Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun 2012-2013 Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen till Edboskolan
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Förskoleklassen på Södermalms skola
Parförhållande eller What’s in it for me?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Vad är Allmänna arvsfonden? Fristående förmögenhetsmassa Kammarkollegiet avvecklar dödsbon och förvaltar förmögenheten Arvsfondsdelegationen beslutar om.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
En arena för lek och kompisskap
Datorn som skrivredskap på förskolan
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal

Arvsfonden – stöder samhällsutveckling! För att få stöd skall projekten vara: Nyskapande Utvecklande Utanför ordinarie verksamhet Förhoppningen är att projekten blir ordinarie verksamhet Verksamheter som en gång började som Arvsfondsprojekt : Barnbidraget Färdtjänst BRIS Personlig Assistans Cirkus Cirkör Friends Lugna Gatan Sjukhusclowner…. Och KRUMSPRÅNG i Åre !

Ett samarbete mellan Studieförbundet Vuxenskolan Åre Åre kommun Kulturföreningen Nysnö & Fria kulturskapare

MODIGA BARN ÄR EN DEL AV En långsiktig satsning i Åre kommun som syftar till att öka livskvaliteten för alla boende i kommunen, bl a genom mer kultur och skapande inom kommunal verksamhet.

Mål för modiga barn: Att utöka barnens kulturskapande på förskolor och skolor i kommunen Projektet avser ge förskole- och skolpersonal en kompetens som inte återfinns i de ordinarie utbildningsprogrammen för lärare, och inte heller ingår i de individuella kompetenshöjande insatser som förväntas från arbetsgivaren.

KanModiga Barn vara ett verktyg att jobba med läroplanen…?

Några av Målen i Förskolans Läroplan: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den, utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer, utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter. I det egna skapandet uttrycker man sig utan att det man gör bli värderat.

”Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart” Läroplanen: Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet Eleverna ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna skall tillägna sig Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans läroplan Modiga Barn: Kulturaktiviteter som bygger på eget skapande men i grupp Om man vill bygga ett samhälle där människor upplever sig delaktiga och har inflytande, så måste det grundläggas i tidig ålder. Sedan urminnes tider har våra ursprungliga konstnärliga uttryck såsom musik, dans, berättelser och bild bidragit till att forma grupper och samhällen. Att skapa i grupp ger ett sammanhang och är ett sätt att grundlägga delaktighet och demokrati. Det är en betydelsefull pusselbit i människors välmående.

Modiga Barn – vad menar vi? Mod att delta Mod att ta plats Mod att uttrycka Lokes syn på vad mod är… klass 3 Järpen

Projektet avser inte att personalen skall uppträda för barnen eller få dem att kopiera de vuxnas musik eller danssteg - de får lära sig att hålla i ramverket i vilket barnen själva skapar danssteg, musik, historier etc. Det är kulturpedagogernas uppgift att lära ut det

Projektet anlitar artister/kulturskapare som handleder personal och barn i deras vardagliga miljö. Aktiviteter kommer vara Berättande Musiklek Instrumentbygge Dansimprovisation Cirkus Teater Modellen bygger på ca 5 tillfällen tillsammans med barn, utöver en prova-på-dag, en inledande och uppföljningsträff med personal. Handledning sker i barnens vardagliga miljö. Personalen lär sig att hålla i ramverket medan barnen själva styr över innehållet. Genom att handledningen till största del sker tillsammans med barnen, så lär sig alla hur det går till och blir trygga med formen, innan kulturskaparna/pedagogerna lämnar gruppen.

Inspirationsdag för pedagogisk personal som jobbar med barn 1-9 år 29 och 30 mars i Järpen Med projektpresentation föredrag med Ulf Jederlund och Lena Sjöberg Prova-på-workshops i de uttryck projektet kommer tillhandahålla och lära ut. Berättande Musiklek Instrumentbygge Dansimprovisation Cirkus Teater Alla får delta i 2 w/s. Inbjudan och anmälningsförfarande finns hos förskolechefer och rektorer.

Projektledning Styrgruppen består av: SV Peter Jansson Nysnö/ Daniel Oja Förskolan/Krumsprång Lena Sjöberg Skolan Helene Ottergård Kultur och Fritid Berit Lindh projektledare Clara Kempff