passiv, låt-gå -Undviker ansvar Positivt Följsam Smidig Tillåtande, tolerant Negativt -Oförutsägbar -Tveksam -Helgarderad Positivt Diplomatisk Påverkande Flexibel Negativt -Kontrollerande -Fientlig, krävande -Maktfullkomlig Positivt Ledande Tydlig Beslutsam Kontroll

© 2009 Tropé Consulting Group Kontroll Låga värden Medelvärden Höga värden Negativt -Obeslutsam -Svag, passiv, låt-gå -Undviker ansvar Positivt Följsam Smidig Tillåtande, tolerant Negativt -Oförutsägbar -Tveksam -Helgarderad Positivt Diplomatisk Påverkande Flexibel Negativt -Kontrollerande -Fientlig, krävande -Maktfullkomlig Positivt Ledande Tydlig Beslutsam Uppgift! Triogrupper 15 min Hur ser detta ut i min vardag på Posten? Minst ett exempel per person – 5 min per person Förändring och Kontroll Kontroll

© 2009 Tropé Consulting Group Öppenhet Förändring Människor Relationer Arbetsuppgifter Frågor Öppenhet

© 2009 Tropé Consulting Group Låga värden Medelvärden Höga värden Negativt -Blockerad, blockerande -Hemlighetsfull, undanhållande -Känslomässigt otillgänglig Positivt Orubbligt lugn Håller förtroenden Försiktig Negativt -Strategiskt öppen -Slug -Ej vårdande Positivt Förnuftig Betänksam Eftertänksam Negativt -Sladdrig -Överdrivet personlig -Melodramatisk Positivt Uttrycksfull Frispråkig Ärlig Öppenhet

© 2009 Tropé Consulting Group Öppenhet Låga värden Medelvärden Höga värden Negativt -Blockerad, blockerande -Hemlighetsfull, undanhållande -Känslomässigt otillgänglig Positivt Orubbligt lugn Håller förtroenden Försiktig Negativt -Strategiskt öppen -Slug -Ej vårdande Positivt Förnuftig Betänksam Eftertänksam Negativt -Sladdrig -Överdrivet personlig -Melodramatisk Positivt Uttrycksfull Frispråkig Ärlig Kontroll Uppgift! Triogrupper 15 min Hur ser detta ut i min vardag på Posten? Minst ett exempel per person – 5 min per person Förändring och Öppenhet Öppenhet

© 2009 Tropé Consulting Group Välkomna till Dag 2 - Konflikt - ett basprogram av Tropé Consulting Group 2008 – 2009

© 2009 Tropé Consulting Group Incheckning Starkaste intrycket från igår? Hur känns det inför dagen?

© 2009 Tropé Consulting Group Allt du gör och inte gör sänder ett budskap Budskap uppfattas ofta annorlunda än de är menade (10 sändes defensivt men uppfattas aggressivt) Vill du samarbeta - skicka en tydlig signal tidigt (30) Sammanfattning Postenspelet Var uppmärksam på vilka antaganden du gör - och checka av med verkligheten Fortsätt kommunicera Sätt en tydlig gräns - men förlåt snabbt och visa åter din intention att samarbeta

© 2009 Tropé Consulting Group Avsikt – vilja till samarbete (Grön zon – Röd zon) Sanning – Öppenhet Eget val – personligt ansvarstagande Centralt vid konflikt- hantering Självkännedom och förståelse för andra Problemlösning och förhandling

© 2009 Tropé Consulting Group Avsikt – vilja till samarbete (Grön zon – Röd zon) Sanning – Öppenhet Eget val – personligt ansvarstagande Vi fokuserar på Självkännedom och förståelse för andra Problemlösning och förhandling

© 2009 Tropé Consulting Group Röd zon – Grön zon Ser andra som motståndare Kortsiktigt tänkande Försvarsinriktad Försöker vinna – tänker bara på sig själv Reaktiv – rigid Känns som att delta i ett krig Samarbetsvillig Långsiktigt tänkande Eftersträvar ömsesidiga fördelar Ser andra som partners Öppen för påverkan – flexibel Söker lösningar – skuldbelägger inte Intention – individ

© 2009 Tropé Consulting Group Röd zon – Grön zon Låg tillit - skuldbeläggande Hot & rädsla På sin vakt Fientlighet Energilöst Tar ej risker Sätter etiketter Misstänksamhet Arbete är plågsamt Extern motivation Hög tillit – inget skuldbeläggande Ömsesidigt stöd Dialog / delad vision Ärlighet & öppenhet Samarbete Beredd att ta risker Känsla av delaktighet Optimism Arbete är lustfyllt Intern motivation Intention – organisation

© 2009 Tropé Consulting Group Är jag verkligen i grön zon? Vilken vinst ser jag i att vi samarbetar? Vill jag verkligen samarbeta? Kan jag känna respekt för den andra parten? Klargöra processen (möten, tid, deltagare, protokoll etc) Vad gör vi om vi kör fast? 1. Intention Mål Skapa trygghet i processen och öka förtroendet mellan parterna

© 2009 Tropé Consulting Group Vad är egentligen problemet? Ska inte antyda eller utesluta någon lösning Båda parter ska acceptera och känna energi för problemdefinitionen 2. Problemdefinition Mål Skapa gemensam bild av problemet så vi löser rätt problem. Öka förtroendet genom samsyn på problemet

© 2009 Tropé Consulting Group En position rymmer många intressen Det finns många olika sätt att möta ett intresse Ett intresse är ett verkligt behov Var flexibel med lösningarna men bestämd med dina intressen 3. Intressen Mål Öka antal potentiella lösningar på problemet Öka förtroendet genom förståelse för parternas olika verkliga intressen Position Intressen Lösningar

© 2009 Tropé Consulting Group En position rymmer många intressen Det finns många olika sätt att möta ett intresse Ett intresse är ett verkligt behov Var flexibel med lösningarna men bestämd med dina intressen 3. Intressen Mål Öka antal potentiella lösningar på problemet Öka förtroendet genom förståelse för parternas olika verkliga intressen Part A Part BIntresse 1…Intresse 2…Intresse 3…Osv.

© 2009 Tropé Consulting Group Det du kan göra för att hantera problemet utan något samarbete med den andra parten. Det den andra parten kan göra utan något samarbete från dig. Minst en, gärna flera 4. Alternativplaner Mål Att kunna vara lugn även om förhandlingen havererar Att undvika att säga ja till lösningar som är sämre än de lösningar jag har på egen hand Att undvika att säga nej till gemensamma lösningar som är bättre än mina egna alternativ

© 2009 Tropé Consulting Group Hitta så många olika lösningar ni kan Lösningar som möter intressen hos båda parter är extra värdefulla Bygg paket av flera olika del- lösningar Checka av vilka intressen paketet mötet hos båda parter 5. Lösningar Mål Att möta så många intressen hos båda parter som möjligt Att överträffa båda parters alternativplaner Öka förtroendet genom att gemensamt skapat en lösning som var bättre än alternativ- planerna

© 2009 Tropé Consulting Group Gör tydligt vad ni kommit fram till Kommunicera ut till berörda parter och intressenter Kommunicera HUR ni kommit fram till lösningen 6. Sammanfattning Mål Att undvika missförstånd Att förmedla lösningen till berörda parter Att förmedla relationsbyggandet och förtroendeskapande till berörda parter

© 2009 Tropé Consulting Group Tänk på en konflikt du har med någon i din verksamhet på Posten. Personlig reflektion

© 2009 Tropé Consulting Group Förändring & Konflikt - ett basprogram av Tropé Consulting Group 2008 –