SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ledarskap i klassrummet
Generella insatser i skolåldern
Lösningsinriktad Pedagogik.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Om risk- och skyddsfaktorer
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Livskunskap för de allra yngsta
Mental träning Mål & Motivation
Bedömningsinstrument
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Kommunikation och samspel
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Respekten för människan
Föräldrakraft.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
SET= Socio Emotionell Träning
Tord Hallberg 51 år, gift och bor på landet – (trodde att jag skulle ge mina barn en bra miljö). Pappa åt två tonåringar 20 och 15 år gamla, den en tränar.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Kunskapsbaserat förebyggande arbete.
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
KONFLIKTER.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hur du hittar elevernas styrkor
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Kommunikationsprocesser
Dagordning Presentation Förskoleklass Grupputveckling/Ledarskap
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber

SET Social Emotionell Träning Varför SET i skolan ?  Förebygga psykisk ohälsa  Värdegrundsarbete  Inlärning  Förebygga mobbning  Jämlikhet

SET Social Emotionell Träning Skyddsfaktorer  God social kapacitet  Impulskontroll  Kunna hantera konflikter  Kunna lösa problem  Optimism och framtidstro

SET Social Emotionell Träning Skyddsfaktorer  Upplever förändringar som något positivt  Tycker att det som händer beror på egna handlingar  Kan hantera starka känslor  Realistisk uppfattning om egna styrkor och svagheter

SET Social Emotionell Träning KASAM Känsla av sammanhang  Begriplighet  Hanterbarhet  Meningsfullhet

SET Social Emotionell Träning Skyddsfaktorer  Inre kontroll  Positivt självförtroende  Copingförmåga  Diverse skyddsfaktorer hos familjen  Skyddsfaktorer i omgivningen och på fritiden

Förebyggande arbete i skolan Individen – universella, selektiva (15%), indikerade(5%) Gruppen – universella, selektiva, indikerade Familjen - universella, selektiva, indikerade

Förebyggande arbete i skolan Allt förebyggande arbete handlar om att gå från risk- till skyddsfaktor, dvs. att stärka de skyddande faktorerna på olika nivåer. Evidensbaserade program

SET Hantera sina känslor Att veta varför man känner på ett visst sätt och hur man ska handskas med sin ångest, oro, rädsla och sorg. Det innefattar också att kontrollera sina känslor. Social och emotionell kompetens kan delas in i fem olika delområden. Empati Att förstå och respektera hur andra känner sig och att uppskatta att människor känner olika. Motivation Att kunna rikta sina känslor mot ett visst mål, att arbeta långsiktigt och stå ut med att utdelningen kommer först senare. Självkännedom Att vara observant på sina känslor och veta vad man känner här och nu. Hantera förhållanden Social kompetens och att kunna hantera andras känslor.

SET Social Emotionell Träning Effektiva program:  Strukturerade och med stigande svårighetsgrad  Innehåller de fem delmomenten som ingår i SET  Regelbundenheten 1-2 ggr/vecka  Föräldraengagemang  Tydlig teoretisk bas

SET Social Emotionell Träning Implementering  Engagerad skolledning  Skolklimatet, klassrumsklimat  Pedagogens inställning till lärande  Pedagogens förhållningssätt och föredöme

SET Social Emotionell Träning Implementering  Kunskap om de teorier som ligger till grund för programmet  ”Trohet” till programmet

SET Social Emotionell Träning Metod  Presentation: ange vilket moment som skall övas samt kommentera nyttan av det  Vara modell: läraren visar  Praktisera: öva i klassrummet och utanför klassrummet

SET Social Emotionell Träning Metod  Belöning: läraren berömmer och förstärker då eleverna visar att de lär sig vissa moment  Lyssna aktivt

SET Teman, exempel  Problemlösning, konflikthantering  Hantera starka känslor  Tolka bilder och berättelser samt att läsa av människor och situationer  Stå emot grupptryck  Kommunikation  Stresshantering

SET Social Emotionell Träning vvv.lösningar.se v – vilka är inblandade och vad känner de? v – vilket är problemet? v – vilket är målet? lösningar – hitta så många du kan s – se konsekvenserna e – en lösning väljs (Utvärdera och lär)

Förstärkning av positiva beteenden Förebygga negativa beteenden Hantera negativa beteenden Problemlösningsstrategier Rikligt! Sparsamt! Förhållningssätt

Förhållningssätt och ledarskap i klassrummet Regler konsekvenser Struktur Tydliga instruktioner Uppmärksamma - Ignorera Positiv tid tillsammans; beröm,belöning, positiv förstärkning

Man vill bli älskad i brist därpå beundrad i brist därpå fruktad i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till vilket pris som helst. Hjalmar Söderberg

Förhållningssätt som stödjer SET Att se varje elev Personliga kommentarer Hembrev, veckobrev Ta i hand Presentationer, kamera,dekal, kontaktannons (SET övningar) Uppmuntran och förstärkning Positiv tid tillsammans Ta dem på bar gärning när de gör rätt Beröm, var konkret, beröm klassen Tacka

Förhållningssätt/ledarskap Det du tror om mig Sådan du är mot mig Hur du ser på mig Vad du gör mot mig Hur du lyssnar på mig Sådan blir jag! (från ett klotterplank på en svensk grundskola)