Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1
Vad och hur förmedlar vi tanken kring Sege park Vad är förskolan tänkt för? Hur tar vi hand om det som pågår i förskolan, det barnen är en del av? Vilken plats är det? Vad lär barn och vuxna? Hur är relationerna till det omgivande samhället? Dialog: Vad kan vi förhandla om – Vad måste vi slå vakt om? 2
Vilka kvaliteter behöver vi pedagoger? Arbeta i lag Diskutera och argumentera Träna och lära konfrontation Vara positiv mot nya och annorlunda tankar Försöka i mötet att se ”bakom” personen Inta ett forskande förhållningssätt Aktiv, leda och lyssna in ”Regissör” i forskandet 3
Projekt har flera syfte, vara nära barnen i deras proximala zoner och synliggöra våra egna proximala zoner Barns lärande, Kollektivt – individuellt Pedagogers lärande, Fortbildning - utbildning Barn som har huvudrollen tillsammans med pedagogen Utmanar oss att möta barns intelligenser Projekt, samspel och respekt mellan barn och vuxna 4
Val FörberedelseFokus Projekt Tillsammans synliggöra riktning Utforskande, strävar mot dialog Praktik och teori måste ständigt förändras, 5
Dokumentation, lämna spår är att synliggöra 6 Dokumentation visar på barnen men visar också på pedagogerna! Dokumentationsarbetet börjar direkt i arbetet med barnen Stödja barns lärande Hur bearbetar barn kunskap? På vilket sätt forskar barnen? Skapa kopplingar Utmana barns förmågor och kompetenser På vilket sätt kan vuxna utveckla sitt lärande?
Olika sätt att närma oss kunskaper Förbereda oss själva och barnen inför möte med materialets egenskaper Tillsammans upptäcka saker, ateljén kan man inte plocka bort, det är hjärtat i förskolan Utvecklingsområde Miljö och Material som understödjer barnens kultur 7
Vår idé om barnet styr miljön Barnen tolkar miljön utifrån sin subjektivitet Barnen arbetar utifrån förbindelser mellan sammanhang, material och miljöer och det är kroppen som förbinder Barnen visar på möjligheter med miljöer Utvecklingsområde Miljö och Material planerade miljöer kräver en pedagogisk målsättning i arbetet med barnen 8
Barnet föds med alla språk; olika sätt att representera och kommunicera till andra och uttrycka sig genom Barn ska återfinna sina egna tankar och önskningar i projekt Barn måste ha huvudrollen i sin egen läroprocess Utvecklingsområde Alla barns rätt till stöd 9
Där barn kan lära sig i sin egen takt Som stimulerar till undersökande och lärande Kommunicera och tolka sin värld Tid, närma sig världen i sitt tempo Främjar möte med vuxna Familjers delaktighet Barns rättigheter, hur ser det ut på platser där barn vistas, är det platser som gör barn och vuxna nyfikna på att utforska världen? 10
Dokumentation Process Lärande - strategi Läsning - reflektion Perspektiv - teorier Projekt, kräver verktyg 11
Gemensamma projekt Grön flagg Gården Sinnenas trädgård Utebygg - Kullen Dans på Kullen Berättar/drama stund Tema - Rörelse
Avdelningsprojekt Parken Beijers park som plats Labyrint Natur – odling - plantering Gläntan Rörelse Universum – planeter Natur – ekosystem - plantering
Avdelningsprojekt Stubben Språk – ord - siffror Mat – skapande – grönsaker - sinnena Skogen Känslor – drama Litteratur - Benny
Avdelningsprojekt Pyret De fyra elementen Vind - Spöke Kotten Bäcken Bygg och konstruktion – nytt material
Avdelningsprojekt Dungen Skapande material Skriv och symbolhörna
Modersmål och flerspråkighet Uppföljning, utvärdering och utveckling Utvecklingsområde utifrån kvalitet och myndighets skattning
Tankar inför nya utvecklingsområde Lärandet – Kunskap: Synliggöra – rikta blicken – berätta – ge fakta Modersmål och flerspråkighet: Hur – Vad – Policy/plan – Utveckla Leken: Förhållningsätt – förutsättningar – Synen på barn
Nya utvecklingsområde IKTNytt övergripande tema o Leken Gården o Miljö o Material Alla barns rätt till stöd