Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Familjecentraler Uppsala län
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lönebildning Vård & bildning
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Årshjul scoutkåren xxx
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!

Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen avskaffades Varje huvudman, rektor och förskolechef får ansvar för att systematiskt planera, följa upp och analysera resultaten i förhållande till mål, krav och riktlinjer. Viktigt att det på enhetsnivå bedrivs tillsammans med medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare.

Systematiskt Kvalitetsarbete……. Kvalité i skolan Verksamhetens förmåga att arbeta utifrån läroplan, kursplan, lagar och förordningar Systematiskt arbete Att ständigt följa upp och utvärdera insatserna – Kontinuerligt! För att bedöma kvalité i verksamheten krävs systematiska processer för att ständigt förbättra och förnya! Nä Löfte & Ramverk

Syftet med det systematiska kvalitetsarbete inom utbildningsområdet, är att: löpande identifiera vilka förutsättningar som är nödvändiga för arbetet mot de nationella målen utveckla arbetsprocesser bedöma resultat och måluppfyllelse vidta lämpliga åtgärder

Verksamhet Externt Internt Mer överlappning desto bättre kvalité! Men hur bedömer vi resultatet av vårt arbete? Och hur kan verksamheten utvecklas så att den blir ännu bättre på att stödja alla barns och elevers lärande?

Processen är cyklist och rymmer faserna Vart är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det? Vägen till framgån g

Begrepp Måluppfyllels e Förutsättninga r Reflektion & Analys Läges- bedömning Var är vi?

För att veta vart vi ska måste vi veta vart vi är Begrepp – säkerställa att vi menar samma sak Hur ser verksamhetens måluppfyllelse ut i relation till målen? Verksamhetens förutsättningar? Påverkbara eller ej? Reflektion – analys av måluppfyllelse och de förutsättningar som finns för att uppnå målen för verksamheten Titta tillbaka på vad vi gjort tidigare för att få kunskap, analys och reflektion En noggrann analys gör det möjligt att få syn på vad som är mest viktigt att förbättra Titta på strukturer, rutiner, organisation, bemanning, kompetens m.m.

Vart ska vi? Få en förståelse och en gemensam tolkning av uppdraget för verksamheten Gemensam målbild Sätta mål som är verkliga att förverkliga inom bestämda tider och som kan följas upp – utvärderas Steg för steg slå fast att vi är på rätt väg

Hur gör vi? Göra en ordentlig planering och sedan en strategi för att genomföra planeringen Formulera HUR insatserna skall följas upp – utvärderas och NÄR

Hur blev det? Vad har vi åstadkommit? Vad har vi uppnått för resultat? Vad har givit resultat? Vad har hänt som vi inte förutsåg? Vad beror det på? Eller har inte fungerat?

Hur blev det? Hela processen från… Lägesbedömning – målbilden- planeringen-beslutande handlingar- genomförandet av vårt arbete - uppnådda resultat Diskuteras och analyseras Hur skall vi tillämpa våra lärdomar? Vad har vi lärt oss? Vad har vi uppnått? Vad av det vi uppnått har vi har uppnått vill vi permanenta eller fortsätta utveckla?

Period 1 UF-dagar 10-15/8 Vittradagen/UF 16/9 Period 4 Period 5 Period 6 Period 3 Period 2 UF19/9 UF 31/10+1/11 UF 9/1 Julavslut 22/12 Termins- start 10/1 Sportlov UF (vid sportlovet). UF (vid påsklovet) Påsklov UF-dagar 14-15/6 Oktober December Januari Betyg Februari Mars April Juni Formella resultat år 3, 5, 9 Betyg, meritvärde Augusti September November Maj Årshjul - Kvalité

Oktober PEDAGOG – ELEV/BARN ALLA SKA MED PÅ TÅGET! Oktober ENHETEN Oktober Ledning Oktober ARBETSLAGET

Eget Arbete VP/HP Kvalitetshjulet Uppföljning, utvärdering, analys och revidering

Olika metoder som stödjer ett systematiskt kvalitetsarbete…… Vart är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det? Begrep p Måluppf yllelse Förutsätt ning ar Reflekti on & Analys Läges- bedömni ng