Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Det händer inte … Det händer inte mig….
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Socialfonds-programmet
Landstingsstyrelsens förvaltning
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Regional samordning och inriktning i Södermanland
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Öva enkelt! Övningsstöd för aktörer inom samhällsskydd och beredskap.
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Beredskap på kvällar och helger
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 04: Kriskommunikation #grundSoL Detta är en av fyra basmoduler i.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Gränslös samverkan.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Fokus Yrkesutbildning VO
Om denna presentation: Version
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Samordnad kommunikation på nationell nivå
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB

Aktörer ska: låta kriskommunikationskompetens vara integrerad del av organisationen börja med kriskommunikation redan vid den initiala bedömningen samverka kring kriskommunikation under hela hanteringen lyssna till målgruppernas behov och anpassa kriskommunikationen låta kriskommunikationen präglas av snabbhet, öppenhet, korrekthet Samordnad kriskommunikation ”Öppen och korrekt kriskommunikation ger förtroende och underlättar samarbete”

Informationssamordning i praktiken – - hur kan man göra? Helhetsperspektiv i vardagsarbetet – öka förståelsen i organisationen Kunskap om andra aktörers ansvar och roll Proaktivt arbete/scenarioarbete Förberedda rutiner (inbyggt i strukturen) Planering för resurser Plan för samverkan och samordning (redan från start) Nätverk

Ge allmänhet och media en samstämmig bild av händelsen och aktörernas agerande Underlätta för aktörerna att koordinera sin kommunikation till allmänhet och medier: - stödjande verktyg - samverkanskonferenser - gemensam kanal - metodik och rutiner - informatörsnätverk MSB:s stöd till samordnad information med allmänheten

Arbete i nätverk Nationella informatörsnätverk: Smitta (human/djur), extremt väder och naturolyckor, terrorism, kärntekniska olyckor, elstörningar, transportstörningar, tele/it-störningar, kemolyckor, samt nätverk som bildas vid händelser. Kommunikatörer deltar (mandat och förankring) Arbetsgrupper (basfakta, frågor och svar, övergripande information/budskap) Strategisk kommunikation Gemensamma utmaningar, förbättringar och utveckling Gemensamt synsätt kring kommunikationsarbete Samverkar proaktivt och långsiktigt, och vid händelser MSB ansvarar för stödet (verktyg, system, metodik och rutiner) Etablerade nätverk gör startsträckan vid en händelse kortare!

Redaktionen för Krisinformation.se Samlad information från berörda aktörer till allmänheten – före, under och efter en kris Myndighetsgemensam webbplats Information om händelser, råd, länkar, fakta Förmedlar varning till allmänheten Omvärldsbevakning och medieanalys Sociala medier (sprida, svara, se signaler) App Verktyg för frågor och svar (Mina sidor)

Svininfluensan Vi var förberedda (frågor och svar, kanal, telefontjänst) Väl etablerat nätverk - personkännedom och kunskap Arbete under lång tid (10 mån) Krävde stora resurser – mycket arbete Inte bara hälsofrågor (samhällsviktiga funktioner) God samverkan med experter Gemensam telefontjänst – frågor direkt från allmänheten Innehöll allt i kommunikationsväg Kritik och misstro (”massvaccinering”) Utvärdering – lyckad samordning Efterfasen… (pandemrix)

Skogsbranden Västmanland Alla aktörer har gjort egna utvärderingar – många lärdomar! MSB:s slutrapport av regeringsuppdraget ”Stärkt krisberedskap” Extraordinär händelse - mitt i sommaren Inget etablerat nationellt nätverk – samverkan skedde ”ad hoc” Regional händelse blev nationell – allt fler aktörer blev berörda Samverkan på alla nivåer – svårt att hinna samordna MSB:s stöd för samordning av information inte känt (nyttan?) Resursbrist/uthållighet – en utmaning att ta in förstärkning Evakuering – hur nå alla i tid Lägesbild/kartor – stor efterfrågan, hur hinna kommunicera i alla led Redundanta kanaler

Flyktingsituationen Pågår fortfarande… ”Kris” – för vem? Politik vs myndighetsansvar ”Krisinformation” vs integrationsfrågor Vändning – från ”samhället gör inget” till systemkollaps Inte stor påverkan i människors normala vardag – få konkreta frågor Mycket tyckande och polarisering – vad är fakta? ”Satans lögnare” Samma grundläggande stöd - men mest stöd/information till aktörer Fokus på vad samhället gör, ansvar och konkreta svar Gemensamma huvudfrågor för berörda aktörer (t ex säkerhet, boenden) Öppenhet – kommunicerat nationella lägesbilden till allmänheten

Några utmaningar för samordnad kriskommunikation Tid/ resurser för koordinering av kommunikation - proaktivt och operativt - från lokal nivå upp till nationell Att hinna introducera verktyg och stöd mitt i krisen Synka möten och samordningsaktiviteter Nivån är väldigt olika hos olika aktörer (resurser, förberedelser) Inte fastna i det akuta, utan hinna tänka framåt, lyfta blicken Hur förbereder vi oss för det otänkbara?