ODENSKOLAN F-9 år 2016 OBS! ARBETSMATERIAL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Summering av brainstorm 2
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Fler och mer språk till flera elever
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Välkommen till Braås skola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Att jobba språkutvecklande
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tidigare granskningar
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

ODENSKOLAN F-9 år 2016 OBS! ARBETSMATERIAL

Premisser Ett utkast till förslag Visionen ska anpassas till undervisningsstadiet Helt öppet för diskussion, förslag och förändringar Räkna inte med att det bara är tomt prat – var delaktig nu!

Kända ingredienser Starka kryddor

Fyra delar som bildar en enhet Fritids F-3 7-9 4-6

15 punkter

15. Fritidsverksamheten Vår fritidsverksamhet håller en hög pedagogisk kvalitet. Den har en egen verksamhetsplan och egen kvalitetsredovisning.

1. IUP – mentorsgrupper - utvecklingssamtal ”Utveckling av egen förståelse och eget ansvar i fokus” 6 uts/termin 2 ggr/vecka Min plan

2. Moderna lärosalar

3.1 Tematiskt arbetssätt Upphovsman: Jonas Wahlström

”Undvika stoffträngsel 3.2 Ämnesövergripande arbetssätt ”Undvika stoffträngsel och elevstress” SO TEMA Bild Svenska

4. Periodläsning P T Läsperiod 1 P Läsperiod 2 P Läsperiod 3 P

4. Periodläsning forts Olika inriktning under olika perioder Idrott och moderna språk jämnt fördelat Profiltid? Matte: PP 1, PP 2, repetition & fördjupning Exempel: Bild 1&4, Musik 2&5, Slöjd 3&6

4. Periodläsning – planeringen i praktiken

5. ”Den generella pedagogiska verktygslådan” ”Rika möjligheter till repetition” ”Mångfald av undervisningsformer” ”Välkomponerade lektioner” ”Stimulerar olika sinnen” ”Tydlig struktur och planering” ”Enkel tillgång till Information & uppgifter” ”Formativ bedömning” ”Tydliga mål och stimulerande arbetsuppgifter” ”En kreativ lärandemiljö”

6. ”Den specifika pedagogiska verktygslådan” ”Samtalsstöd” ”Coaching” ”Distansstudier” ”Partiellt specifikt stöd i klassrummet” ”Studier & praktik” ”Partiellt eget stöd utanför klassrummet” ”Anpassad studiegång” Åtgärdsprogram ”Partiellt stöd i liten undervisningsgrupp” ”Särskilda datorprogram”

6. Pedagogiska utgångspunkter Vår generella pedagogik utgår från elever med särskilda behov, vilket gynnar alla elever. Alla elever har individuella behov och skolan tar hänsyn till det. Skolan har ett fostransuppdrag. I mötet mellan skola och elev sker en ömsesidig anpassning, som utgår från skolans uppdrag att utveckla individen, med hänsyn tagen till elevens specifika förutsättningar. Den generella pedagogiken möter väl de behov minst 95% av eleverna har.

6. Pedagogiska utgångspunkter 2 Det specifika stödet syftar alltid till att avskaffa behovet av sig självt och bidra till elevens långsiktiga utveckling mot att bli en självständig och kompetent individ. Det specifika stödet är alltid kopplat till ett åtgärdsprogram.

7. Lärplattformen – den digitala skolväskan Almanacka Adressbok Anteckningsbok Skolböcker KLASSENS YTA GRUPPARBETEN PROJEKT Arbetsblad Prov Dokumentation Bänkbok

7. Lärplattformen – den digitala skolväskan ARBETSOMRÅDEN och PROJEKT KLICK

7. Lärplattformen – den digitala skolväskan KALENDERFUNKTIONEN

7. Lärplattformen – den digitala skolväskan ”Min arbetsyta” KLICK

8. Konceptplanering PP 1 PP 2 PP 3 PP 4 PP 5 Pedagogisk MUSIK Omfattning: 12 t PP 1 Syfte & mål Innehåll Moment Metod & material Examination & redovisning Ansvarar för PP 2 PP 3 PP 4 PP 5 Ansvarar för

8. Konceptplanering forts Syfte Högre kvalitet på PP och undervisningen Ökad kvalitetssäkring i verksamheten Effektivare arbetsprocesser

9. ”En-till-en” och ”en-till-två” IKT CENTER

9. ”En-till-en” och ”en-till-två” Alla elever från 4:an har tillgång till en personlig dator Datorn är elevens centrala verktyg för informationsökning, kommunikation, produktion och dokumentation Yngre åldrar har tillgång till läsplattor Skolan har ett IKT-center

? 10. Odenskolans profiler Sport & Scenisk fritid Science & teknik Vad vill eleverna? Ständig utveckling av utbudet. ? Science & teknik

11. Skolans image Suverän hemsida Goda ambassadörer Informativ Uppdaterad Inbjudande Lättnavigerad Goda ambassadörer ”Alla vårdar varumärket” Utåtriktad verksamhet ”Bidrar till en positiv profil” Kontakt IRL Dialog Information Utbildning Odenappen

12. Effektiv organisation Principskiss 12. Effektiv organisation Ämneslag IT Rektor Stöd & service L Biträdande rektor Ledningsgrupp L Resursarbetslag EP-lag L L L L L AE F-3 AE 4-6 AE 7-9:1 AE 7-9:2 Fritids TT

12. Effektiv organisation Principskiss Externa resurser Resursarbetslag Arbetslag M IUP ÅP SP

13. En mål- och resultatstyrd skola ”Odenskolan F-9 jobbar utifrån en pedagogisk modell med varje elevs konkreta behov i fokus, där IUP, formativ bedömning och ett nära mentorskap är centrala beståndsdelar. Vi utgår från att elever är olika och behöver olika vägar och tid för att uppnå gemensamma mål. Flexibiliteten bygger dock inte på brist av organisationsstruktur, där varje individ ses som en ”atom” bortkopplad från sammanhang, utan på en stark organisatorisk idé, som utgår från att skolan är en gruppverksamhet och en viktig del av individens socialiseringsprocess, men med stor flexibilitet inbyggd i strukturen. Odenskolan arbetar utifrån en genomtänkt pedagogisk modell och har från skolverket fått dispens från den garanterade undervisningstiden.”

Storföreläsningar (x3) 13. En mål- och resultatstyrd skola Lektioner Storföreläsningar (x3) Repetitionspass Studiebesök UTS Mentorsgrupp IUP- tid Praktik Läxhjälpen Internet Temaarbete Temaveckor ”IUP är styrande för upplägget”

14. En effektiv arbetsorganisation Antiproc Pseudoproc Stödproc ”Kepsdiskussioner” Dogmatisk värdegrund Tomma policies Felaktig påverkan Meningslös statistik Huvudproc UTS Mentorsgrp Lektioner Föreläsning Planering KU AO Konferenserr Ställtid

Frågor Är det inte väl många utvecklingsområden? Hur i hela friden ska vi få råd med detta?

Repetition IT-utveckling 2. Moderna lärosalar Pedagogik form 7. Lärplattformen 1. IUP-skola 9. En-till-en 4. Läsperioder 8. Konceptplanering Allmän verksamhetsutveckling 10. Profiler Pedagogik innehåll 11. Skolans image 12. Effektiv organisation 3. Tematiskt ämnesövergripande arbetssätt 13. Målstyrd skola 5. Generella pedagogiska verktygslådan 14. Arbetsorganisationen 6. Specifika pedagogiska verktygslådan 15. Fritids