U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Fri:Ja! K Kristianstad kommuns projekt mot kvinnlig könsstympning
God Livsmiljö Integration
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Bästa utveckling för alla
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En plattform för samhällsekonomisk analys
Kortsiktig /Långsiktig effekt
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Läkemedelsstöd i primärvården
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Steg för livet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Arbetsmarknadstorget
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Vård och omsorgsutbildning
Nationell Patient Översikt
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Bodens ungdomsmottagning
Suicidpreventiv handlingsplan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Utredning för vårdkedjan förvärvade hjärnskador
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Bedömningsteam, koordinatorer och arbetsgivarfokus – Samordningsförbundet Göteborg Centrum Jag heter Lena Rydin och är delprojektledare för vårt delprojekt.
Och det där med långsiktighet
Skolsamverkan - Göteborg.
Samverkan och samordning
Samordningsförbundet Väst
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller studerar FINSAM konferens Eskilstuna 5 april 2016

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Upplägg Vilka är de unga vi pratar om? Hur ser deras situation ut? Vilka är lösningarna? Vilka är utmaningarna i dessa? Vad ska samordnaren göra?

Bakgrund Vilka är de unga vi pratar om? Hur ser deras situation ut?

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar ”Kunskap är varje barns verktyg att kunna forma sitt vuxna liv som de vill.” ”Det finns över unga utanför – många av dem i hopplöshet och passivitet.” ”Vår största uppgift när det gäller jobben är att se till att unga kommer i arbete.” Stefan Löfven, statsminister ”Varje ung som långvarigt hamnar utanför arbets- och samhällslivet är ett misslyckande för samhället.” Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas rättigheter – samhällets ansvar Stora kommunala skillnader i stödet till barn och unga Skolhuvudmännen lever inte upp till kraven på en likvärdig och kompensatorisk skola Stora utmaningar inom den sociala barn- och ungdomsvården Detta är inget nytt… Ofta goda intensioner men utan eftertanke Bristande individfokus och brist på samverkan

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Hur ser det ut idag? Ökad andel som inte är behöriga till nästa utbildningsnivå Många unga har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden Svårt för unga att etablera sig på bostadsmarknaden Negativ utveckling av psykisk ohälsa

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Hinder/riskfaktorer Ofullständig skolgång, skolmisslyckande Utlandsfödd, kommit till Sverige i tonåren Funktionsnedsättning Psykisk ohälsa Tidigt föräldraskap men heterogen grupp

Dagens insatser Vilka är lösningarna? Vilka är utmaningarna i dessa?

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Vad görs i dag? MASSOR men… ofta i projektform –kortsiktiga insatser för att möta långvariga problem –utmaningar att implementera lärdomar i befintlig verksamhet ofta liknande insatser från olika huvudmän –brist på samordning –konkurrens om deltagare är rätt aktörer involverade?

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Fokus på: kartläggning efter kartläggning datainsamlingar – många aktörer efterfrågar uppgifter samordning, samverkan

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Men: Stöd och insatser motsvarar inte målgruppens behov –vet vi egentligen vad som funkar? –frågar vi målgruppen själva? –vet vi vilka målgruppen är och vilka behov de har? –tillämpar vi gårdagens lösningar på dagens problem?

Mitt uppdrag Vad ska samordnaren göra?

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Uppdragets vidd och djup unga som varken arbetar eller studerar utbildningarbetehälsa/omsorg många politikområden - bred ansats snäv målgrupp

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Uppdragets delar Förbättrad samverkan Systematisk kunskap Förslag till framtida samordnat stöd

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Förbättrad samverkan Vanligt med brister i den samverkan som pågår Beslut om samverkansinitiativ tas ofta oreflekterat. Ofta oklart vad samverkan innebär mer precist –Djup: från information till samhandling –Bredd: från två till flera aktörer, två eller flera verksamhetsområden –Höjd: samma nivå eller mellan nivåer –Organisatoriskt: formaliserat – ad hoc

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Förbättrad samverkan Okunskap om vad krävs för att få till samverkan – förutsättningar vad gäller struktur, process och kultur. Okunskap om utmaningarna med samverkan. Risk att beslut om samverkan leder otydlighet i ansvar. Begränsad kunskap om effekter för individer av samverkan.

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Systematisk kunskap Kunskap utspridd på många aktörer Kunskap om individerna respektive kunskap om insatser Kvalitativa studier – ungas röster Behov av att synliggöra grupper i gruppen Begränsad kunskap om insatsernas innehåll och resultat i verksamheter som möter unga som varken arbetar eller studerar

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Förslag till framtida samordnat stöd Undanröja hinder och systemfel

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Kontakta gärna oss Nationell samordnare: Inger Ashing Sekreterare: Oscar Svensson Emma Sterky