Tema rörelse - Polhem, ämnesintegrerat med koppling till LGR11 höstterminen 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
En förskola att förundras i!
A day as the opposite sex
Att teckna är stort Följ skolans bloggar
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Cykeln.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Att skriva sig till läsning
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Vad är teknik?.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Summering av brainstorm 2
Välkomna 28/
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Eller formativt lärande…
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
En PowerPoint om PowerPoint
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Turismens historia kapitel 2.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Föreläsning Sandvika
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
INLEDNING.
HEJ!.
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Rörelse och konstruktion
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Elev loggbok.
"De mäktiga fem" eller "De enkla maskinerna"
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
De enkla maskinerna.
Mekanik och elektronik. Mekanik Christopher Polhem ”Svenska mekanikens fader” Christopher Polhem ”Svenska mekanikens fader” Isac Newton Newtons lagar.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Lära för livet!.
Djuren möter ungdomskulturen
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Mekanikens grundprinciper – de enkla maskinerna
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Djuren möter ungdomskulturen
Argumenterande text.
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
LOKOMOTIVET!!!.
Den här presentationen innehåller:
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Tema rörelse - Polhem, ämnesintegrerat med koppling till LGR11 höstterminen 2011

Gullbrandstorpsskolan - årskurs F-9 Gullbrandstorpsskolan, Gullbrandstorp, Halmstad

Innehåll  Bakgrund tema rörelse  Presentation av Michael H Lindgren  Årskurs F -3  Årskurs 4 -5  Årskurs 6 - 9

 Uppstart på detta tema började på vår studiedag i augusti.  Alla pedagoger på Frösakulls - och Gullbrandstorpsskolan samlades och fick ytterligare information om Smil(e), en kort föreläsning om Christopher Polhem samt att temat skulle vara rörelse. Syftet var också för pedagogerna att arbeta ämnesintegrerat, med fokus på teknik och koppling till LGR11( uppdelningen var årskurs F-3, 4-5 samt 6 -9 för Gullbrandstorpsskolan).  Pedagogerna delades in i grupper varpå de fick sitta tillsammans och diskutera målet med temadagarna.  I vårt kalendarium för hösten 2011 lades in sex stycken tider för grupperna att mötas. Under dessa möten planerades temadagarna.  Vecka 47 blev bestämt för temadagarna (tre dagar).  Önskemål togs även in från eleverna själva och i årskurs 6 – 9 ville de göra fordon.

”Michael H. Lindgren, f. 1953, är civilingenjör i maskinkonstruktion och filosofie doktor i teknik och social förändring. Han har varit verksam som museiintendent med utställningar och föremål som specialitet, universitetslektor i teknik- och innovationshistoria, tekniklärarutbildare, gymnasielärare, projektledare för science centers och är en uppskattad föreläsare om människan, naturen och tekniken i de långa historiska perspektiven.” (texten är kopierad från

”Detta är berättelsen om invandrarsonen som föddes under enkla förhållanden på Gotland, blev föräldralös, uppmärksammades av två kungar och levde resten av sitt liv som en förmögen man. Endast genom hans brinnande intresse och unika förståelse för teknik blev denna resa genom samhällsklasserna möjlig. Många menade dessutom att han var den främste mekanikern, uppfinnaren och byggherren i riket.” (texten är kopierad från

 Olika uppfinningar  Polhems historia  Konstruktion och byggande av rörelsebana  Tekniklego

Eleverna skrev ner historien om Polhem

Eleverna har tillverkat vars sin rörelse bana

o Polhems historia o Mekanikens mäktiga fem (d.v.s. Kilen, Lutande planet, Hävstången, Hjulet och Skruven)

Material; 50 glasspinnar, 20 gummiband och lim. Arbetsgång; Ritning, konstruera katapulten, namnge samt måla och pynta den

Skriv ner en instruktion till hur man laddar en musfälla

 Frågor om katapultbyggandet togs upp  Bedömning av elevernas lärande

 Tittade på Evas funkarprogram om hur en elmotor fungerade samt Åsa Nisse som uppfinnare  Byggde fordon  Tog isär tekniska prylar som t.ex. elvisp, dator, Tv, stereo, strykjärn och Powerpoint gjordes  Föreläsning om Polhem, där Polhemslåsets funktion undersöktes.  Processen av byggandet samt utvärdering av fordonskonstruktionen och grupparbetet, bedömdes av pedagogerna

Vilket ska jag välja remmar eller växellåda? Ska den gå snabbt eller vill jag att den ska dra mycket last?

Stora eller små hjul?

Nu börjar det likna ett fordon…

Snart dags att tävla, må bästa fordon vinna!

o Uppfinnare? o När uppfanns den? o Var? o Varför uppfanns den? o Funktion? o Användbar till? o Betydelse då och nu?

Efter tre intensiva dagar var det dags att packa ihop alla lånade verktyg och köra dem till Komtek

 Vad har du lärt dig under Smil(e)-projektet?  Tycker ni stationen med fordon ökar lusten till teknik?  Vilka ämnen har ni arbetat med under dessa tre dagar?  Vad var bra med dessa dagar?  Om vi gör om projektet, skriv ner tre tips som vi kan ta med oss.  Är det något speciellt ni kommer minnas efter dessa dagarna?

 ”…jag har lärt mig mer om konstruktion. Hur man ska lyckas få en bil att vara både stark och snabb. Jag har lärt mig mer om Polhem och hur han tänkte och gjorde...”  ”…vi har arbetet med teknik, fysik, matte, SO, svenska, slöjd och bild…”  ”…det var kul att bygga bilen, samarbeta vilket ledde till att man lärde känna varandra bättre. Intresset för teknik ökade…”  ”…lite mer tid till dokumentationen kunde varit bra…”  ”…roligt projekt…”

 Vad har varit bra med dessa dagar?  Vad ska vi tänka på till framtida projekt?  På vilket sätt har dessa dagar lett till en bättre måluppfyllelse för målen med Smil(e)?  Vad tar jag med mig från dessa tre dagar?

 ”…att få se eleverna i andra situationer, tid till kreativitet, arbeta praktiskt, bra med åldersblandade grupper…”  ”…tiden – stressigt med vissa delar, elevernas dokumentation behöver längre tid, alldeles för lång planeringsfas…”  ”…ämnesövergripande, teknik F-9-perspektiv, sammanhängande tid, samarbete…”  ”…glada barn och lärare, mycket inlärning, energikrävande, nya vänner och idéer…”

 Nytt projekt våren 2012 ”Starta företag med inriktning teknik”

Tack för denna gången och för fantastiska temadagar, Hälsningar /Projektledaren Cecilia Persson