Välkommen till. Större genomslag för specialister.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Värdegrund 1.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kommunikation.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Riktlinjer för presentationer
Insändare Struktur och respons.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
arbetskooperativ Luleå
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Ramverk för patientmedverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Lönesamtalet.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Att skriva en debattartikel
Idrottspsykologi.
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
”strid” med ord, meningsbyte
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Socialpsykologi.
Olika texter du behöver känna till
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Vad betyder Social Kompetens
Förbättra klubbkvalitet
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Välkommen till

Större genomslag för specialister

Program Rollen som specialist ”Impact” Motstånd paus Vad gör de som lyckas? Påverkansstilar och situationer Tillämpningsövning Avrundning och avslut

Harvard University

Studie av framgångsrika HR- medarbetare 20 Fortune 500-företag 10 HR-medarbetare från varje 5 var toppresterare i minst 4 av 5 år 5 var medelpresterare i minst 4 av 5 år Totalt 200 HR-personer i studien Testade och jämförde deras tankemönster (motiv)

Motiv driver resultat Tankar (motiv) Tankar (motiv) Beteenden (handlingar) Beteenden (handlingar) driver Resultat skapar

Sociala motiv Prestation (Achievement) Vänskap (Affiliation) Påverkan (Power)

9 Social Motive Dominance Distributions of Top Performing Senior Human Resource Professionals Power with Dominant InterActive Power: High Concern with Influence & Impact with Dominant Results Focus through Working with Others Achievement: High Concern with Personal Task Accomplishment; Incremental Improvement Affiliation: High Concern with Friendship and Being Liked Percentage of HR Managers with Dominance

Tankemönster InterAktiva påverkare Auktoriteter Relationer Känslor Handling

Den InterAktive Specialisten Påverkan är en kritisk framgångsfaktor i många specialistroller där målet är att göra skillnad och påverka andra Optimalt motiv beror på rollen Vara så InterAktiv som möjligt Hur man ser på sin roll När man är i situationer där man behöver påverka andra

Definiera din impact Vad är ditt jobb? Beskriv vilken skillnad du gör (jag hjälper/stöttar, jag skapar förutsättningar, jag påverkar, jag tar fram information så att…) Vad är det i att lyckas med detta som gör dig stolt/glad över ditt jobb? Vad känner du när du tänker på det som gör dig stolt/glad? Hitta flera nyanser/motsägelser inom denna känsla (å ena sidan känner jag…men å andra sidan känner jag också…)

Definiera din impact, forts. Vilka personer behöver du påverka för att uppnå det som gör dig stolt i ditt arbete? Hur behöver du vara i dessa relationer? (Tänk ömsesidig respekt, empati även vid motsatta åsikter) Vilka har inflytande (i kraft av position, kompetens, personlighet?) Vilket inflytande har dina relationer?

Stakeholders Beslutsfattare Intraprenörer Dörröppnare Experter Sponsorer/Coacher Opinionsledare Användare/Brukare Samarbetspartner

Motstånd Naturligt De flesta agerar rationellt, utifrån sin horisont

Orsaker till motstånd 1.Lågt upplevt värde. 2.Passar inte med nuläget. 3.Risk att misslyckas. 4.Osäkerhet och rädsla för det okända. 5.Bristande trovärdighet. 6.Rigiditet och bristande stöd för förändringen. 7.Tidigare misslyckanden. 8.Hot mot särintressen. 9.“Not Invented Here”-syndromet. 10.Bristande kontroll.

© Anders Kinding Hay Group Paus

Vad kännetecknar en effektiv påverkare? Myt ”Kan sälja snö till eskimåer” Fakta Lyssnar mer än argumenterar för sin sak Vet mycket om kollegor, vad de gillar/ogillar, vad som verkligen motiverar dem Ses av andra som ”förstående” eller ”empatisk” i motsats till ”övertygande” och ”vältalig”

Mindset och beteende InterAktivt mindset Situationsanpassat påverkansbeteende

Simon Synek

Ömsesidighet Fokus på arbetet Ge befogenhet Paradox & komplexitet

PUSH PULL

I mötet: anpassa påverkan efter situation och relation Situation/relation Den andra parten respekterar din kompetens Alternativa åsikter kan kontrolleras mot fakta Du har relevant information Känslor under kontroll Påverkan Kom med förslag som baseras på väl underbyggda argument

I mötet, forts. Situation/relation Situationen kan ses som förhandling Du har legitima behov Kräver inte engagemang Du har kontroll över valutor som betyder något för motparten Påverkan Uttryck vad du tycker är positivt och negativt Var tydlig med vad du behöver Erbjud utbyten och påtryckningar

I mötet, forts. Situation/relation Den andra parten måste engageras Du är öppen för synpunkter Den andra parten har inget att förlora Den andra parten är känslomässigt berörd Påverkan Visa öppenhet Involvera, ställ frågor Lyssna aktivt

I mötet, forts. Situation/relation Den andra partens intressen stämmer med dina Den andra parten litar på dig Den andra parten har känslor som kan lyftas fram Något måste hända nu Påverkan Framhäv gemensamma intressen Prata om framtiden som om vi vore där

Tillämpningsövning I grupper om 3. Totalt 20 minuter. Rotera fokus Presentera ett möte som du står inför. Vad är ”verkliga syftet” med mötet? Vem är din viktigaste påverkansperson? Vilken av de 4 situationerna stämmer bäst in? Diskutera det bästa beteendet för dig.

Framgångsfaktorer BEHOVET av idén eller förändring, såsom det UPPLEVS av organisationen. FÖRDELARNA med idén eller initiativet, i förhållande till KOSTNADERNA. Förslaget PASSAR in i organisationen. RISKEN för företaget att genomföra förslaget.

Frågor, avslut och nätverkande

Kontakt Jonas Rickle Anders Kinding Följ oss på Linked InLinked In Blogg: makeameaningfuldifference.semakeameaningfuldifference.se