SET Social Emotionell Träning Birgitta Kimber
SET Social Emotionell Träning Varför SET i skolan ? Förebygga psykisk ohälsa Värdegrundsarbete Inlärning Förebygga mobbning Jämlikhet
SET Social Emotionell Träning Skyddsfaktorer God social kapacitet Impulskontroll Kunna hantera konflikter Kunna lösa problem Optimism och framtidstro
SET Social Emotionell Träning Skyddsfaktorer Upplever förändringar som något positivt Tycker att det som händer beror på egna handlingar Kan hantera starka känslor Realistisk uppfattning om egna styrkor och svagheter
SET Social Emotionell Träning KASAM Känsla av sammanhang Begriplighet Hanterbarhet Meningsfullhet
SET Social Emotionell Träning Skyddsfaktorer Inre kontroll Positivt självförtroende Copingförmåga Diverse skyddsfaktorer hos familjen Skyddsfaktorer i omgivningen och på fritiden
Förebyggande arbete i skolan Individen – universella, selektiva (15%), indikerade(5%) Gruppen – universella, selektiva, indikerade Familjen - universella, selektiva, indikerade
Förebyggande arbete i skolan Allt förebyggande arbete handlar om att gå från risk- till skyddsfaktor, dvs. att stärka de skyddande faktorerna på olika nivåer. Evidensbaserade program
SET Hantera sina känslor Att veta varför man känner på ett visst sätt och hur man ska handskas med sin ångest, oro, rädsla och sorg. Det innefattar också att kontrollera sina känslor. Social och emotionell kompetens kan delas in i fem olika delområden. Empati Att förstå och respektera hur andra känner sig och att uppskatta att människor känner olika. Motivation Att kunna rikta sina känslor mot ett visst mål, att arbeta långsiktigt och stå ut med att utdelningen kommer först senare. Självkännedom Att vara observant på sina känslor och veta vad man känner här och nu. Hantera förhållanden Social kompetens och att kunna hantera andras känslor.
SET Social Emotionell Träning Effektiva program: Strukturerade och med stigande svårighetsgrad Innehåller de fem delmomenten som ingår i SET Regelbundenheten 1-2 ggr/vecka Föräldraengagemang Tydlig teoretisk bas
SET Social Emotionell Träning Implementering Engagerad skolledning Skolklimatet, klassrumsklimat Pedagogens inställning till lärande Pedagogens förhållningssätt och föredöme
SET Social Emotionell Träning Implementering Kunskap om de teorier som ligger till grund för programmet ”Trohet” till programmet
SET Social Emotionell Träning Metod Presentation: ange vilket moment som skall övas samt kommentera nyttan av det Vara modell: läraren visar Praktisera: öva i klassrummet och utanför klassrummet
SET Social Emotionell Träning Metod Belöning: läraren berömmer och förstärker då eleverna visar att de lär sig vissa moment Lyssna aktivt
SET Teman, exempel Problemlösning, konflikthantering Hantera starka känslor Tolka bilder och berättelser samt att läsa av människor och situationer Stå emot grupptryck Kommunikation Stresshantering
SET Social Emotionell Träning vvv.lösningar.se v – vilka är inblandade och vad känner de? v – vilket är problemet? v – vilket är målet? lösningar – hitta så många du kan s – se konsekvenserna e – en lösning väljs (Utvärdera och lär)
Förstärkning av positiva beteenden Förebygga negativa beteenden Hantera negativa beteenden Problemlösningsstrategier Rikligt! Sparsamt! Förhållningssätt
Förhållningssätt och ledarskap i klassrummet Regler konsekvenser Struktur Tydliga instruktioner Uppmärksamma - Ignorera Positiv tid tillsammans; beröm,belöning, positiv förstärkning
Man vill bli älskad i brist därpå beundrad i brist därpå fruktad i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till vilket pris som helst. Hjalmar Söderberg
Förhållningssätt som stödjer SET Att se varje elev Personliga kommentarer Hembrev, veckobrev Ta i hand Presentationer, kamera,dekal, kontaktannons (SET övningar) Uppmuntran och förstärkning Positiv tid tillsammans Ta dem på bar gärning när de gör rätt Beröm, var konkret, beröm klassen Tacka
Förhållningssätt/ledarskap Det du tror om mig Sådan du är mot mig Hur du ser på mig Vad du gör mot mig Hur du lyssnar på mig Sådan blir jag! (från ett klotterplank på en svensk grundskola)