Svante Häggström 2005 Utökad VFU Att använda IKT för kontakter mellan lärarstuderande och elever i skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Muntliga nationella prov i svenska
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Fördjupning i historia
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Mål och betygskriterier
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Eller formativt lärande…
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Nya utvecklingssamtal
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Bedömningskriterier för studentrapporter
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur gör du för att förstå en text?
Mall för alignmentmatris
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
Hur blir man klok på universitetet?
Val av transport till resmålet.
Presentation av storyline som en läs- och skrivutvecklande metod i skolan av Marie Magnusson. Denna skrift är en liten del i vårt gemensamma visonsarbete.
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
En guide för arbeten i SO
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Litteratur.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Visuell retorik.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
LÄGET kan presenteras på kartor
Formellt, skarpt och snyggt
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Språkutvecklande arbetssätt
Så bygger du ett argumenterande tal
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Välkommen till svenska 1
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
L3VU20.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Svante Häggström 2005 Utökad VFU Att använda IKT för kontakter mellan lärarstuderande och elever i skolan

Svante Häggström 2005 På 1950-talet Lärarutbildning Övningsklasser

Svante Häggström 2005 På 60-talet Lärarutbildning Studenter Vägar, bussar och bilar

Svante Häggström 2005 På 2000-talet Lärarutbildning

Svante Häggström 2005 Arbetsmetod Som en uppgift i en kurs har studenterna kontakt med elever i en klass som de har gjort VFU i Studenterna måste först ha kontakt med klassläraren för att diskutera typen och omfattningen av uppgift. Man behöver också ta hänsyn till hur mycket datortid som kommer att krävas och om eleverna kan arbeta hemma i någon utsträckning. Tillgång till digitalkamera är nödvändig om eleverna ska kunna skildra något även med bild. Studenterna förbereder och presenterar en uppgift för eleverna Uppgiften presenteras för en lärar-utbildare och studenten får synpunkter på uppläggningen Eleverna svarar i text och bild. Studenterna ger respons på elevernas arbete Studenterna avrapporterar sin kommunikation med eleverna tillsammans med reflektioner och slutsatser

Svante Häggström 2005 Exempel på uppgifter processkrivning Läsning och diskussion om en skönlitterär bok. Ett matematiskt problem som löses av en grupp elever Konstruktion av en ”maskin” Sökande efter och undersökning av en växt i skogen

Svante Häggström 2005 Fördelar Vi involverar andra lärare I lärarutbildningen – inte bara lärare vid IML Vi skapar ett behov av IKT för att instruera och presentera för elever Studenterna får använda IKT – inte bara gå en 5p-kurs och sedan glömma Eleverna får en mottagare för sina texter( den mesta kommunikationen kommer att vara text- baserad) Studenterna får praktisera en form av distansutbildning, vilket de flesta kommer att ha användning av under sin aktiva tid som lärare.