Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning
Läskompetens (skolverket 2013) – att förstå, använda, reflektera över och engagera sig i texter för att uppnå sina egna mål, utveckla sina kunskaper och sin potential och för att delta i samhället. Literacypraktik – olika sätt att läsa text i olika sammanhang.
Macken –Horarik(2011) Tre domäner Den vardagliga Den specialiserade Den reflekterande och kritiska
Luke och Freebodys resursmodell Kodknäckande Textdeltagande- skapa mening genom förkunskaper, kulturell förståelse, tolka bilder, göra inferenser Textanvändande- läsa och tolka texter i olika genrer i olika sociala situationer. Kritiskt granskande – förstå vem som står bakom och hur innehåll och budskap formas beroende på vem som har skrivit och vem som läser.
Liberg(2010) Textrörlighet – att närma sig en text på olika sätt från olika håll. Att gå i dialog med och engagera sig i texten En hög grad av textrörlighet är ett tecken på djupare förståelse.
Langer(2005,2011) Faser Textbaserad rörlighet- inne i texten, dra ut huvudpunkter i texten, dra slutsatser, värdera innehållet. Utåtriktad textrörlighet- inifrån och ut-associera till upplevelser eller tidigare kunskaper om ämnet. Interaktiv textrörlighet- utifrån och in – reflektera över författarroll och läsarroll eller över textens funktion.
Hur eleven lyckas med textrörlighet Graden av stöttning. Individuella förutsättningar som intresse och engagemang. Textens innehåll och abstraktionsnivå. Skillnader mellan lågpresterande och högpresterande. Skillnader i ämne Stöttande samtal gör skillnad.
Styrdokumentens textaktiviteter Berätta Återberätta Beskriva Instruera Förklara Ta ställning