Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Advertisements

Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kyrkskolans fritidshem
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Apptips med koppling till läroplanerna
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
verksamhetsförklaring
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Ta ställning och handla!
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kyrkskolans fritidshem
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Skola F-3 Intraprenad 20 anställda 130 barn.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Välkomna ! Välkomna.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Fritidshem på Knappekulla
Introduktionsförskola i Rinkeby
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LPP – rörelse Lekar och spel
Friluftsliv Lite inspiration...
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Verksamhetsbeskrivning
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Grundlärarutbildningarna
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6

Fritidshemmet, syfte Stimulerar elevernas utveckling och lärande Erbjuder eleverna en meningsfull fritid Ett komplement till förskoleklass och skola Ett lärande som är situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat. Lärandet utgår från elevernas behov, intressen och initiativ. Demokratiska principer, arbetssätt och processer gör att eleverna får vara delaktiga i verksamheten. (SKOLFS 2016:38)

Centralt Innehåll

Språk och kommunikation (SKOLFS 2016:38) -Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar åsikter och argument inom olika områden t.ex. etiska frågor och vardagliga händelser. -Samtala om olika typer av texter. -Digitala verktyg och medier för kommunikation. -Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.

Språk och kommunikation Ord och begrepp som utrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra. (SKOLFS 2016:38)

Skapande och estetiska uttrycksformer (SKOLFS 2016:38) Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, t.ex. lek, bild, musik, dans och drama. Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig. Tolka och samtala om olika estetiska uttryck. Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.

Natur och samhälle Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, tex. genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, tex, med ord och bilder. Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem. Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker. Normer och regler i elevernas vardag, tex, i lekar, spel och varför regler kan behövas. (SKOLFS 2016:38)

Natur och Samhälle (SKOLFS 2016:38) Etnicitet, könsroller, kroppsideal och konsumtion samt kritisk granskning av hur dessa företeelser framställs i medier i populärkultur. Demokratiska värderingar och principer, i sammanhang som är bekanta för eleverna. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt. Hur vi talar till och bemöter varandra med respekt och tolerans. Barnets rättigheter i enlighet med konventionens om barnens rättighet (barnkonventionen). Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

Natur och samhälle Närsamhällets och föreningslivets utbud av aktiviteter och platser för kultur, fritid och rekreation. Orienteras sig i närmiljön och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt. (SKOLFS 2016:38)

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse (SKOLFS 2016:38) Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag. Idrotter och andra fysiska aktiviteter, inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder. Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser. Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer. Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse (FSKFS 2016:38) Livsstilens betydelse för hälsan, tex. för hur kost, sömn och balansen mellan fysisk aktivitet och vila påverkar de psykiska och fysiska välbefinnandet.

För ett gott samarbete mellan fritidshemmet och hemmet Ta kontakt med en vuxen när du lämnar och hämtar ditt barn. Viktigt att meddela om annan person hämtar ditt barn. Meddela er vid sjukdom, ledigheter, schemaändringar. En öppen kommunikation åt båda håll, ta kontakt med pedagogerna när behov uppstår för att lösa ev. problem och missuppfattningar. Tala väl om fritids och skola för att öka elevernas välbefinnande och mående i skolans miljö. Fritidshemmet är till för de elever som har förvärvsarbetande och studerande föräldrar.

För ett gott samarbete mellan fritidshemmet och hemmet Håll koll på anslagstavlan där vi sätter upp anslag om veckans händelser. Kläder efter väder. Många barn delar plats i vår hall, hjälp ditt barn att hålla i ordning på sin plats. ”Namnade kläder och skor hittar hem igen” I slutet på varje termin skänker vi alla kvarglömda kläder och skor till behövande. Vill ni komma i kontakt med ert barn under fritidstiden ring respektive avdelning. Vi har ett mobilfritt fritids pga. Stöldrisk, barnens mobiler förvaras i låst utrymme.

Vi pedagoger ser fram emot ett gott samarbete där ert barn ska trivas och utvecklas på bästa sätt. ( Sammanställt av Marita Jansson & Pia Kruusval ht 2016)