IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Bjälbo Förskola Slottet 1-3 år Tornet 3-4 år Borgen 3-4 år Ca 75 barn, 14 pedagoger
Vad använder vi? Dator Ipad Kamera Smartboard Fotoram
Dator Pedagogerna använder: Internet Dokumentation Kommunikation
Dator Barnen tillsammans med pedagoger använder: Internet, youtube, film, musik Kunskapsspel Vi använder datorn för att få fram fakta i ett visst område. Vi kanske lyssnar på musik från någons hemland. Vi tittar på någon film som vi sedan kan prata om.
Ipad Pedagogerna uppsving – egen Ipad vt -14 Internet Dokumentation, anteckningar, keynote Kommunikation Ta kort, filmer ”Förskolans kvalitet ska kontinuerligt och systematiskt dokumenteras… …barns utveckling och lärande följas, dokumenteras och analyseras.” (Lpfö 98/10)
Ipad Barnen tillsammans med pedagoger använder: Kunskapsspel Internet, filmer, musik, fakta Barnen har en Ipad på ca 20-25 barn. Barnen spelar för att lära sig hur man använder en Ipad. De pratar om hur de ska klara olika uppgifter i spelet. ”Arbetslaget ska verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras” (Lpfö 98/10)
Kamera Fotografering för att användas till dokumentation, fotoram Barnen fotograferar Vi använder pedagogisk dokumentationen till att hjälpa barnen att minnas vad vi gjort. Vi för också en dokumentation för att använda vid utvecklingssamtal. Barnen fotograferar för att testa och se hur en bild blir. ”Förskolan ska sträva efter att varje barn…utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp”… (Lpfö 98/10)
Smartboard Filmvisning Kunskapsspel Ritprogram ”Förskolan ska sträva efter att varje barn…utvecklar intresse för bilder texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig sv, tolka och samtala om dessa…(Lpfö 98/10) Barnen interagerar med varann i sin lek vid smartboarden. De ritar tillsammans och spelar spelen ihop eller mot varandra.
Fotoram Kommunicera vår verksamhet Visa föräldrar och andra vår verksamhet. Det är lättare att få barnen att berätta hemma om de vet lite. Språkutveckling för barnen genom att stå vid ramen och prata, titta på bilderna och komma ihåg vad vi har gjort. ”Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen…stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling” (Lpfö 98/10)
Referenser: Läroplanen för förskolan 98/10 Av Monica Gustafsson 2014