TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Finansiärer Länsstyrelsen i Södermanland Landstinget Sörmland Kulturrådet Landstinget Stockholm Östsam Integration inom kultursektorn under 11 år. Projektägare.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Integration, Direktionsmötet den 17 mars 2016 Ny prognos från Migrationsverket Sverige tillsammans-konferenser Aktuellt i projektet (tre processer) EU-projekt.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.
Trädgårdens Äldrecentra
Fossilbränslefritt Kronoberg
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Informationsmöte VA till Varola
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Målsättning med SABOs Kombohus
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Extra RF-stämma och SISU-stämma Lördagen den 12 november kl 16.00
En plattform för samhällsekonomisk analys
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Utredningen om kommunal planering, del 2
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Fosforkampanj inom Greppa Näringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Stimulerande butiksmiljö
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
Jonas Eliasson, KTH/CTS Martin Aronsson, SICS
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
En välinformerad patient är en trygg patient
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
”Det är ointressant för resenären eller transportköparen
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
LOKOMOTIVET!!!.
Cancerdiagnoser med en elakartad cancer i Sverige
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Samrådsmöte Vägplan E6 Södra infarten
STUDIECIRKLAR SOM METOD FÖR FÖRBÄTTRAD PALLIATIV VÅRD
Nya hastighetsgränser
BK Heid F05 Föräldramöte
Planering av snabba tågförbindelser
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Utredningen om ekologisk kompensation
Fosforkampanj inom Greppa Näringen
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Indikatorer för process uppföljning Oktober-December 2018
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
Arbetsmiljöläget 1989.
Föräldramöte Redbergslid F
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
SoL övningskompendie Tema: Passning
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Projektledare Ann-Sofi Medin
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Indikatorer för process uppföljning mars 2019
Samordningsmöte Tågplan / Solna Strand
Samordningswebbinarier om Skapande skola
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde

2 Västra stambanan är överbelastad Västra stambanan är en av Sveriges viktigaste och hårdast belastade järnvägar. Sträckan Göteborg – Skövde är ett viktigt pendelstråk i Västra Götaland. Den omfattande trafiken medför under högtrafik, morgon och sen eftermiddag, alltför ofta driftstörningar med förseningar som följd. Problemen är störst på sträckorna närmast Göteborg där det finns omfattande pendeltågstrafik, men återverkningar uppstår längs hela linjen till Stockholm. Många åtgärder vidtas nu för att förbättra Västra stambanans kapacitet och robusthet.

3 Projekt i planerings- och byggskede på Västra stambanan i Västra Götaland Punktinsatser för effektivare tågtrafik är en serie åtgärder för att i närtid öka Västra stambanans kapacitet. Kontaktledningsbyte, Moholm – Falköping. Spårbyten på fyra etapper. Renovering av Skövde resecentrum, ”Tuben”.

4 Punktinsatser för effektivare tågtrafik Punktinsatser för effektivare tågtrafik är en serie åtgärder som syftar till öka Västra stambanans kapacitet i närtid. Förbigångsspår Algutsgården är färdigställt och i trafik sedan december Fem punktinsatser är för närvarande i bygg- eller planeringsskede. Tre förbigångsspår - i Stenkullen, Falköping, och Remmenedal, samt Vändspår Alingsås och Ny plattform Herrljunga.

5 Ny rubbe Förbigångsspår Algutsgården Klart december 2015 Algutsgården Förbigångsspår Stenkullen Klart december 2016 Stenkullen Förbigångsspår Falköping Planerat byggande Falköping Förbigångsspår Remmenedal Planerat byggande Remmenedal

6 Förbigångsspår Algutsgården o Stenkullen Algutsgården Två förbigångsspår vid Algutsgården i Vårgårda kommun. Genomfördes med tågtrafiköppning i december Stenkullen Två förbigångsspår öster om Stenkullens station i Lerums kommun. Genomförs 2015 med tågtrafiköppning i december Byggs för att långsamma godståg ska kunna bli omkörda av snabbare persontåg, vilket ökar banans kapacitet

7 Förbigångsspår Falköping Ett förbigångsspår i vardera riktningen utanför huvudspår på en begränsad sträcka inom Falköpings kommun. Arbete med järnvägsplan pågår 2015 och Under 2017 görs planprövning och upphandling sker för planerad bygge under 2018 – 2019.

8 Förbigångsspår Remmenedal Ett förbigångsspår i vardera riktningen på en begränsad sträcka i Herrljungaområdet. Placeringen styrs av behovet att få så jämnt tidsavstånd som möjligt mellan förbigångsmöjligheterna på huvudspåren. Förbigångsspåren ska helst placeras på platå med lutning åt båda håll för att underlätta för godståg att starta. Arbete med järnvägsplan pågår under hösten 2016 och hela Under 2018 görs planprövning och senare upphandling för planerad bygge 2019 – 2021.

9 Ny rubbe Vändspår Alingsås Planerat byggande Alingsås Ny plattform Herrljunga Byggande hösten 2016 – sommaren 2017 Herrljunga

10 Vändspår Alingsås Vändspår planeras vid Alingsås station för att pendeltåg ska kunna vända utan att störa annan tågtrafik. I november 2015 ställdes järnvägsplanen ut för granskning. Planprövning och upphandling under Detaljprojektering och planerat byggande 2017 – Ny plattform Herrljunga Idag måste tåg från Älvsborgsbanan och Kinnekullebanan passera båda Västra stambanans huvudspår för att nå plattform där passagerare kan stiga av och på tåget. En ny plattform ska byggas norr om huvudspåren för att minska antalet korsande tåg Upphandling av entreprenör i början av Bygge beräknas ske från hösten 2016 till sommaren 2017.