LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Språk –och kunskapsutvecklande arbete i alla ämnen Sigtuna
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Att träna Läsförståelse
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Handlingsplan för matematikutveckling
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
(CC BY 2.0)
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Hur gör du för att förstå en text?
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
©Else-Britt Hellström
Skolutveckling via digitala medier
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Med världen i handen Mia Smith
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
på föräldramöte för år 3-6!
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
Språkutvecklande Arbetssätt i ämnet Idrott och Hälsa
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
4 processer att behärska:
Textlösa bilderböcker
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Nationella proven i svenska
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Hur gör vi när vi läser?.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Verksamhetsbeskrivning
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist

Skriva och Tala - cirkelmodellen Identifiera: -Förkunskaper -Vilka kunskaper som krävs i ämnen IUP-uppgift Individuellbedömning Träna i mindre grupp -språk -innehåll Kamratbedömning Identifiera: -struktur -språkliga drag

Läsa - En läsande klass Aktivitet... -före läsning -under läsning -efter läsning Syftet är att: hjälpa läsaren att förstå just den aktuella texten. utveckla goda läs strategier inför läsandet av andra texter Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsningen.

Lyssna - Förstå, tolka, bearbeta Att aktivt försöka förstå innebörden Lyssnaren tolkar det den hör utifrån lyssnarens kunskaper om: -världen (allmänbildning i ämnet) -språkstruktur Lyssna Tvåvägs-lyssnandeEnvägs-lyssnande Lyssna-tolka-ageraLyssna-tolka Ex. diskussioner, grupparbetenEx. tv-program, föreläsning

Frågor att besvara i SUA: 1. Vilka språkliga krav ställer ämnet? 2. Vad behärskar eleverna nu (förkunskaper) och vad behöver de lära sig (läroplanen)?

Gibbons ”checklista” för läraren Behöver eleverna tala med varandra? Involverar det ämneskunskaper ex. ord och begrepp? Tränas eleverna att uttrycka sig i längre fraser? Behöver eleverna tänka för att formulera sig i tal och skrift? Är alla elever involverade, deltar/bidrar? (Linda)

Lpp och bedömingsmatris

Labbrapport för teknikutveckling

Workshop: coachande SUA-frågor 1.Diskutera fram stödfrågor som hjälper eleven att utveckla sina språkliga förmågor kring varje moment i labbrapporten (uppgift ord och begrepp) 1. Skriv upp på post-it lapp och sätt fast vid respektive fråga

Dagligt intag –”Språklig näringsrik kost”