Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Systematiskt kvalitetsarbete
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Vad innebär ett barnperspektiv
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
…en del av vård och behandling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Dagar om lagar 4 november 2014 Kristina Bramstång.
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Missbruksuppdraget.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsutredningen
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
- inom Stockholms läns landsting
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Kvalitet i särskilt boende
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Dataskydd En prioriterad fråga.
Pilotlän för grön utveckling
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har omkring 650 medarbetare Verksamheten bedrivs vid sex regionala kontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm

Analys Riskbaserad tillsyn Tillsynsåterföring Vägledning IVO ska utvecklas inom följande områden:

IVO:s iakttagelser jämfördes med andra IVO:s data och rapporter En inventering genom workshops Olika myndigheters rapporter Landstingens samt kommuners revisionsrapporter Uppgifter från patientnämnderna Patientförsäkringen LÖF:s skadestatistik Information från relevanta patient- och anhörigorganisationer samt fackförbund Ett antal internationella rapporter

IVO:s prioritering Områden som kan kopplas till personer med funktionsnedsättning eller på annat sätt utsatta barn och vuxna samt vuxna med nedsatt beslutsförmåga. Områden där vi kan skapa mervärde. Nästa år prioriteras inte: Områden som nyligen blivit granskade, där andra aktörer redan samverkar eller där en större analys nyligen genomförts. Områden där vissa beslut kan överklagas till en förvaltningsdomstol.

Prioriteringar inom hälso- och sjukvård Område 1: Samverkan och vård- och omsorgskedjan Informationsöverföring och kommunikation mellan aktörer Oklara ansvarsförhållanden mellan aktörer Otydliga eller skiljande avtal och riktlinjer mellan aktörer

Prioriteringar inom hälso- och sjukvård Område 2: Kompetens och personalrelaterade problem Kunskapsbrister hos personal kompenseras inte Brister i ansvars- och arbetsuppgiftsfördelning mellan yrkesgrupperna Brist på kontinuitet Chef- och ledarskap

Prioriteringar inom hälso- och sjukvård Område 3: Informationssäkerhet Samverkan mellan olika system Avtal mellan olika aktörer Utbildning Skyddet av informationstillgångar

Vilka är IVO:s iakttagelser? Personal- och kompetensrelaterade brister Bristande kommunikation och informationsöverföring

Brister i informationsöverföring och kommunikation Olika team eller vårdenheter Öppen och sluten vård Olika personalkategorier Personal och patienter/anhöriga Olika specialiteter och huvudmän Oklara ansvarsförhållanden Hantering av remisser, provsvar, röntgenbilder

Reflektioner Problematisk journalföring – undermåliga system och svällande texter Dokumentationskraven i hälso- och sjukvården – genererar stora informationsmängder! Skulle mindre dokumentationskrav och en bättre kommunikationskultur leda till färre avvikelser? Kan ett tydligare MTO-perspektiv skapa insikter? SBAR-modellen?

Utökade dokumentationskrav leder inte nödvändningsvis till högre patientsäkerhet om uppgifterna är irrelevanta – leder endast till ökad administration och oöverskådlighet!

Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.

Tillsynens fokus Tillsynen görs ur ett brukar- och patientperspektiv och inriktas på sådant som är angeläget för enskilda och för grupper av människor. Om inte annat framgår av lag eller förordning ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt för att bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet. Tillsynen ska bedrivas effektivt.

Tillsynens kännetecken Tillsynen präglas av tydlighet, trovärdighet och integritet och värnar uppdraget utifrån den statliga värdegrunden. Detta innebär att tillsynen kännetecknas av: Rättssäkerhet, dvs. att tillsynen utgår från lagar och andra föreskrifter samt att likvärdiga bedömningar görs i likvärdiga fall. Förutsägbarhet och öppenhet, dvs. att de granskade har insyn i hur och varför tillsynen genomförs. Krav som ställs i myndighetens beslut ska vara tydliga och uppföljningsbara. Oberoende, dvs. att tillsynen inte låter sig påverkas av olika intressenter. Professionalitet, dvs. att tillsynen är kunskapsbaserad.

Tillsynens metoder och verktyg IVO använder olika metoder och verktyg i tillsynen, både kontrollerande och främjande. Val av verktyg görs utifrån vilken förväntad effekt det har på tillsynsobjekten samt utifrån vilka möjligheter lagstiftningen ger. Tillsynens resultat som också kan inbegripa goda exempel återförs till tillsynsobjekten för att åstadkomma ett lärande så att brister och missförhållanden inte upprepas. På det sättet blir tillsynen ett bidrag till utvecklingen av kvalitet och säkerhet i vården och omsorgen.

Tillsynens metoder och verktyg forts. IVO följer upp tillsynens effekt för brukare och patienter. IVO vägleder personal i verksamheterna bl.a. genom att ge råd med utgångspunkt från tidigare tillsynserfarenheter. Genom analys och redovisning av tillsynens omfattning, iakttagelser, bedömningar och åtgärder på aggregerad nivå sprider IVO iakttagelser och kunskaper från tillsynen till riksdag, regering, kommuner, landsting, enskilda verksamheter och övriga som berörs av myndighetens tillsyn för att bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet.

En lärande tillsyn IVO följer kontinuerligt upp tillsynsobjektens syn på myndighetens tillsyn och analyserar systematiskt egna erfarenheter av tillsynsarbetet i syfte att utveckla verksamheten.

Tack!