Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Lokal pedagogisk planering
Betyg och förmågor.
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
SVENSKA.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Psykologi Introduktion.
Svenska som andraspråk 3
Förändring i organisationer
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Svenska – skriva berättelser
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning

Läskompetens (skolverket 2013) – att förstå, använda, reflektera över och engagera sig i texter för att uppnå sina egna mål, utveckla sina kunskaper och sin potential och för att delta i samhället. Literacypraktik – olika sätt att läsa text i olika sammanhang.

Macken –Horarik(2011) Tre domäner Den vardagliga Den specialiserade Den reflekterande och kritiska

Luke och Freebodys resursmodell Kodknäckande Textdeltagande- skapa mening genom förkunskaper, kulturell förståelse, tolka bilder, göra inferenser Textanvändande- läsa och tolka texter i olika genrer i olika sociala situationer. Kritiskt granskande – förstå vem som står bakom och hur innehåll och budskap formas beroende på vem som har skrivit och vem som läser.

Liberg(2010) Textrörlighet – att närma sig en text på olika sätt från olika håll. Att gå i dialog med och engagera sig i texten En hög grad av textrörlighet är ett tecken på djupare förståelse.

Langer(2005,2011) Faser Textbaserad rörlighet- inne i texten, dra ut huvudpunkter i texten, dra slutsatser, värdera innehållet. Utåtriktad textrörlighet- inifrån och ut-associera till upplevelser eller tidigare kunskaper om ämnet. Interaktiv textrörlighet- utifrån och in – reflektera över författarroll och läsarroll eller över textens funktion.

Hur eleven lyckas med textrörlighet Graden av stöttning. Individuella förutsättningar som intresse och engagemang. Textens innehåll och abstraktionsnivå. Skillnader mellan lågpresterande och högpresterande. Skillnader i ämne Stöttande samtal gör skillnad.

Styrdokumentens textaktiviteter Berätta Återberätta Beskriva Instruera Förklara Ta ställning