Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Välkomna till Förskolan Lodet
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
En reviderad läroplan för förskolan
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Rosen hösten 2014 Vår vision:
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Askersunds kommun
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Läroplansträff fritidshem
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen.
En arena för lek och kompisskap
Förskolan Ekot´s modell för
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkomna till Gyabo Förskola.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Vilken förskola går ditt barn på?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Verksamhetsbeskrivning
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor Våra tre förskolor har tre avdelningar var. Hos oss går det ca 58 barn och det arbetar 10 pedagoger på varje förskola. Vi har stora gårdar med mycket grönska och olika uterum för aktiviteter. Vi har en kock på varje förskola som lagar god och näringsriktig mat från grunden. Miljöerna är väl anpassad för den aktuella barngruppen och det är lek, lärande och glädje som präglar våra verksamheter! Vår verksamhetsidé -Vi har rutiner, struktur och trygghet för barnen, men samtidigt jobbar vi för en förskola som utmanar, väcker lust att lära, glädje och nyfikenhet. Som främjar samspel och sociala relationer samt vilar på en demokratisk grund. -Alla pedagoger är engagerade i barnen och visar nyfikenhet inför det de säger och gör. -Barnen och föräldrarna som går på förskolan ska känna sig trygga och tycka att det är lustfyllt och roligt att komma till förskolan. Därför är det viktigt att de möter personal som är glada, trygga, engagerade och ger dem ett respektfullt bemötande. -Vi anser att lärande sker mellan människor i sociala sammanhang, men även i relationer och jämförelser av olika saker. Vi försöker stimulera varje barn efter just dess intressen och förutsättningar. -Genom pedagogisk dokumentation- att observera och reflektera runt det barnen gör och tänker - ser vi läroprocesserna och hur vi bäst kan utveckla miljön och verksamheten vidare. -Vårt arbetssätt innebär att vi ofta delar in barnen i mindre grupper; i de små grupperna har barnen större möjligheter att komma till tals, pröva sina hypoteser och se varandras olikheter som tillgångar. Barnens intresse och nyfikenhet ligger som grund till det vi gör i större och mindre projektarbeten. -Säkerheten framför allt!Vi har tydliga rutiner för både anställda och vikarier runt säkerhet och krissituationer. All personal utbildas regelbundet i HLR och första hjälpen för barn. Verksamhetens mål 2015-2016 -Detta år lägger vi fokus på vårt värdeord: ”Förundran”, som ska genomsyra våra mål i språk, matematik, uteverksamheten, och vår värdegrund som strävar mot att alla barn känner sig trygga, sedda och får rika möjligheter att utforska material, aktiviteter och fenomen i samspel med andra barn och pedagoger. - Vi fortsätter också utveckla vårt miljö- och Grön Flagg arbete genom att i ännu större utsträckning utgå från barnen och deras intressen. -Vi kommer även arbeta med vårt verktyg för dokumentation och information genom ”Förskoleappen”, samt göra barnen ännu mer delaktiga i sin egen utveckling och läroprocesser genom att utbilda pedagoger och barn i att använda Ipads i olika projekt.

Välkommen att kontakta oss eller gå in på www. ekero Välkommen att kontakta oss eller gå in på www.ekero.se för mer information Självservice Innan ni börjar på förskolan så går ni in i systemet ”Självservice” på www.ekero.se Där anmäler ni schema, era inkomstuppgifter, och kontrollerar att era mail -och telefonuppgifter stämmer. Det är viktigt att ni fortsättningsvis går in och ändrar i Självservice om ni t.ex byter mailadress: alla föräldrabrev och annan info skickas nämligen till de adresser ni uppgett där. Förskolechef Elin Elfqvist elin.elfqvist@skolor.ekero.se Tel. 08-124 57 614 Biträdande förskolechef Carina Säll 08-124 57 615 carina.sall@ekero.se Förskolesamordnare och Pedagogista Brunna förskola Lisa Andersson 08- 124 57 142 Ann-louise.andersson@skolor.ekero.se Förskolesamordnare Gröna Lunds förskola Alexandra Stenrud 08-124 57 259 Alexandra.stenrud@skolor.ekero.se Förskolesamordnare Stamvägens förskola Veronika Aronsson 08- 124 57 234 veronika.aronsson@skolor.ekero.se