SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Miljonprogram 2.0 med tillgängliga bostäder? Professor, leg. arbetsterapeut Susanne Iwarsson.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Föräldraenkäten 2015 Förskola Jonasbo. 9/24/2016 Vet ejI hög grad I tillräckligt hög grad I inte tillräckligt hög grad I låg gradMedelSvar ditt barn får.
9/24/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Norrebo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Norrebo 1.Bullerbyn13 (16%) 2.Junibacken18 (22%) 3.Madicken8.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
En hållbar organisation
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Varför läser ni religionskunskap?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Kunskapshuset
Föräldraenkät 2017 Förskola
Föräldraenkäten 2015 Förskola Åkerbo
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Föräldraenkäten 2015 Förskola Billinge
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Föräldraenkäten 2015 Förskola Bergabo
Föräldraenkäten 2015 Förskola Gyabo
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Granska läromedel.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Föräldraenkäten 2015 Förskola Toftabo
Etik- planering.
Skogsgläntan (n=31).
Jörgen Lundälv, docent Institutionen för socialt arbete
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Föräldraenkäten 2015 Förskola Mariebo
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Du kommer att träffa människor under din livstid
Vård och omsorgsutbildning
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Bodens ungdomsmottagning
Bästa fack till lägsta avgift
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Systematiskt kvalitetsarbete
Funktionsrätt Sörmland
Övergripande struktur för
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!

SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande över sitt liv utan begränsningar av kön 10. Mångfald- Olikheter är något positivt som berikar förskolan, oavsett barnens bakgrund ( dubbel utsatthet ex funktionsnedsättning o annan etnisk bakgrund) Skapa interkulturella möten! 11. Demokrati- Förmedla och förankra de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som samhället vilar på!

Läroplan, lagar och konventioner- vad säger dessa om social miljö? Läroplan för förskolan: Förskolan ska stimulera barnen att ta initiativ som utvecklar deras sociala o kommunikativa kompetens. Delaktighet i lek, socialt samspel, demokratiskt klimat, delaktighet. Allmänna råd för förskolan (kap2) Miljön behöver ses över, anpassas över tid eftersom behoven skiftar och miljön påverkar relationerna, miljön kan främja men också hindra lek o lärande Skollag: Plan mot kränkande behandling, alla människors lika värde, jämställdhet, solidaritet mellan människor, främja allsidiga kontakter och social gemenskap, en god grund för aktivt deltagande i samhällslivet. Diskrimineringslagen: Vilka aktiviteter i Likabehandlingsplanen? FN:s konvention om barns rättigheter: artiklarna 3,6,2,12

NORMER OCH VÄRDERINGAR! Vår barnsyn och människosyn visar sig i vårt förhållningssätt mot barnen, vårdnadshavarna och mellan kollegor på förskolan För att skapa ett gott socialt klimat på förskolan behövs ett förhållningssätt som gör att vi ser möjligheter istället för svårigheter och styrkor istället för brister. Salutogent förhållningssätt! Vi behöver också förstå att vi pedagoger endast kan förändra vårt eget förhållningssätt, bemötande och vår verksamhet, inte förändra barnen Har vi en förskola med aktiviteter och innehåll som passar alla barn? Eller försöker vi göra om barnen så de passar in i förskolan med de olika aktiviteter vi erbjuder?? Eller passar de allra flesta in men inte några? Reflektera! Ett bra sätt är att filma, se utifrån!

SOCIAL TILLGÄNGLIGHET Tillgängliga aktiviteter Kan alla barn på vår förskola delta i alla förekommande aktiviteter? Vilka färdigheter behövs för att kunna delta? innebär den mycket verbal kommunikation ? Många regler? Mycket väntan /koncentration? Behövs stor yta? Rollbyten? Många lekmaterial? Hur är ex Samlingar planerad? Måltiderna? Materialet? HUR tillgänglig är den fria leken, fria stunder? Hur stödjer vi barn i lek o samspel?

SOCIAL TILLGÄNGLIGHET Tillgängliga mötesplatser, arenor Vet alla barn vad rummen kan användas till och hur de kan göra för att leka/sysselsätta sig där? Når alla barn lekmaterialet? Om inte hur kan de be om det? Är alla barnen trygga med att vistas på alla platser utomhus/inomhus? Deltar alla barn i alla rum på förskolan? Hallen/tamburen? Hur möter vi barnen och leder in dem i verksamheten ? Hur ser lekrummet ut? Många barn i behov av särskilt stöd uppfattar mycket stimuli av kamrater och material på en liten yta som rörigt och svårt kan ha att hitta sin roll?

SOCIAL MILJÖ Tillgängliga ramar och regler för hur det ska fungera i gruppen. Vilka ramar och regler finns på förskolan? Styr pedagogerna ex vila/aktivitet, rutiner och ramar? På vilket sätt finns barnens åsikter och ”bästa” med i denna planering? Blir alla barn ”valda” i lek? Vilka regler har vi om detta? Är alla barn engagerade i lek? Finns det lekar som alla kan? Hur skapar pedagogerna lek?

Är rättvisa att det är lika regler för alla? Vad innebär det att vi ska utjämna skillnader?

SOCIAL MILJÖ Hur kommuniceras innehållet i det som ska göras? Förstår alla barn det som kommuniceras? Finns alternativ kommunikation? Tecken som stöd? Finns det bildstöd som ex ”aktivitetsbilder”/ schema över dagen? Ritprat? Hur vet vi att alla förstår? Har vi mycket stöd som vi inte omvandlat till strategier? Dvs alla, pedagoger och barn, vet hur de ska användas för att bli stödjande. Kan alla barn uttrycka till kamrater och pedagoger vad de önskar, vill berätta? På vilket sätt kan de göra det? Hur svarar vi barnen?

SOCIAL MILJÖ Hur skapar vi nyfikenhet och skapar tillfällen mellan barnen för att förstå andras perspektiv? Ritberätta? Dockteater? Forumteater? Tillfällen med insekter o djur? Hur pratar vi med barn om att lösa konflikter?