Att referera och ange källa!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
- Stycken, objektiv, svåra ord
Referat En sammanfattning.
Att tänka på vid källkritik
Referera = kortfattat återberätta något
- källförteckning och referat
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Svenska p Svenska p.
Övning nationella prov svenska
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
En övning i att analysera ett tal
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
SVENSKA.
Källor! Hur gör man egentligen?
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Källkritik - kontrollera fakta
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Regler för citatteknik
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Att skriva vetenskapligt
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Metodseminarium 8/
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Att skriva essä.
Referat och referatmarkörer
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Elevråd på SFI vad är det?.
Bli säker på utredande PM
Referat och källhantering.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
Elevråd på SFI vad är det?.
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Att referera och ange källa! Ur kunskapskraven för Svenska 2: Texterna är (E: till viss del) anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är varierat (C: klart och varierat, A: är träffsäkert, klart och varierat) och innehåller goda formuleringar.

Att återberätta och sammanfatta! Att referera Att återberätta och sammanfatta! Exempel på situationer: återberätta en film, eller en match. När du skriver en text och behöver återge vad någon annan skrivit och spara tid åt läsaren. Du måste alltid ange källa, alltså berätta vem som skrivit vad, var och när! (Du berättar aldrig om en film utan att säga vad filmen heter…)

När du refererar… Välj ut det viktigaste! Berätta med egna ord! Tips: ta ut stödord ur texten och återberätta sen med egna ord! (Om du inte gör om till egna ord plagierar du: stjäl…) Var neutral och saklig! (Vad du själv tycker och tänker ska inte märkas i referatet) Ange källa tidigt i referatet!

Att ange källa med fotnot All fakta som inte är era egna tankar eller egna slutsatser måste fotnotas. Fotnoten kommer efter skiljetecken som punkt eller kommatering, varje gång du byter stycke och/eller källa. I noten skrivs hänvisningen till käll- och litteraturförteckningen. Är fakta hämtat från en bok skriver man i noten (se fler exempel i Ninas dokument Uppsatsformalia): Andersson (2001) s. 32 I käll- och litteraturförteckningen skriver man: Andersson, Roger. Saudiarabien (2001) Uppsala, Almqvist & Wiksell

Referatmarkörer Referatmarkörerna påminner läsarna om att texten är ett referat och från vilken källa informationen kommer. Exempel: (författaren, skribenten, namn på författaren, ”jag”: i t ex diskussionsdelen…) Skriver, säger, menar, berättar, beskriver, förklarar, visar, jag anser, man kan anta att, en slutsats som kan dras är, jag hävdar, menar… (undvik för mycket ”jag tycker”) Fler verb: s 414 Mer om att referera, se sid 413 i Svenska impulser (+ s 407-409)