Sege parks förskola 2015 - 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
BARNPERSPEKTIV OCH BARNS PERSPEKTIV - Några barnkulturella tankar och nyckelbegrepp.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Barn och ungdomars utveckling
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Svenska som andraspråk 1
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
4. Vad ska det bestämmas om?
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Leda och utveckla en förening
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Informationsmöte Välkomna!.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Tankar om lärplattan i förskolan
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Rehabiliteringscentrum
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Uppföljningsmodellen i Stockholm
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Systematiskt kvalitetsarbete
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Kurs mindfulness Studenthälsan
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1

Vad och hur förmedlar vi tanken kring Sege park  Vad är förskolan tänkt för?  Hur tar vi hand om det som pågår i förskolan, det barnen är en del av?  Vilken plats är det?  Vad lär barn och vuxna?  Hur är relationerna till det omgivande samhället?  Dialog: Vad kan vi förhandla om – Vad måste vi slå vakt om? 2

Vilka kvaliteter behöver vi pedagoger?  Arbeta i lag  Diskutera och argumentera  Träna och lära konfrontation  Vara positiv mot nya och annorlunda tankar  Försöka i mötet att se ”bakom” personen  Inta ett forskande förhållningssätt  Aktiv, leda och lyssna in  ”Regissör” i forskandet 3

 Projekt har flera syfte, vara nära barnen i deras proximala zoner och synliggöra våra egna proximala zoner  Barns lärande, Kollektivt – individuellt  Pedagogers lärande, Fortbildning - utbildning  Barn som har huvudrollen tillsammans med pedagogen  Utmanar oss att möta barns intelligenser Projekt, samspel och respekt mellan barn och vuxna 4

Val FörberedelseFokus Projekt  Tillsammans synliggöra riktning  Utforskande, strävar mot dialog  Praktik och teori måste ständigt förändras, 5

Dokumentation, lämna spår är att synliggöra 6 Dokumentation visar på barnen men visar också på pedagogerna! Dokumentationsarbetet börjar direkt i arbetet med barnen Stödja barns lärande  Hur bearbetar barn kunskap?  På vilket sätt forskar barnen?  Skapa kopplingar  Utmana barns förmågor och kompetenser  På vilket sätt kan vuxna utveckla sitt lärande?

 Olika sätt att närma oss kunskaper  Förbereda oss själva och barnen inför möte med materialets egenskaper  Tillsammans upptäcka saker, ateljén kan man inte plocka bort, det är hjärtat i förskolan Utvecklingsområde Miljö och Material som understödjer barnens kultur 7

 Vår idé om barnet styr miljön  Barnen tolkar miljön utifrån sin subjektivitet  Barnen arbetar utifrån förbindelser mellan sammanhang, material och miljöer och det är kroppen som förbinder  Barnen visar på möjligheter med miljöer Utvecklingsområde Miljö och Material planerade miljöer kräver en pedagogisk målsättning i arbetet med barnen 8

 Barnet föds med alla språk; olika sätt att representera och kommunicera till andra och uttrycka sig genom  Barn ska återfinna sina egna tankar och önskningar i projekt  Barn måste ha huvudrollen i sin egen läroprocess Utvecklingsområde Alla barns rätt till stöd 9

 Där barn kan lära sig i sin egen takt  Som stimulerar till undersökande och lärande  Kommunicera och tolka sin värld  Tid, närma sig världen i sitt tempo  Främjar möte med vuxna  Familjers delaktighet Barns rättigheter, hur ser det ut på platser där barn vistas, är det platser som gör barn och vuxna nyfikna på att utforska världen? 10

Dokumentation Process Lärande - strategi Läsning - reflektion Perspektiv - teorier Projekt, kräver verktyg 11

Gemensamma projekt Grön flagg Gården Sinnenas trädgård Utebygg - Kullen Dans på Kullen Berättar/drama stund Tema - Rörelse

Avdelningsprojekt Parken Beijers park som plats Labyrint Natur – odling - plantering Gläntan Rörelse Universum – planeter Natur – ekosystem - plantering

Avdelningsprojekt Stubben Språk – ord - siffror Mat – skapande – grönsaker - sinnena Skogen Känslor – drama Litteratur - Benny

Avdelningsprojekt Pyret De fyra elementen Vind - Spöke Kotten Bäcken Bygg och konstruktion – nytt material

Avdelningsprojekt Dungen Skapande material Skriv och symbolhörna

Modersmål och flerspråkighet Uppföljning, utvärdering och utveckling Utvecklingsområde utifrån kvalitet och myndighets skattning

Tankar inför nya utvecklingsområde Lärandet – Kunskap: Synliggöra – rikta blicken – berätta – ge fakta Modersmål och flerspråkighet: Hur – Vad – Policy/plan – Utveckla Leken: Förhållningsätt – förutsättningar – Synen på barn

Nya utvecklingsområde  IKTNytt övergripande tema o Leken  Gården o Miljö o Material  Alla barns rätt till stöd