Servicepunkten, en modern plats för flernivåsamverkan Bo Lönnqvist | 0730-733 949 Bertil Degerlund | 0706-962 952

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Från idé till verklighet!
Policy för miljö och hållbar utveckling
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Tillsammans leder Leader framåt…. Vad är Leader? • ” Samordnade aktiviteter för ekonomisk utveckling på landsbygden” • En del i EU´s Landsbygdsprogram.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Hållbar service i Västerbotten
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Varför skapa hållbar service? ”Utan service inga företag. Utan företag ingen service”
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Munkedals kommun till 99 % landsbygd.
Pilotregion – Kalmar län Unga som resurs för Hållbar regional tillväxt i Kalmar län OBS! Snart med ny layout.
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Information om pågående ansökningsomgång 15/ /2 2013
Dalarnas regionala serviceprogram
Vård- och omsorgscollege
En strategi för service på landsbygden Untorp, Orsa. Foto: Mostphotos Dalarnas regionala serviceprogram - RSP Furudal Foto: Emma Erkers.
Framtidens bästa primärvård
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
På väg mot Linnéuniversitetet
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Beslut om införande av RoS inom ÄO – boenden samt hemsjukvård
Service i landsbygder Dalarnas regionala serviceprogram
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Presentation av förslag
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Vad innebär regionbildningen?
ArtDatabanken Till styrmodell .
Samverkansprojekt för bättre hälsa
VÄXTKRAFT MÅL 3 lokal utveckling insatsområde 4 Svenska ESF-Rådet
VÄXTKRAFT MÅL 3 lokal utveckling insatsområde 4 Svenska ESF-Rådet
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Servicepunkten, en modern plats för flernivåsamverkan Bo Lönnqvist | Bertil Degerlund | Alexander Zuniga | Lars Tyrberg | Sten-Rune Lundin | Ulf Tynelius |

Lokala utvecklingsgrupper 100 Kommunbygderåd 24 Länsbygderåd 50 Medlemsorganisationer

Brobyggare för service i lokalsamhället

Planeringsnivåer Modell för lokal mobilisering, etablering och utveckling av lokalt anpassade och samordnade servicelösningar (Servicepunkt).

 Stödja länens regionala strategiska servicearbete och planering.  Medskapande arbetssätt för att öka engagemang och delaktighet mellan lokal, kommunal och regional nivå.  Integrering av lokala utvecklingsplaner i kommunala översikts- och serviceplaner.  Lokal mobilisering med fokus på serviceutveckling.  Etablering och utveckling av Servicepunkter baserade på lokalt anpassade och samordnade servicelösningar.

Fliseryd, en tätort i Mönsterås kommun Bakgrund  Tillväxtanalys studie  Projekt initierat av Hela Sverige Ska Leva och Regionförbundet ( )  En tätort i varje kommun ( ) Fakta om Fliseryd  Cirka 1400 innevånare i församlingen  Cirka 700 innevånare i tätorten  Resväg till större tätorter  Mönsterås 17 km  Oskarshamn 22 km

Förstudie Servicepunkt Fliseryd  En arbetsgrupp genomförde en förstudie 2012/2013.  Faktaunderlag för presentation för kommun och för förhandlingar med finansiärer. Målsättning  Målet med en Servicepunkt är att den ska bidra till att förbättra och förstärka serviceutbudet lokalt i Fliseryd och för framtiden säkra och utveckla grundläggande och viktiga servicefunktioner som t ex livsmedelsbutik.

Innehåll Servicepunkt Fliseryd (tjänstekoncept)  Samlings- och träffpunkt i Fliseryd  Enklare café  Lånedatorer för betaltjänster, information mm  Kommunala e-tjänster, turism och eventuellt andra tjänster  E-handel via butiken med hemkörning  Utveckling av e-hälsofunktioner

Servicepunkt Fliseryd (flernivåsamverkan)  Ett samarbete mellan samhällsföreningen, kommunen, butiken och fastighetsägarna  Servicepunktens lokaler ligger i anslutning till ICA Nära butiken  Regionförbundet, Härads- sparbanken och kommunen finansierar ombyggnaden  Kommunen svarar för driftskostnaderna

Servicepunkt Fliseryd (Förvaltning)  Ett samarbetsavtal för genomförande och drift av servicepunkten träffades mellan kommunen, samhällsföreningen, butiken och fastighetsägarna  En styrgrupp med representanter för parterna hanterar den löpande verksamheten

Servicepunkt Fliseryd Efterkalkyl för projektet Kostnaderna för iordningställande av servicepunkten blev följande: Total kostnad färdig och utrustad lokal kr Finansiering Regionförbundet kr Häradssparbanken kr Mönsterås kommun kr Summa kr Årlig driftkostnad lokal och bemanning Uppvärmning, el, försäkring mm kr/år Personal (0,2 tjänst) kr/år Total årlig driftkostnad, Servicepunkten kr Kalkyl över byggnation och utrustning Preliminärt beräknades kostnaderna för iordningställande av lokalerna enligt följande: Byggkostnad kr Inventarier kr Total kostnad färdig och utrustad lokal kr Årlig driftkostnad lokal och bemanning Avskrivning 10 år kr/år Räntekostnad (5 %) kr/år Uppvärmning, el, försäkring mm kr/år Personal (0,2 tjänst) kr/år Total årlig driftkostnad, Servicepunkten kr OBS! Årlig driftkostnad utan bidrag!

FLISERYDS ockens amhällsförening S Servicepunkt Fliseryd – Slutsats  Det goda samarbetet mellan kommunen och de lokala aktörerna med uppbackning från Regionförbundet har varit avgörande för projektets genomförande.

Planeringsnivåer

Prioriterade områden Konsekvenser(Lärande) Analyser Strategier Serviceplaner Scenarier Resultat från pilotverksamheter Omvärldsbevakning Information Plattformar för samarbete och lärande Infrastruktur(Vad/avgränsningar) Paket och försändelser Dagligvaror Drivmedel Betalningar Kontanter Internet och mobilnät Hållbart ??(Göra) Servicepunkter Serviceverksamheter Samverkanslösningar Ide skiss

Nuläget Målbild (2020) Strategisk Perspektiv Förändringsprocess (verksamhetsutveckling, hållbar och innovativ process) Värderingar Attityder Beteende Struktur Verksamhetsprocesser System/ IT/GIS Struktur Perspektiv HR Perspektiv Symbol Perspektiv Makt Perspektiv Vision Modell för lokal mobilisering, etablering och utveckling av lokalt anpassade och samordnade servicelösningar (Servicepunkter). Planering & Genomförande Validering & Kvalitetssäkring Faktabaserat analysunderlag Kapacitetsbyggande Bygdens själ Tjänstekoncept (Tjänsteutveckling) Visionsstyrd medborgardialog

Servicepunkten, en modern plats för flernivåsamverkan Bo Lönnqvist | Bertil Degerlund | Alexander Zuniga | Lars Tyrberg | Sten-Rune Lundin | Ulf Tynelius |